Dieselit kiihdyttävät Euroopassa jo ohituskaistalle

Julkaistu: , Päivitetty:

Dieselautojen osuus Euroopan uusien autojen myynnistä on kasvussa. Dieselin ennustetaan tänä vuonna ohittavan bensiinin uusien henkilöautojen ensisijaisena polttoaineena. Suosio kasvaa tasaisesti myös Suomessa, vaikka kustannusvertailu on konstikasta.
PricewaterhouseCoopersin ja eurocarprice.comin julkaiseman autojen hintaselvityksen mukaan dieselautojen osuus Euroopan automarkkinoista oli viime vuoden lopussa jo lähes puolet.

Itävallassa, Belgiassa, Ranskassa ja Espanjassa jopa yli 60 prosenttia uusista henkilöautoista myydään dieselinä. Eurooppalaiset autoilijat ostavat dieselautoja, koska moni diesel päihittää bensa-auton sekä taloudellisuudessa että suorituskyvyssä.

Suomessa dieselien osuus uusien autojen myynnistä on jäänyt selvästi muusta Euroopasta. Viime vuonna uusista autoista dieseleitä oli alle 18 prosenttia.

Tämän vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana dieselien markkinaosuus on noussut pari prosenttiyksikköä.

Dieselautojen suosiota hillitsee käyttövoimavero.

Kun kaikki auton kustannukset otetaan huomioon, dieselien kannattavuusraja ylittyy useimmiten noin 30 000 kilometrin vuotuisella ajolla. Mitä enemmän ajaa, sitä kannattavampaa dieselauton hankinta on.

Kannattavuusrajan laskeminen ei ole helppo tehtävä. Ajokilometrien lisäksi autoilijan täytyy pohtia dieselin ja bensiinin hintakehitystä, huolto- ja vakuutusmaksuja sekä dieselauton hankintahinnan pääomakustannuksia.

Dieselauton bensa-autoa kalliimpi hankintakustannus johtuu monista tekijöistä. Dieselmoottorin hintaa korottavat sekä dieseltekniikan vaatimukset että maahantuojien hinnoittelupolitiikka. Autoverotuksemme kertaa tehdashinnassa syntyvän eron moninkertaiseksi.

Dieseltekniikka oli vuosia bensa-autojen tekniikkaa jäljessä. Nyt tilanne on muuttunut.

Uudet dieselautot ovat taloudellisia, hiljaisia ja suorituskykyisiä. Parhaat dieselit ovat suorituskyvyltään selvästi edellä saman tehoisia bensamoottoreita. Dieselien kehittyessä edelleen saattaa ostohintojen erotus bensiiniautoihin verrattuna kasvaa.

Dieseleiden kiristyvät päästömääräykset korottavat valmistuskustannuksia ja hankintahintaa. Tämä kasvattaa kannattavuusrajaa bensa-autojen eduksi.

Toisaalta uudet dieselit ovat polttoaineen kulutukseltaan entistä taloudellisempia. Dieseleiden kulutuslukemat ovat keskimäärin 25 prosenttia bensa-autoja alhaisemmat. Ajo-olosuhteet ja kuormitus eivät vaikuta dieselmoottoriin yhtä paljon kuin bensamoottoriin.

Tarkka autonostaja lisää kilometrien, polttoaineen hinnan ja pääomakustannusten lisäksi laskelmaansa polttoaineen kulutuksen välisen eron.

Bensa vai diesel -vertailua vaikeuttavat entisestään erot ylläpitokustannuksissa. Dieselmoottorilla on bensamallia harvempi huoltoväli. Vakuutusmaksut vaihtelevat merkki- ja mallikohtaisesti.

Saman verran ajetun dieselin jälleenmyyntiarvo on vastaavaa bensamallia korkeampi.

Autoalan edunvalvojat Autoliitto ja Autoalan Keskusliitto ajavat käyttövoimaveron eli entisen dieselveron poistoa. Järjestöt perustelevat vaatimuksia ympäristösyillä.

  • Autot

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    10. 10

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    11. Näytä lisää