Ruotsin mainosväki toivoo uutta potkua

Julkaistu: , Päivitetty:

Ruotsin mainosala voi tällä hetkellä olla tyytyväinen. Mainontaan panostetaan reilusti, liikevaihto medioissa kasvaa ja mainostoimistot paisuvat ja saavat kansainvälistä tunnustusta. Silti toimistot kaipaavat uutta luovaa potkua.
Maan menestyvimpien mainostoimistojen joukkoon kuuluvan Holst Åkestamin toimitusjohtaja katsoo, ettei alalla ole viime aikoina tapahtunut kovin paljon.

– Useat toimistot hakevat tällä hetkellä tulevia suuntauksia. Perinteisten kanavien tarjonta on niin suurta, että on vaikea tulla huomatuksi. Monet miettivät, mistä uusi ote tai sävy löytyisi, toimitusjohtaja Göran Åkestam pohtii.

Samaa mieltä on digitaaliseen mainontaan keskittyvän Farfarin toimitusjohtaja Matias Palm-Jensen.

– Ruotsissa asenne mainontaan on jotenkin vähän väsähtänyt ja liian keskittynyt. Meillä on voimakas valmennusjärjestelmä: vanhemmat mainostajat huolehtivat seuraajistaan ja opettavat heille, mitä hyvä mainonta on, kertoo Palm-Jensen.

Luovinta mainontaa tehdään hänen mukaansa tällä hetkellä digitaalipuolella, jossa ei tällaista mentor-järjestelmää ole.

Digitaalinen mainonta onkin kovassa kasvussa. Ruotsin suurimman mainoskonsernin, Storåkers McCannin toimitusjohtajan Michael Storåkersin mielestä digitaalisten medioiden kasvu on räjähtänyt.

– Kasvu on massiivista ja kaikki toimistot panostavat digitaaliseen mainontaan. Se on muuttunut vaihtoehtoisesta välineestä massamarkkinoinnin kanavaksi, Storåkers sanoo.

Tilastojen mukaan internetmainonta kasvoi vuonna 2006 vielä edellisvuosiakin nopeammin. Kaikkea kasvua ei pystytä edes mittaamaan.

– Netissä on valtava määrä mainontaa, josta ei ole maksettu lainkaan. Tämän takia sen määrää ei voida mitata samalla perusteella kuin esimerkiksi lehtimainonnan, painottaa Palm-Jensen.

Pohjoismaisuus on Ruotsin mainosalan tämän hetken toinen voimakas suuntaus.

– Pohjoismaisia toimeksiantoja tulee koko ajan lisää. Meillä niiden osuus kaikista projekteista on jo 60–70 prosenttia, Storåkers kertoo.

Pohjoismaisen yhteistyön tarvetta riittää jo kustannussyistäkin. Silti se koetaan usein vaikeaksi.

– Paikallisen vastaanottajan ehdoilla on vaikea toimia kansainvälisesti. Jos mainontaa ei ole tehty paikallisilla ehdoilla, on viestin perille saaminen vaikeaa, sanoo Palm-Jensen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    3. 3

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    8. 8

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Brexit-pako jatkuu: Dublin nappasi toisenkin jättipankin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    3. 3

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    8. 8

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää