Haiseva brändi kietoo kuluttajan suloihinsa

Julkaistu: , Päivitetty:

Nyt brändeillä on omat merkkihajunsa. Timantteja myyvä De Beers levittää Manhattanin ja Los Angelesin myymälöissään kukkien aromeita. Kännykkäfirma puolestaan käyttää suklaan hajua markkinoidessaan LG:n uutta Chocolate-kännykkää.


The New Scientist -tiedelehti kertoo, että Samsungin elektroniikkakauppojen lippulaivassa Manhattanilla tuoksuu hunajamelonilta. Katossa olevat huomaamattomat laitteet ruiskuttavat lempeää melonin ohutta hajua myymälässä vaeltavien ihmisten aistittaviksi.  

Samsungin myymälän tuoksukikan on luoda rentoa tropiikkiloman tunnelmaa, joka saa ihmiset ostamaan enemmän.

Markkinoijat puhuvat ilmiöstä nimellä sensory branding. Sillä tarkoitetaan aisteihin perustuvaa brändäämistä, jossa hajuaisti on otettu mukaan näön ja kuulon lisäksi luomaan ostajalle mieluista kuvaa tuotteesta.

Markkinoijat käyttävät tuoksuja ja hajuja yhä enemmän. New Scientistin mukaan maailmassa on 20 hajubrändäykseen erikoistunutta yritystä.

Hotellit ja pelikasinot ovat alkaneet merkitä brändinsä tuoksullaan. Westin Hotels & Resorts alkoi tämän vuoden alusta suihkuttaa hotelliensa ala-auloihin White Tea nimistä sulotuoksua luodakseen White Tea -hajusteella asiakkaisiinsa tunneyhteyden.

Sony Style ei enää tyydy pelkkään myymälöidensä hajustamiseen vaan panee merkkihajuaan myös pakkauksiin, jolloin se tulee kotiin saakka. Sonylle brändihajustusta tekevän ScentAir-yrityksen edustaja kertoo lehdelle, että Sony suunnittelee kyllästävänsä tuotteidensa muovin merkkihajullaan niin että kuluttaja tietää aina olevansa tekemisissä Sonyn vehkeiden kanssa.

New Yorkissa toimivan Lippincott Mercerin edustaja kertoi New Scientistille, että brändääminen tarkoittaa kaikkea sitä, mitä asiakas tuntee tuotetta tai sen valmistajaa kohtaan. Myös tuoksu kuuluu tähän tunneyhteyteen.

Tähän mennessä New Scientistin mukaan ei ole saatu tieteellistä todistusta siitä, perustuuko markkinoijien usko hajuilla myymiseen tosiasioihin, mutta yhä useampi vekottimien valmistaja on alkanut merkitä tuotteitaan sulotuoksuilla.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien edestä – Tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    4. 4

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    5. 5

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    8. 8

      Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

    9. 9

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    10. 10

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    4. 4

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    7. 7

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    8. 8

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    9. 9

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    10. 10

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    11. Näytä lisää