Viking Line korjaa pottia Itämerellä

Julkaistu: , Päivitetty:

Taistelu risteilykansan euroista kääntyi tänä vuonna Viking Linen eduksi. Yhtiö on kasvattanut matkustajamääräänsä vuoden sisällä 205 000 ihmisellä noin 5,6 miljoonaan matkustajaan.
Varatoimitusjohtaja Boris Ekmanin mukaan punaiset laivat onnistuivat myös nostamaan keskihintaa matkustajaa kohden.

– Tällaisia vuosia on ollut aika harvassa viime aikoina, sanoo Ekman.

Matkustajamäärät ovat kasvaneet erityisesti sesonkien ulkopuolella. Vaikka omien prosessien viilaus tuottaa hiljalleen tulosta, yhtiö on saanut vetoapua rakkaimmalta kilpailijaltaan Silja Linelta.

Runsaan seitsemän kuukauden mittainen myyntiaika irtisanomisineen sekä omistajavaihdos kesällä saivat Siljan pasmat sen verran sekaisin, että tulos näkyy kilpailijan kukkarossa. Siljan myllerrystä seuratessaan Viking päätti panostaa pysyvyyteen ja varovaisiin uudistuksiin.

Vaikka kilpailijan toilailut Silja Symphonylla viime lokakuussa tarjosivat aineistoa lukuisiin vitsin veistelyihin Maarianhaminan pääkonttorissa, matkustajamääriin jupakalla oli korkeintaan marginaalinen vaikutus. Liikettä näkyi lähinnä Ruotsin kokousristeilyissä.

– Saa nähdä miten Tallink osaa vaalia Siljan tuotemerkkiä. Me olemme kunnioittaneet Siljaa, sillä kilpailu on pitänyt hereillä, sanoo Ekman.

Seuraava etappi Viking Linella on uuden matkustaja-aluksen ottaminen käyttöön Helsingin ja Tallinnan välillä vuoden päästä. Viking Linen Rosella-alus on ollut selvästi altavastaajana Suomenlahden liikenteessä. Uuden aluksen myötä Viking Line vaihtanee reitin miehistön suomalaisesta virolaiseksi. Yhtiö käytännössä sitoi SAK:laisen

Merimies-unionin ja Kansainvälisen kuljetustyöläisten liiton ITF:n kädet oikeudenkäynnissä Britanniassa pari vuotta sitten. Prosessi on edelleen kesken EU–tuomioistuimessa.

– Pitkällä tähtäimellä meillä täytyy olla samat kilpailuedellytykset kuin kilpailijoillamme, muuten se on pelkkää aritmetiikkaa, Ekman toteaa.

Tarkoittaako se myös lipun vaihtoa, siitä yhtiö vielä vaikenee. Ekman antaa ymmärtää, että jos siitä koetaan olevan hyötyä, niin lippu vaihtuu. Tällä hetkellä Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä purjehtii aluksia Norjan, Italian, Viron ja Suomen lipun alla. Vain Viking Line ja Eckerö Line ovat purjehtineet suomalaisella miehistöllä.

Seuraava laivainvestointi on jo loppusuoralla. Uusi alus korvaa nykyisen Ålandsfärjanin kesällä 2009. Tavoitteena on houkutella varsinkin ruotsalaisia eläkeläisiä lyhyille risteilyille.

Pikku hiljaa myös yhtiön vanhat laivat ovat menossa remonttiin. Varsinkin ravintolakonseptit ovat menossa uusiksi. Viking Line aikoo kuitenkin edelleen pitää tiukasti kiinni 1950–luvun lopulla määritellystä peruslinjastaan: Punaiset laivat eivät ryhdy herraskaisiksi, vaan kansanomainen linja pitää. Ekman vertaa Viking Linea mielellään huonekaluvalmistaja Ikeaan.

– Sellainen joka tekee mööpeleitä pienissä sarjoissa, ei tienaa samalla tavalla kuin Ingvar Kamprad. Hän on sanonut, että hänen suurimpia ongelmiaan on ollut estää johtajia rakentamasta liian hienoja huonekaluja, nauraa Ekman.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    3. 3

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    4. 4

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    5. 5

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    6. 6

      Korealaisyritys maksamassa 880 000 euron lunnaat kiristäjille – tulos voi olla surkea

    7. 7

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    8. 8

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    9. 9

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    10. 10

      Historiallinen paukku Googlelle – 2,42 miljardin euron sakot hakutulosten peukaloinnista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    5. 5

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    6. 6

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    7. 7

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    8. 8

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    9. 9

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    11. Näytä lisää