Paakkanen ja Ollila ovat parhaat brändijohtajat

SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo nousi uutena nimenä sijalle seitsemän, kun tutkimusyhtiö IROResearch kysyi Taloussanomien toimeksiannosta markkinoinnin ammattilaisten näkemyksiä Suomen parhaista brändijohtajista.
Kolmen kärjessä ei tapahtunut muutoksia viime vuoteen verrattuna. Suomen parhaaksi brändijohtajaksi vastaajat nimesivät Marimekon toimitusjohtajan Kirsti Paakkasen. Kakkosena pysyi Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollila ja kolmosena Amer Sportsin toimitusjohtaja Roger Talermo.

Neilimon lisäksi 20 parhaan joukkoon kipusi viisi muuta uutta nimeä. Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen nousi listalta pudonneen edeltäjänsä Keijo Suilan tilalle. Amer Sportsin brändiosaamisesta kertoo viestintäjohtaja Max Alftanin nousu listalle.

Muita uusia nimiä olivat osakepotillaan otsikoihin lokakuussa noussut metsäkoneyhtiö Ponssen perustaja Einari Vidgrén, entinen mainosmies ja nykyinen HK-Ruokatalon toimitusjohtaja Kai Seikku sekä kiinteistönvälitysalaa kohahduttaneen Igglon hallituksen puheenjohtaja ja Taivas Innovationsin toimitusjohtaja Jussi Nurmio.

Vuoden tauon jälkeen takaisin listalle nousivat Hartwall Areenan omistaja, monitoimiliikemies ja tv:stäkin taas tuttu Harry Harkimo, TeliaSoneran markkinointijohtaja Thomas Pimenoff sekä Hesburgerin perustaja ja omistaja Heikki Salmela.

Yrityksinä mainintoja saivat Fazer, Finnair, Nokia, Paulig, Elisa ja Valio. Listaputoajia olivat Suilan ohella Nokian brändijohtaja Tapio Hedman, Metsäteollisuuden viestintäjohtaja Helena Aatinen, Kiinteistömaailman toimitusjohtaja Paavo Aunola, Nokian ex-johtaja Sari Baldauf, Tietoenatorin entinen toimitusjohtaja Matti Lehti, Atrian markkinointijohtaja Pasi Luostarinen sekä Stockmannin toimitusjohtaja Hannu Penttilä ja markkinointijohtaja Maaret Kuisma.

Vuodesta 2002 SOK:n pääjohtajana työskennellyt Neilimo uskoo hyvän menestyksensä johtuvan koko S-ryhmän pitkäjänteisestä ja systemaattisesta brändinrakennustyöstä.
– Brändi on aina yhteistyön tulos. Pidän itseäni ryhmäjohtajana, joka dynamisoi ja kannustaa joukkoja.

Neilimo haluaa korostaa, ettei brändiä pidä eikä edes voi rakentaa vain markkinoinnin ja mainonnan varaan. Se syntyy tekemisen tuloksena.

S-ryhmän brändi pohjaa Neilimon mukaan toiminta-ajatukseen, jonka ytimessä on palvelujen ja etujen tuottaminen asiakasomistajille. Ajatuksen jalkautus 34 000 ihmistä työllistävän yrityksen sisällä ei ole helppoa. Siksi S-ryhmä panostaa rutkasti koulutukseen.

Peruskoulutuksen lisäksi henkilöstön käytössä on sähköinen oppimisympäristö sekä S-ryhmän oma koulutusyksikkö Jollasinstituutti, joka tarjoaa 30 000 koulutuspäivää vuodessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    2. 2

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    3. 3

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    6. 6

      Olisiko useampi Siwa tai Valintatalo voinut mennä kaupaksi? ”Kykeneviä ostajia ei ollut”

    7. 7

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    8. 8

      ”Ääritunnelmat” vaihtuivat helpotukseen – pitkät korot voivat nousta ja euro vahvistua

    9. 9

      Kommentti: Ranskan vaalien jälkeen tilanne ei ole mitenkään business as usual

    10. 10

      Helsingin pörssiin tungosta: taas uusi yhtiö listautumassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    5. 5

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    6. 6

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    7. 7

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    8. 8

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    9. 9

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    10. 10

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    8. 8

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää