Divia: digi-tv:n markkinointipaukut laskevat

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomen suurimmat markkinoijat aikovat lisätä panostuksiaan digitaaliseen markkinointiin alkaneena vuonna. Digi-tv on kuitenkin poikkeus. Sen suhteen panostukset pienenevät, vaikka analogiset tv-lähetykset loppuvat kuluvana vuotena.
Näin arvioi Helsingin Kauppakorkeakoulun LTT-Tutkimuksen digimarkkinoinnin foorumi Divia tutkimuksessaan. Digia luo tietoa siitä, miten digitaalisia kanavia kannattaa käyttää.

Projektipäällikkö Jari Vesanen esittää valistuneen arvauksen, miksi digitelevisiosatsaukset ovat vähenemässä.

- Ne, jotka panostivat digi-tv:hen sen jonkinlaisen huuman aikana, ovat eläneet aika heikossa hapessa ja vähentävät nyt panostuksiaan. Muut eivät ole puolestaan vielä päättäneet panostuksista, vaan odottavat, että laitepenetraatio todella on kunnossa.

Suurin muutos digimarkkinoinnin kentällä aikaisempaan on, että yhä useampi yritys budjetoi digimarkkinointiin erikseen. Näiden budjettien osuus kokonaisbudjeteista on lähes neljännes. Huomattava muutos on myös se, että www-sivujen käyttöä ohjaa yhä useammin yrityksen strategia.

Digitaalisen markkinoinnin kasvu näyttää jatkuvan vakaana, sillä markkinoijat ennakoivat vuodelle 2007 pääsääntöisesti kasvua koko digimarkkinoinnin skaalalle digi-tv pois lukien.

Kolmas tutkimus

Divian "Digimarkkinoinnin barometri 2007" -tutkimus (pdf) on lajissaan kolmas. Aikaisemmat barometrit on julkaistu tammikuussa 2005 ja 2006.

Barometri kartoittaa markkinoijien aikeita panostaa digitaalisiin kanaviin (www, sähköposti, mobiili ja digi-tv) markkinoinnissaan vuoden 2007 aikana. Tutkimukseen vastasi 230 Suomen suurimpiin kuuluvan markkinoijan edustajaa joulukuussa.

Tärkeimmät tulokset tiivistettynä ovat seuraavat:


  • Digitaalinen markkinointi on saanut yrityksissä omat budjetit ja niiden osuus markkinoinnin kokonaisbudjeteista nousee lähes neljännekseen
  • Mainostoimistot ovat nousseet vahvimmaksi organisaation ulkopuoliseksi vaikuttajaksi digimarkkinointipäätöksissä
  • Www-sivut ovat vakiinnuttaneet asemansa merkittävänä markkinoinnin välineenä ja niihin panostetaan edelleen vahvasti
  • Www-sivujen käyttöä ohjaa yhä vahvemmin yritysten strategia enemmin kuin taktiset syyt
  • Markkinoijat näkevät hakukonemainonnan vuonna 2007 merkityksellisempänä kuin bannerimainonnan
  • Banneri- ja hakukonemainonta ovat suurimpia suhteellisia kasvajia volyymiltaan vuonna 2007
  • Sähköpostin käytössä on selvästi turbulenssia. Sen käyttöä lisäävien yritysten lukumäärä on suurin, mutta sen käyttöä vähentävien yritysten määrä on myös suuri
  • Digitaaliset markkinointikanavat eivät toistaiseksi korvaa merkittävästi perinteisiä kanavia
  • Entuudestaan pienet digi-tv-panostukset vähenevät, vaikka analogiset lähetykset loppuvat kuluvana vuotena

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    3. 3

      HS: Verottaja voi saada Panaman paperit Saksalta

    4. 4

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    5. 5

      ”Kaljun lihavan äijän” tarjoamaa kesätyötä haki monta hyvää nuorta – ”Kukaan ei tullut toimistoon pipo päässä”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      IMF: Yhdysvallat ei ole enää talouskasvun veturi

    9. 9

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    10. 10

      Natsien aarrejunan etsijät eivät luovuta: Raskas kalusto käyttöön

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Kasvava bisnes: Suomalaisille kaupataan ruotsalaisilta yli jääneitä keksejä ja kahvipaketteja

    3. 3

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Piensijoittaja, varo kuplapuheita – ”Käy helposti niin, että myy liian aikaisin”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    10. 10

      Tokmanni nappasi uuden toimitusjohtajan Keskolta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    10. 10

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    11. Näytä lisää