Räikkönen markkinoi H&M:ää Britanniassa

Britannian H&M saa vuodenvaihteessa suomalaisvahvistusta, kun vaateketjun markkinointia Suomessa johtava Kirsi Räikkönen ottaa hoitaakseen myös Brittein saarten markkinoinnin.


Suomen H&M:n markkinointipäällikkö Kirsi Räikkönen saa vuodenvaihteessa reippaasti lisää valtaa ja vastuuta. Silloin hän saa hoitaakseen vaatejätin markkinoinnin myös Britanniassa ja Irlannissa. Kutsupesti on ainakin aluksi noin vuoden mittainen, ja Räikkönen viettää osan viikosta Helsingissä ja osan Lontoossa.

Räikkönen pitää nimitystään osoituksena Suomen hyvästä maineesta konsernissa.

– Meillä harrastetaan paljon sisäistä rekrytointia. Suomesta on jatkuvasti ihmisiä töissä muiden maiden organisaatioissa.

Räikkönen odottaa ensi vuotta kahtalaisin tuntein. Matkapäivien määrä hirvittää, mutta muuten tehtävä tuntuu kiinnostavalta.

– Britannia on yksi kiehtovimmista, mutta myös haastavimmista markkinoista. Näen tämän myös oman organisaation kehittämisenä: vien tietotaitoa täältä sinne ja tuon työkaluja mukanani tänne.

Suomessa H&M:llä on joulukuun alussa 33 myymälää, ja myyntiä kertyi viime vuonna 197 miljoonan euron edestä. Britanniassa ja Irlannissa myymälöitä on yli 100 ja myyntiä 676 miljoonaa euroa.

– Onhan se aikamoinen muutos. Etenkin Lontoo on ihan oma maailmansa. Mediahäly ja kilpailu kuluttajien huomiosta on siellä ihan erilaista kuin täällä.

H&M:n pääkilpailijoita Britanniassa ovat muun muassa Top Shop, Zara ja Mango sekä pienet yksittäiset liikkeet. Myös tavaratalot ovat viime vuosina petranneet asemiaan.

Britannian H&M:n lippulaivamyymälä on paraatipaikalla Lontoon Oxford Streetillä. Ketjulle kelpaa vain paras mahdollinen sijainti.

– Myymälä on tärkein media ja ikkunat ovat kutsukortti myymälään. Esimerkiksi Oulussa ja Jyväskylässä odotimme seitsemän vuotta, että saimme haluamamme liikepaikat.

Ketjun tavoitteena on kasvattaa myymälöiden määrää vuosittain 10-15 prosenttia. Viime vuonna se avasi 145 uutta myymälää ja sulki 20. Myymälämäärän nettokasvu oli lähes 12 prosenttia.

Kaikkiaan H&M:n myymälöitä on nyt yli 1 300 Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Lähi-idässä. Kiina saa ensimmäisen H&M:nsä ensi vuonna.

Naistenvaatteet näyttelevät edelleen pääosaa H&M:n myynnissä, mutta vipinää on lasten- ja miestenosastoillakin.

- Jopa suomalaiset miehet sanovat nykyään harrastavansa shoppailua, Räikkönen naurahtaa.

Myymälöihin tulee uusia tuotteita päivittäin. Nopeimmillaan uudet mallit siirtyvät piirustuspöydiltä kauppoihin muutamassa viikossa. Ajattomampien tuotteiden läpimenoaika on puolisen vuotta.

Ensi vuonna H&M:n tuotevalikoima laajenee kengillä. Myös asusteosastojen suureneminen jatkuu. H&M pyrkii avittamaan asusteiden menekkiä antamalla myymälöissä vinkkejä niiden käyttöstä.

Pohjoismaissa H&M:n tuotteita saa myös posti- ja verkkomyynnistä. Verkkokauppa laajeni tänä syksynä myös Hollantiin.

H&M:n vuotuiset markkinointipanostukset ovat 2-3 prosenttia myyntibudjetista. Yhtiö luopui muutama vuosi sitten ulkopuolisen mainostoimiston käytöstä. Nyt markkinoinnin ja mainonnan suunnittelusta vastaa pääkonttorissa Tukholmassa toimiva mainontaosasto.

– Tuotanto tosin tapahtuu harvemmin Ruotsissa. Meillä on kumppaneita esimerkiksi Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Jokaiseen projektiin valjastetaan aina myös ulkopuolisia osaajia

H&M:n mainosten visuaalinen sisältö on samanlaista kaikilla markkina-alueilla, mutta eri medioiden osuutta painotetaan paikallisten tarpeiden ja edellytysten mukaisesti.

Alueelliset kulttuurierot näkyvät lähinnä mainosten teksteissä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ei joulusesongin aikaan toivoteta hyvää joulua vaan sanavalinnat ovat neutraalimpia.

– Kulttuurierot otetaan tietysti huomioon jo kampanjoiden suunnitteluvaiheessa ja esimerkiksi mallien valinnassa.

Samat lainalaisuudet näkyvät vaatteiden suunnittelussa. Esimerkiksi vaatteiden kuviot on valittava niin, etteivät ne provosoi tai loukkaa ketään.

– Toisaalta muoti on mennyt niin kansainväliseksi, ettei tällaisia eroja kovasti ole. Viihdeteollisuus ja media pitävät siitä huolen.

Kirsi Räikkönen

  • Syntyi vuonna 1964.
  • Opiskeli kauppatieteitä Vaasan kauppakorkeakoulussa.
  • Aloitti uransa mainostoimisto Womenassa, jossa toimi kymmenen vuotta projektinjohtotehtävissä.
  • Siirtyi H&M:n palvelukseen 1997, kun yritys aloitti Suomessa.
  • Perheeseen kuuluu avomies ja kaksi lasta.
  • Harrastaa laskettelua ja golfia ja on mukana lastensa harrastuksissa. Odottaa ehtivänsä lukemaan nykyistä enemmän, kun viikoittainen matkustelu Suomen ja Britannian välillä alkaa.
  • Motto: It’s only fashion.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    7. 7

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    8. 8

      Näin Raisio rakensi tarinan ihmeellisestä lehmärehusta – vaan kuinka sitten kävikään

    9. 9

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    10. 10

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    5. 5

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    8. 8

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    9. 9

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää