Nettimainonnan kasvu jatkuu

Julkaistu: , Päivitetty:

Varovaista kasvua ja uudenlaisia ratkaisuja. Sellaiselta näyttää mainosvuosi 2007 Taloussanomien haastattelemien media- ja markkinointiammattilaisten kristallipallossa.


– Pelkkä huutaminen on tullut tiensä päähän, kun budjetit eivät enää kasva ja tuloksia pitää saada aikaan. Siksi mainostajien on päästävä aidosti lähelle ihmisiä, tiivistää mediatoimisto Happi Mindsharen toimitusjohtaja Tina Terho.

Hapella on Terhon mukaan hyviä kokemuksia esimerkiksi musiikkivideoiden avulla toteutetuista tuotelanseerauksista. Brändi on vahvempi, kun sillä on selkeä paikka kuluttajien elämässä.

Mainostajien Liiton syyskuinen mainosbarometri lupaili kasvua muun muassa verkko-, suora- ja mobiilimainonnalle, televisio- ja myymälämainonnalle sekä tapahtumamarkkinoinnille.

Taloussanomien kiertohaastattelussa esiin nousi sähköisen median ohella tapahtumamarkkinointi, johon uskovat esimerkiksi Huoneistokeskusta ja SKV:tä hallinnoivan Realia Groupin markkinointi- ja viestintäjohtaja Jaana Painilainen sekä mainostoimisto McCann Helsingin toimitusjohtaja Anni Ronkainen.

Ronkainen sanoo, että markkinoiden jatkuva pirstoutuminen asettaa entistäkin suurempia haasteita joukkoviestimille. Siksi markkinointiviestintä siirtyy lähemmäksi kauppaa ja jakeluteihin.

– Päivittäistavarakaupassa kannattaa seurata, mitä isot kansainväliset mainostajat tekevät, hän vinkkaa.

Varsinaisen mediamainonnan kokonaiskasvusta asiantuntijat veikkaavat kutakuinkin viime vuoden tasoista. Viime vuoden tammi–marraskuussa kasvu ylsi TNS Gallupin mukaan 3,8 prosenttiin. Koko vuoden luvut saadaan parin viikon päästä.

Tälle vuodelle enemmistö haastatelluista odottaa kolmen prosentin kasvua. Eniten paisuu edelleen verkkomainonta, vaikka sen kasvu hidastuikin marraskuussa 6,3 prosenttiin. Koko tammi-marraskuun luku oli 20,2 prosenttia.

Microsoftin online-palvelujen myyntijohtaja Mikko Ketola uskoo, että verkkomainonta lisääntyy tänä vuonna jopa viimevuotista enemmän ja yltää 30 prosentin kasvuun. Arvio ei sisällä hakusanamainontaa.

Ketola perustelee optimismiaan hyvin sujuneilla vuosisopimusneuvotteluilla ja mediatoimistopalautteella.

– Alkuvuosi näyttää siltä, että näiden lukujen mukaisesti myös mennään.

Mediatoimisto Vizeumin toimitusjohtaja Jyri Seppä on Ketolan kanssa samaa mieltä: verkko on tämänkin vuoden selkeä voittaja.

– Suomi on vielä jäljessä muista Pohjoismaista ja käytännössä kaikilla toimialoilla on verkossa paljon kehittämistä.

– Päivittäistavarapuolella panostukset ovat vielä vaatimattomia, mutta siirtymiä tulee tapahtumaan. Automainonnassa verkon osuus on jo yli keskiarvon, mutta lisääntyy varmaan edelleen.

Seppä uskoo myös liikkuvan kuvan läpimurtoon – sekä ammattilaisten että kotikäyttäjien tekemänä.

– YouTube-maailma kertoo mediakäytön muutoksesta. Se ei ole vielä Suomessa heijastunut mediaeuroihin, mutta siellä kuplii iso juttu, Seppä vakuuttaa.

Verkon perässä koko markkinaa parempaan kasvuun ylsivät viime vuonna myös televisio ja ilmaisjakelulehdet.

Tästäkin vuodesta on tulossa television vuosi, väittää Nelosen markkinointijohtaja Hans Edin.

– Neuvottelemme tällä hetkellä erittäin aktiivisesti vuosisopimuksista. Yleistuntuma on, että tv:tä kohtaan on erittäin paljon kiinnostusta.

Kiinnostusta nostaa tv-kentän muutos uusine kanavineen, vaikka mainosrahoitteiselle puolelle tuleekin vain yksi uusi kanava eli Nelosen Jim. Suuria muutoksia Edin ei silti odota, sillä digitalisaatio on edennyt vähitellen ja monet kuluttajat ovat sen jo kohdanneet.

Hän uskoo kuitenkin, että mainostajat ovat nyt valmiita siirtämään panostuksia printtimedioista sähköiselle puolelle.

Sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavassa Kärkimediassa alkaneen vuoden näkymät ovat silti valoisat.

– Näyttää siltä, että ilmaisjakelulehtien kovin kasvu on ohi. Maakuntalehtien ilmoitusmyynti sujuu hyvin, markkinointijohtaja Jukka Kohonen iloitsee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    4. 4

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    9. 9

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    2. 2

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Vauhti kiihtyy: suomalaiset kuluttavat enemmän kuin tienaavat – ”ei ole pidemmän päälle kestävää”

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    10. 10

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    8. 8

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Delta Auton toimitusjohtaja eroaa – lähtee heti

    11. Näytä lisää