Bisnesväki fanittaa Finnairia

Nokia vei voiton myös b-to-b-brändien luokassa, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi loka–marraskuussa Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista bränditaloista. Kysymys b-to-b-brändeistä oli mukana bränditalotutkimuksessa ensimmäistä kertaa.
Matkapuhelinjätti oli kisan selvä ykkönen. Lähes yhtä selvä kakkonen oli lentoyhtiö Finnair. Kolmossijan jakoivat hissiyhtiö Kone ja konepajakonserni Metso.

Kymmenen parhaan joukkoon ylsivät myös teleoperaattori Elisa, designyhtiö Iittala, mediatalo Alma Media, kuljetusyhtiö DHL, mainostoimisto PHS ja Suomen Posti.

Finnair sai kiitosta luotettavuudesta, kotimaisuudesta ja kohderyhmän ymmärtämisestä. Finnairin kaupallisen ryhmän johtajaa Mika Perhoa tämä ei yllätä, sillä yhtiön reittiverkosto on viritetty juuri liikematkustajien tarpeiden mukaiseksi.

– Helsingistä pitää päästä nonstoppina joka puolelle maailmaa ja takaisin. Tärkeää ovat inhimilliset lähtöajat, parhaat mahdolliset kentät ja ennen kaikkea luotettavuus, joka on meillä ihan brändiarvona.

Yritysten välinen mediamainonta on viime vuosina vähentynyt, kun yritykset ovat siirtäneet mainontaansa enenevässä määrin verkkoon.

Finnair satsaa silti valtaosan mainoseuroistaan televisiomainontaan – tosin Suomen rajojen ulkopuolella.

– 2000-lukua on meillä leimannut Aasian-strategia. Suurin haasteemme on tuoda Finnairia esille muualla kuin kotimarkkina-alueella.

Aasiassa Internet ei Perhon mukaan ole vielä noussut merkittäväksi matkapalveluiden myynti- ja markkinointikanavaksi.

Taitavaksi viestijäksi ja brändinrakentajaksi kehutun Koneen suurin haaste on Finnairin tavoin yhtiön brändin vahvistaminen kotimaan ulkopuolella.

– Globaalin markkinointitiimimme resursseista ja ajasta valtaosa kuluu tällä hetkellä Aasiassa ja muilla kasvavilla markkinoilla, markkinointi- ja laatujohtaja Tuomas Kahri kertoo.

Koneen palvelukseen vajaa vuosi sitten siirtynyt Kahri kiittää edeltäjiään pitkäjänteisyydestä.

– Koneen brändiä on rakennettu vuosia hyvin järjestelmällisesti ja selkeästi yhden brändin strategian kautta.

Viime vuoden lopulla julkistettu Marimekko-yhteistyö istuu Kahrin mielestä hyvin Koneen brändimaailmaan.

– Kone tunnetaan tässä bisneksessä innovaattorina ja tämä laajentaa innovaation käsitettä.

Koneen markkinointiviestinnässä perinteisen mediamainonnan rooli on aina ollut pieni.

– Tässä bisneksessä ei voi koskaan aliarvioida henkilökohtaisen kontaktin roolia, kun kaupat ovat niin suuria, Kahri perustelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    2. 2

      Nokia ja Apple sopivat patenttikiistansa – luopuvat kaikista kanteista

    3. 3

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    4. 4

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    10. 10

      Suomi tarvitsee kaksi miljoonaa maahanmuuttajaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    5. 5

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    6. 6

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    7. 7

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    8. 8

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    9. 9

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    10. 10

      Lehti: Komissio haluaa euron käyttöön kaikissa EU-maissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää