Kolumni: "Jos maksaa pähkinöillä, saa apinoita"

Julkaistu: , Päivitetty:

Markkinointi ei tarkoita vain suuria mainoskampanjoita, korostaa Kirsti Kehusmaa. Halvalla ei ehkä saa hyvää mainoskampanjaa, toisaalta kalliskaan mainos ei auta, jos yrityksen toiminta ei vastaa sitä.


"Jos maksaa pähkinöillä, saa apinoita" sanoi viime vuosina mainetta niittäneen mainostoimiston projektijohtaja hiljattain tv-kanavan pääuutisissa. Kyse oli tulevien vaalien mainoskampanjoista, joita puolueet enenevässä määrin teettävät maan nimekkäimmissä - ja kalleimmissa - mainostoimistoissa.

Ikävimpänä pidän tämänkaltaisten näkemysten vaikutusta markkinointia koskeviin yleisiin asenteisiin ja oletuksiin.

Valitettavan useassa it-organisaatiossa markkinointi mielletään yksinomaan hinnakkaaksi mainoskampanjaksi, "johon meillä ei ole varaa, joten emme tee ollenkaan markkinointia". Toisaalta mainosbudjetin olemattomuudesta löytyy helposti syy myynnin huonoon kehitykseen tai yrityksen heikkoon maineeseen.

It-alalla valtaosa yrityksistä hyötyy kuitenkin huomattavasti enemmän muunlaisesta, ehkä pienimuotoisestakin, mutta tehokkaasti kohdennetusta markkinoinnista.

Mainoskampanja on yksi markkinoinnin moninaisista keinoista. Markkinointia on joka ikinen sana, ele, ilme tai teko, joka asiakaskohtaamisessa sanotaan, näytetään tai tehdään. Kokeeko sinun organisaatiosi asiantuntija tai edes myyjä olevansa markkinoija?

Yhteinen kieli ja tapa toimia asiakaskohtaamisissa syntyvät yhteisen kokemisen, tekemisen ja oivaltamisen myötä. Parhaimmillaan kieli ja toimintamallit ilmaisevat yrityksen ydinlupaukset ja sen miten juuri meidän yrityksemme erottautuu edukseen kilpailijoistaan.

Massiivisiakin mainoskampanjoita tarvitaan. Yrityksen pitkäjänteinen menestys kuitenkin harvoin ratkaistaan parhaimmallakaan huomioarvolla asiantuntijabisneksessä, jos asiakaslupauksia ei täytetä käytännössä. "Halvalla ei saa hyvää" voi päteä mainoskampanjan hyvyyden arvioinnissa joillakin kriteereillä. Mainoskampanjan hinta ei kuitenkaan aina korreloi sen kanssa, kuinka paljon organisaatiossa todellisuudessa kehitetään tarjontaa, palveluprosesseja ja toimintatapoja asiakashyötyjä tukeviksi.

Tekikö presidenttiehdokkaan kampanja muuten kokoomuksesta työväen puolueen?

Kirjoittaja:

ITviikon kolumnisti Kirsti Kehusmaa on johdon konsultti ja osakas Kanava10 Oy:ssä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    2. 2

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    3. 3

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    4. 4

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    5. 5

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    6. 6

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    9. 9

      Työllisyys parani, mutta ”toive kesätyöstä jäi monelta saavuttamatta”

    10. 10

      Minä vuonna synnyit? Katso, kuulutko voittajien vai häviäjien sukupolveen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    3. 3

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    4. 4

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    5. 5

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    6. 6

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    7. 7

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    8. 8

      Poliisin opas varoittaa vanhuksia huijareista: Viemäritarkastaja suositti 34 000 euron turhaa remonttia

    9. 9

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    10. 10

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää