Bonnier haluaa myydä luovasti

Julkaistu:

Aikakauslehtimainonnan ei tarvitse olla pelkkiä ilmoituksia. Se voi olla myös erilaista yhdessä tekemistä. Tätä mieltä on myyntijohtaja Minna Virtanen Bonnierista. Bonnier loikkasi uutena nimenä suoraan kärkisijoille, kun tutkimusyhtiö IROResearch tutki viidettä kertaa mediatalojen myyntiorganisaatioita.


Bonnier on Virtasen mukaan pureutunut eri toimialojen pullonkauloihin ja tarjonnut asiakkaille "aika villejäkin" ratkaisuja.

– Esimerkiksi autotoimialan suuri pullonkaula on, miten saadaan koeajoja järjestettyä. Mutta kuinka moni aikakauslehtien mediamyyjä miettii, että tämä on heidän ongelmansa, Minna Virtanen pohtii.

Bonnier sai tutkimuksessa kiitosta etenkin myyjiensä palveluhenkisyydestä ja kyvystä ymmärtää asiakkaan liiketoimintaa. Kuluneen vuoden aikana sen myynti on hakenut oppia luovalta puolelta ja ottanut käyttöön uusia toimintatapoja.

Myyntihenkilöstön määräkin on tuplaantunut, mutta edelleen Bonnier pyristelee eteenpäin pienellä tiimillä kilpailijoihin verrattuna.

Tärkeimpänä kilpailuetuna Virtanen pitää palveluasennetta.

– Otamme vakavasti asiakkaan huolen, kuuntelemme ja teemme kotiläksyt. Sitten mietimme yhdessä asiakkaan kanssa, mitä voimme tehdä. Olemme kuulleet useammin kuin kerran viime syksyn aikana kommentin, että tehän olette alkaneet oikeasti myydä!

Bonnier uskoo vahvasti aikakauslehtialan mahdollisuuksiin.

– Aikakauslehden ja lukijan suhde on tiivis. Lehti on tilattu kotiin, se on odotettu vieras, ystävä. Lehteen luotetaan, joten sitä kautta luotetaan enemmän myös ilmoitteluun, Virtanen väittää.

– Television katsominen saattaa tietyissä elämäntilanteissa jäädä vähemmälle. Ja yleensä kun mainokset alkavat, silloin jääkaapin ovi käy, hän nauraa.

Bonnierin toimintatapaan kuuluu ilmoitusmyynnin, markkinoinnin ja toimituksen välinen vuoropuhelu.

– Tapaamme lähes viikoittain lehden tekijöiden ja toimitusjohtajan kanssa. Toimitusjohtaja ja päätoimittaja myös kiertävät mukana isoilla asiakkailla ja mediatoimistoissa.

Virtanen uskoo, että mainostoimisto vaikuttaa merkittävästi siihen, minkä median asiakas valitsee. Hän aikookin tiivistää suhteita mainos- ja mediatoimistokenttään.

Käännöslehtiin aiemmin nojannut Bonnier rakentaa nyt uusia tuotteita suomalaisen markkinan tarpeisiin. Helmikuussa aloittava Olivia on ensimmäinen kokonaan suomalaisen toimituksen voimin rakennettu lehti.

Vastedes uusia lehtiä tulee vuosittain. Viime vuonna aloittanut toimitusjohtaja Marjaana Toiminen on palkannut viiden hengen konseptitiimin niitä kehittämään.

Bonnierin ilmoitusmyynti kasvoi vuonna 2005 noin 40 prosenttia. Viime vuonna pysyteltiin edellisvuoden luvuissa. Tulevilta vuosilta odotetaan kasvua uusien lanseerausten ansiosta.

Ainakin Olivia on myynyt hyvin: ilmoitusmyynti jouduttiin laittamaan kiinni kolme viikkoa ennen määräaikaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Presidentti Koiviston kunniaksi postimerkki – luvassa miljoonapainos

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    4. 4

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    9. 9

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää