Paakkanen ja Ollila ovat parhaat brändijohtajat

Julkaistu:

SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo nousi uutena nimenä sijalle seitsemän, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista brändijohtajista.
Kolmen kärjessä ei tapahtunut muutoksia viime vuoteen verrattuna. Suomen parhaaksi brändijohtajaksi vastaajat nimesivät Marimekon toimitusjohtajan Kirsti Paakkasen. Kakkosena pysyi Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila ja kolmosena Amer Sportsin toimitusjohtaja Roger Talermo.

Neilimon lisäksi 20 parhaan joukkoon kipusi viisi muuta uutta nimeä. Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen nousi listalta pudonneen edeltäjänsä Keijo Suilan tilalle. Amer Sportsin brändiosaamisesta kertoo viestintäjohtaja Max Alftanin nousu listalle.

Muita uusia nimiä olivat osakepotillaan otsikoihin lokakuussa noussut metsäkoneyhtiö Ponssen perustaja Einari Vidgrén, entinen mainosmies ja nykyinen HK-Ruokatalon toimitusjohtaja Kai Seikku sekä kiinteistönvälitysalaa kohahduttaneen Igglon hallituksen puheenjohtaja ja Taivas Innovationsin toimitusjohtaja Jussi Nurmio.

Vuoden tauon jälkeen takaisin listalle nousivat Hartwall Areenan omistaja, monitoimiliikemies ja tv:stäkin taas tuttu Harry Harkimo, TeliaSoneran markkinointijohtaja Thomas Pimenoff sekä Hesburgerin perustaja ja omistaja Heikki Salmela.

Yrityksinä mainintoja saivat Fazer, Finnair, Nokia, Paulig, Elisa ja Valio. Listaputoajia olivat Suilan ohella Nokian brändijohtaja Tapio Hedman, Metsäteollisuuden viestintäjohtaja Helena Aatinen, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Paavo Aunola, Nokian ex-johtaja Sari Baldauf, Tietoenatorin entinen toimitusjohtaja Matti Lehti, Atrian markkinointijohtaja Pasi Luostarinen sekä Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä ja markkinointijohtaja Maaret Kuisma.

Vuodesta 2002 SOK:n pääjohtajana työskennellyt Neilimo uskoo hyvän menestyksensä johtuvan koko S-ryhmän pitkäjänteisestä ja systemaattisesta brändinrakennustyöstä.
– Brändi on aina yhteistyön tulos. Pidän itseäni ryhmäjohtajana, joka dynamisoi ja kannustaa joukkoja.

Neilimo haluaa korostaa, ettei brändiä pidä eikä edes voi rakentaa vain markkinoinnin ja mainonnan varaan. Se syntyy tekemisen tuloksena.

S-ryhmän brändi pohjaa Neilimon mukaan toiminta-ajatukseen, jonka ytimessä on palvelujen ja etujen tuottaminen asiakasomistajille. Ajatuksen jalkautus 34 000 ihmistä työllistävän yrityksen sisällä ei ole helppoa. Siksi S-ryhmä panostaa rutkasti koulutukseen.

Peruskoulutuksen lisäksi henkilöstön käytössä on sähköinen oppimisympäristö sekä S-ryhmän oma koulutusyksikkö Jollasinstituutti, joka tarjoaa 30 000 koulutuspäivää vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    4. 4

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    5. 5

      Työttömyys jatkoi laskuaan – etenkin nuorten

    6. 6

      Risto E. J. Penttilä lähtee Keskuskauppakamarin johdosta

    7. 7

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    8. 8

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      Harhaluulot ikääntyneistä jylläävät työelämässä – eivät sen sairaampia tai muutosvastaisempia kuin muutkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    3. 3

      Seppälää haetaan konkurssiin

    4. 4

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    5. 5

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    6. 6

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    7. 7

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    8. 8

      Pauligin ”hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän – syy on suomalaisten kahvimaussa

    9. 9

      Lindexin toimitusjohtaja irtisanoutui

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    11. Näytä lisää