Kolumni: Johtajatkin oppivat markkina-alkeet

Kuluttajille pitää markkinoida sellaisia tuotteita, joita he haluavat. Asiakkaiden mieltymyksissä on myös alueellisia eroja. Tuotteen hyvään muotoiluun kannattaa satsata. Muodikkuuskin on tärkeää.
Onko kauppatieteiden ylioppilas Jani-Petteri, 23, edennyt opinnäytteessään johtopäätösten esittelyyn? Ei, vaan toimitusjohtaja Olli-Pekka, 53, esitteli tiivistettynä tuohon tapaan Nokian johdon tuoreimpia oivalluksia pääomamarkkinapäivillä Amsterdamissa alkuviikolla.

Vihdoin on opittu nöyryyttä ja notkeutta asiakkaiden edessä. Nokiakin on kärsinyt menestyksen ja insinöörivetoisten perinteiden tuomasta ylimielisyydestä: me valmistamme parhaimmat tuotteet eli tyhmät asiakkaat, olkaa hiljaa ja ostakaa! Onneksemme Nokia on vanhakantaisuudestaan huolimatta menestynyt. Uusi linjaus ei ole saneeraussuunnitelma, vaan vanhat virheensä karsimalla yhtiö pyrkii kasvattamaan osuuksiaan suomalaisille vieraammilla Aasian ja Amerikan markkinoilla.

Monissa muissa vientiyhtiöissämme asiakaslähtöinen ajattelu on vasta alkamassa johtoryhmän kerroksessa. Esimerkiksi suuret konepajayhtiöt modernisoivat nyt toimintaansa ottaen paremmin huomioon asiakasyritystensä ja jopa näiden omien asiakkaiden tuleviakin tarpeita. Hissivalmistaja Kone uudistuu etujoukossa – sen johtoon tulikin Matti Alahuhta Nokiasta.

Työnantajapiirit haukkuvat julkisuudessa ay-liikettä ja välillä kansalaisten enemmistöäkin globalisoituneen markkinatalouden vaatimusten hitaasta ymmärtämisestä. EK:n suurimpien jäsenyritysten asiakaslähtöisyyttä hokevat uudistumiskampanjat taitavat kertoa, että pata on soimannut kattilaa.

Nokian uudistumisteesien kaltaisia, itsestäänselvyyksiä viliseviä listoja on esillä monien yhtiöiden powerpoint-esityksissä, noissa kalvosulkeisten perinteen jatkajissa. Vähän vaikuttaa siltä, että joukossa tyhmyys tiivistyy ja johtoryhmässä johdonmukaisesti.

Yritysjohtajien myöhäinen herääminen todelliseen markkinatalouteen kertoo toki myös suuryhtiöidemme vanhoillisista perinteistä, joita on ollut erittäin vaikea murtaa. Insinöörivetoisuus on tunnettu perinteemme. Tuotanto oli pitkään tärkeämpi kuin markkinointi, ja muotoilu se vasta turhaa pelleilyä olikin. Yritysjohtajien jo pari vuotta jatkunut mittava sukupolvenvaihdoskierros tuli sopivaan saumaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    3. 3

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    4. 4

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    5. 5

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    6. 6

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    9. 9

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    10. 10

      Tokmannin osake sukelsi, Tecnotreen kiri

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    3. 3

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    4. 4

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    5. 5

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    6. 6

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    7. 7

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    8. 8

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    9. 9

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    10. 10

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää