Helsingin kaupunginorkesteri on monen kummi

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen Sanoma Magazines Finlandin mediamyynnin johtajaan Clarisse Berggårdhiin.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta. Kuka sen teki? Missä? Milloin?

Vuonna 2000 syntyi 6 282 uutta helsinkiläistä. Tyttäreni on yksi heistä. Hieman myöhemmin hän rupesi saamaan omaa postia. Lähettäjä oli Helsingin kaupunginorkesteri, joka oli päättänyt kutsua kaikki tasavuonna syntyneet helsinkiläiset "kummilapsikseen". Jos vanhemmilla ei ollut mitään asiaa vastaan, oli luvassa ilmainen CD-levy ja ennen kaikkea vuosittaisia konsertteja Finlandia-talossa – tavanomaista suoramainontaa unohtamatta.

Sittemmin lapset ovat päässeet soittamaan sinfoniaorkesterin muusikoiden joukkoon konserttisalin lavalle ja tehneet itse musiikkia Sibelius-Akatemian opiskelijoiden ohjaamina. Konsertit on juontanut YLE TV2:n Huvitutti-ohjelmasta tuttu pirtsakka esilaulattaja Satu Sopanen, ja kapellimestareina on nähty ainakin Leif Segerstam, Okko Kamu ja John Storgårds.

Aina on opittu jotain uutta musiikista, sinfoniaorkesterista ja sen soittimista. Mutta kaikkein parasta on ollut kuunnella yhdessä hyväntuulista, kaunista musiikkia. Ja lopuksi on aina vedetty yhteen ääneen Georg Malmstenin tuttu Liikennelaulu.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Konsertin jälkeen täysi Finlandia-talo on tyhjentynyt tyytyväisistä helsinkiläisistä veronmaksajista - nykyisistä ja tulevista. Mikä olisi sen parempaa julkisen palvelun mielikuvamarkkinointia? Se muistuttaa vuosi vuodelta minua – ja tytärtäni – mukavalla tavalla Helsingin kaupunginorkesterista.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Lisäksi tämän markkinointiteon ajallinen ulottuvuus on poikkeuksellisen monisuuntainen. Aina ei konserttiaikataulu ole tyttäreni vanhemmille sopinut. Silloin Helsingin kaupunginorkesterin hyväntuulisesta markkinoinnista ovat päässeet nauttimaan ukit ja mummitkin. Orkesterin muun tarjonnan korkeakulttuuriseksi mielletty kynnys on kerta kerralta käynyt matalammaksi kolmea eri sukupolvea edustaville kuluttajille.

Ja mikä nerokkainta: markkinoinnin tuloksellisuutta on tulevaisuudessa mahdollista tutkia täsmällisesti, kun se on kohdennettu samanaikaisesti sekä kattavaan että tarkkarajaiseen kohorttiin.

Muistakaa nyt ihmeessä siellä Helsingin kaupunginorkesterin markkinointiosastolla toteuttaa 2030-luvulla tutkimus, joka osoittaa vuonna 2000 syntyneiden helsinkiläisten epäsuhtaisen korkean osuuden klassisen musiikin kuluttajina.

Mainitse muita onnistumisia.

Sijoituspalvelukonserni FIMin nenäkampanjalla on hyvä vainu.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    3. 3

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    4. 4

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    5. 5

      Metson ralli piti – Afarak kiisi puoli tuntia

    6. 6

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Kiina harkitsee avautuvansa lisää ulkomaisille sähköauton valmistajille

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      Näin Suomen talouskasvua on ennustettu tänä vuonna – maaliskuun luvuista tultu huimasti ylös

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    3. 3

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    4. 4

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    7. 7

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    8. 8

      Fiva huolissaan kotitalouksien veloista – ja yleistyneestä asuntolainamuodosta

    9. 9

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    10. 10

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen

    7. 7

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    8. 8

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      Töihin peruskoulupohjalta ja ilman kokemusta, palkka jopa liki 4 000 €/kk – töitä on taas tarjolla

    11. Näytä lisää