Räikkönen markkinoi H&M:ää Britanniassa

Julkaistu: , Päivitetty:

Britannian H&M saa vuodenvaihteessa suomalaisvahvistusta, kun vaateketjun markkinointia Suomessa johtava Kirsi Räikkönen ottaa hoitaakseen myös Brittein saarten markkinoinnin.


Suomen H&M:n markkinointipäällikkö Kirsi Räikkönen saa vuodenvaihteessa reippaasti lisää valtaa ja vastuuta. Silloin hän saa hoitaakseen vaatejätin markkinoinnin myös Britanniassa ja Irlannissa. Kutsupesti on ainakin aluksi noin vuoden mittainen, ja Räikkönen viettää osan viikosta Helsingissä ja osan Lontoossa.

Räikkönen pitää nimitystään osoituksena Suomen hyvästä maineesta konsernissa.

– Meillä harrastetaan paljon sisäistä rekrytointia. Suomesta on jatkuvasti ihmisiä töissä muiden maiden organisaatioissa.

Räikkönen odottaa ensi vuotta kahtalaisin tuntein. Matkapäivien määrä hirvittää, mutta muuten tehtävä tuntuu kiinnostavalta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

– Britannia on yksi kiehtovimmista, mutta myös haastavimmista markkinoista. Näen tämän myös oman organisaation kehittämisenä: vien tietotaitoa täältä sinne ja tuon työkaluja mukanani tänne.

Suomessa H&M:llä on joulukuun alussa 33 myymälää, ja myyntiä kertyi viime vuonna 197 miljoonan euron edestä. Britanniassa ja Irlannissa myymälöitä on yli 100 ja myyntiä 676 miljoonaa euroa.

– Onhan se aikamoinen muutos. Etenkin Lontoo on ihan oma maailmansa. Mediahäly ja kilpailu kuluttajien huomiosta on siellä ihan erilaista kuin täällä.

H&M:n pääkilpailijoita Britanniassa ovat muun muassa Top Shop, Zara ja Mango sekä pienet yksittäiset liikkeet. Myös tavaratalot ovat viime vuosina petranneet asemiaan.

Britannian H&M:n lippulaivamyymälä on paraatipaikalla Lontoon Oxford Streetillä. Ketjulle kelpaa vain paras mahdollinen sijainti.

– Myymälä on tärkein media ja ikkunat ovat kutsukortti myymälään. Esimerkiksi Oulussa ja Jyväskylässä odotimme seitsemän vuotta, että saimme haluamamme liikepaikat.

Ketjun tavoitteena on kasvattaa myymälöiden määrää vuosittain 10-15 prosenttia. Viime vuonna se avasi 145 uutta myymälää ja sulki 20. Myymälämäärän nettokasvu oli lähes 12 prosenttia.

Kaikkiaan H&M:n myymälöitä on nyt yli 1 300 Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä. Kiina saa ensimmäisen H&M:nsä ensi vuonna.

Naistenvaatteet näyttelevät edelleen pääosaa H&M:n myynnissä, mutta vipinää on lasten- ja miestenosastoillakin.

- Jopa suomalaiset miehet sanovat nykyään harrastavansa shoppailua, Räikkönen naurahtaa.

Myymälöihin tulee uusia tuotteita päivittäin. Nopeimmillaan uudet mallit siirtyvät piirustuspöydiltä kauppoihin muutamassa viikossa. Ajattomampien tuotteiden läpimenoaika on puolisen vuotta.

Ensi vuonna H&M:n tuotevalikoima laajenee kengillä. Myös asusteosastojen suureneminen jatkuu. H&M pyrkii avittamaan asusteiden menekkiä antamalla myymälöissä vinkkejä niiden käyttöstä.

Pohjoismaissa H&M:n tuotteita saa myös posti- ja verkkomyynnistä. Verkkokauppa laajeni tänä syksynä myös Hollantiin.

H&M:n vuotuiset markkinointipanostukset ovat 2-3 prosenttia myyntibudjetista. Yhtiö luopui muutama vuosi sitten ulkopuolisen mainostoimiston käytöstä. Nyt markkinoinnin ja mainonnan suunnittelusta vastaa pääkonttorissa Tukholmassa toimiva mainontaosasto.

– Tuotanto tosin tapahtuu harvemmin Ruotsissa. Meillä on kumppaneita esimerkiksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Jokaiseen projektiin valjastetaan aina myös ulkopuolisia osaajia

H&M:n mainosten visuaalinen sisältö on samanlaista kaikilla markkina-alueilla, mutta eri medioiden osuutta painotetaan paikallisten tarpeiden ja edellytysten mukaisesti.

Alueelliset kulttuurierot näkyvät lähinnä mainosten teksteissä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ei joulusesongin aikaan toivoteta hyvää joulua vaan sanavalinnat ovat neutraalimpia.

– Kulttuurierot otetaan tietysti huomioon jo kampanjoiden suunnitteluvaiheessa ja esimerkiksi mallien valinnassa.

Samat lainalaisuudet näkyvät vaatteiden suunnittelussa. Esimerkiksi vaatteiden kuviot on valittava niin, etteivät ne provosoi tai loukkaa ketään.

– Toisaalta muoti on mennyt niin kansainväliseksi, ettei tällaisia eroja kovasti ole. Viihdeteollisuus ja media pitävät siitä huolen.

Kirsi Räikkönen

  • Syntyi vuonna 1964.
  • Opiskeli kauppatieteitä Vaasan kauppakorkeakoulussa.
  • Aloitti uransa mainostoimisto Womenassa, jossa toimi kymmenen vuotta projektinjohtotehtävissä.
  • Siirtyi H&M:n palvelukseen 1997, kun yritys aloitti Suomessa.
  • Perheeseen kuuluu avomies ja kaksi lasta.
  • Harrastaa laskettelua ja golfia ja on mukana lastensa harrastuksissa. Odottaa ehtivänsä lukemaan nykyistä enemmän, kun viikoittainen matkustelu Suomen ja Britannian välillä alkaa.
  • Motto: It’s only fashion.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    2. 2

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    3. 3

      Liikemiehen villi visio: Joulupukille oma valtio Rovaniemen viereen

    4. 4

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Kiina harkitsee avautuvansa lisää ulkomaisille sähköauton valmistajille

    7. 7

      Metson ralli piti – Afarak kiisi puoli tuntia

    8. 8

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    9. 9

      Yksi asukas voi aiheuttaa ötökkäpiinan koko taloon – osa kieltäytyy luteiden hävityksestä

    10. 10

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    3. 3

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    6. 6

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    7. 7

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    8. 8

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    9. 9

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    10. 10

      Toys ”R” Us hakeutuu konkurssiin Pohjois-Amerikassa – syynä verkkokilpailu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    7. 7

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    8. 8

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    11. Näytä lisää