Kolumni: "Jos maksaa pähkinöillä, saa apinoita"

Markkinointi ei tarkoita vain suuria mainoskampanjoita, korostaa Kirsti Kehusmaa. Halvalla ei ehkä saa hyvää mainoskampanjaa, toisaalta kalliskaan mainos ei auta, jos yrityksen toiminta ei vastaa sitä.


"Jos maksaa pähkinöillä, saa apinoita" sanoi viime vuosina mainetta niittäneen mainostoimiston projektijohtaja hiljattain tv-kanavan pääuutisissa. Kyse oli tulevien vaalien mainoskampanjoista, joita puolueet enenevässä määrin teettävät maan nimekkäimmissä - ja kalleimmissa - mainostoimistoissa.

Ikävimpänä pidän tämänkaltaisten näkemysten vaikutusta markkinointia koskeviin yleisiin asenteisiin ja oletuksiin.

Valitettavan useassa it-organisaatiossa markkinointi mielletään yksinomaan hinnakkaaksi mainoskampanjaksi, "johon meillä ei ole varaa, joten emme tee ollenkaan markkinointia". Toisaalta mainosbudjetin olemattomuudesta löytyy helposti syy myynnin huonoon kehitykseen tai yrityksen heikkoon maineeseen.

It-alalla valtaosa yrityksistä hyötyy kuitenkin huomattavasti enemmän muunlaisesta, ehkä pienimuotoisestakin, mutta tehokkaasti kohdennetusta markkinoinnista.

Mainoskampanja on yksi markkinoinnin moninaisista keinoista. Markkinointia on joka ikinen sana, ele, ilme tai teko, joka asiakaskohtaamisessa sanotaan, näytetään tai tehdään. Kokeeko sinun organisaatiosi asiantuntija tai edes myyjä olevansa markkinoija?

Yhteinen kieli ja tapa toimia asiakaskohtaamisissa syntyvät yhteisen kokemisen, tekemisen ja oivaltamisen myötä. Parhaimmillaan kieli ja toimintamallit ilmaisevat yrityksen ydinlupaukset ja sen miten juuri meidän yrityksemme erottautuu edukseen kilpailijoistaan.

Massiivisiakin mainoskampanjoita tarvitaan. Yrityksen pitkäjänteinen menestys kuitenkin harvoin ratkaistaan parhaimmallakaan huomioarvolla asiantuntijabisneksessä, jos asiakaslupauksia ei täytetä käytännössä. "Halvalla ei saa hyvää" voi päteä mainoskampanjan hyvyyden arvioinnissa joillakin kriteereillä. Mainoskampanjan hinta ei kuitenkaan aina korreloi sen kanssa, kuinka paljon organisaatiossa todellisuudessa kehitetään tarjontaa, palveluprosesseja ja toimintatapoja asiakashyötyjä tukeviksi.

Tekikö presidenttiehdokkaan kampanja muuten kokoomuksesta työväen puolueen?

Kirjoittaja:

ITviikon kolumnisti Kirsti Kehusmaa on johdon konsultti ja osakas Kanava10 Oy:ssä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Valuvatko verorahat soten takia pois Suomesta? Selvitimme, miten 3 terveysjättiä maksaa veroja

    3. 3

      Sonera jää historiaan – nimi on nyt Telia

    4. 4

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    5. 5

      PTT: Talouskasvu kiihtyy viennin varassa

    6. 6

      Jopa 5500 euroa per asukas – katso paljonko kuntasi maksaa sote-palveluista

    7. 7

      Brasilia: Lihaskandaalissa kyse muutaman ihmisen vääristä teoista

    8. 8

      ”On helppoa syyttää kauppaa – hinnan maksavat kansalaiset”

    9. 9

      Brassilihan vienti pysähtyi kuin seinään

    10. 10

      Näillä alueilla asuntojen arvo pomppasi eniten 10 vuodessa – katso lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    3. 3

      Uudenkaupungin autotehdas sai uuden ison tilauksen Mersulta – palkkaa tuhat uutta työntekijää

    4. 4

      Näillä alueilla asuntojen arvo pomppasi eniten 10 vuodessa – katso lista

    5. 5

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    6. 6

      Kauppaketjun toiminta uhattuna – osake sukeltaa

    7. 7

      Uudenlainen lentokone kehitteillä – lippujen hintoihin roima pudotus?

    8. 8

      Valuvatko verorahat soten takia pois Suomesta? Selvitimme, miten 3 terveysjättiä maksaa veroja

    9. 9

      Näkökulma: Muistatko, mikä on EU:n tärkein tavoite? Se on nimittäin toteutunut

    10. 10

      Jopa 5500 euroa per asukas – katso paljonko kuntasi maksaa sote-palveluista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    3. 3

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    4. 4

      S-ryhmän varasto suljetaan – 470 työpaikkaa vaarassa

    5. 5

      Wahlroos lahjoitti yli 60 miljoonan osakepotin perheenjäsenilleen – myi Sammon osakkeita yhden sentin hinnalla

    6. 6

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    7. 7

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Sote-uudistus: Jopa 60 000 suomalaista voi saada tuhansia euroja kuukaudessa omaan käyttöön

    10. 10

      Suomeen nousee 34 hirsipäiväkotia, ja sijoittajat riehaantuivat – ”Sisäilmaongelmat ovat todellisia”

    11. Näytä lisää