Kolumni: Tuleeko meistä joskus markkinoijia?

Julkaistu: , Päivitetty:

Minulla oli ilo johtaa puhetta seminaarissa männäviikolla. Yleisö, eturivin markkinointiosaajia, tuotti esitysten sisällön itse pohtimalla ryhmissä vastauksia joihinkin ajankohtaisiin kuluttajamarkkinoinnin kysymyksiin.
Aika loppui tietysti kesken, ja puheenjohtajan yhteenvedot raapaisivat enintään pintaa. Mutta subjektiivinen yleiskuva ehti päivän mittaan muodostua, ainakin allekirjoittaneelle. Mitä siis markkinoijalla on mielessä vuonna 2007? Seuraavassa muutama poiminto kollektiivin johtopäätelmistä.

Markkinointi ja yritysjohto. Ylin johto ei vieläkään ole sisäistänyt markkinoinnin roolia. Kasvubuusterin asemesta markkinointi mielletään kulmahuoneessa tukitoiminnoksi. Sillaksi yli ymmärtämättömyyden kuilun tarjottiin riittävät natsat omaavaa johtajaa, jonka toimenkuvassa yhtyvät myynti, markkinointi ja tuotekehitys. Moinen risteyskohta olisi kuulemma mieluiten markkinointi- vaan ei myyntitaustainen.

Isoimmat haasteet. Eniten mainintoja sai uskoton kuluttaja, joka löi täpärästi monikanavaisuuden. Puheenjohtajan käsitykseksi jäi, hivenen paradoksaalisesti, että juuri näiden kysymysten ratkomiseen omaa painoarvoaan peräävällä markkinointiväellä oli vähiten selkeää näkemystä.

Markkinointipaletti ja painotukset. Panostukset jakelutiehen kasvattavat osuuttaan jatkossakin, arvioitiin. Tuote- ja alabrändit karsiutuvat edelleen. Verkon kaksisuuntaisuuden ymmärtäminen on markkinoivissa yrityksissä pahasti kesken. Myönteinen tulkinta viimeksi mainitusta on kaiketi, että mahdollisuuksia irtiottoihin on yhä.

Innovaatio markkinoinnissa. Hajamainintoja saivat Google ja sen hiljan ostama YouTube, tosin vailla viittauksia näiden ja muiden innovaatioiden hyödyntämiseen. Muutoin oli hiljaista. Jäi vaikutelma, että markkinoinnissa pelataan tutuilla patakakkosilla, mitä tulee esimerkiksi tutkimusmenetelmiin ja mittarointiin. Korvamerkityt, modernit markkinoinnin tehon mittarit on otettu käyttöön mutta yrityksen markkinointiosaston ulkopuolisessa arjessa ne tuppaavat jäämään liikevoiton tai vaikkapa ovipumpun jalkoihin.

Totuus on tietysti ryhmäkeskustelujen nopeaa tulkintaa edistyneempää. Mutta oma mielikuva sai taas kerran vahvistusta. Matka markkinoinnin kehitysmaasta sen pikkujättiläiseksi on pitkä. Sekä yritysjohdossa että markkinoinnissa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    3. 3

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    4. 4

      Turismi veti Islantia lamasta – ja puski Reykjavikin asuntohinnat hurjaan nousuun

    5. 5

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    6. 6

      Seppälää haetaan konkurssiin

    7. 7

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    8. 8

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    9. 9

      Palovaroitin ei reagoinut kyllin herkästi – mallin erä vedettiin markkinoilta

    10. 10

      Kurja kesäsää iski pahasti Seppälään – ”poikkeuksellisen onnistuneet” kululeikkaukset eivät auttaneet

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Seppälää haetaan konkurssiin

    3. 3

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    4. 4

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    5. 5

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    6. 6

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    7. 7

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    8. 8

      Seppälässä vaarassa 270 työpaikkaa – ”Olemme kiitollisia pitkämielisyydestä”

    9. 9

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää