Pihapelien sankarit

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen lääkeyhtiö Pfizerin markkinointijohtajaan Tarja Stenvalliin.
Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta?

Pihapelien sankarit -kampanja. Se haastoi lapsia ja heidän vanhempiaan liikkumaan yhdessä pihapelien merkeissä ja opetti tärkeitä liikunnallisia taitoja lapsille. Kampanja innosti lapsia omaehtoiseen liikuntaan, joka ei vaadi erityisiä välineitä tai tiloja. Kampanja muistutti myös vanhempia arkiliikunnan tärkeydestä.




Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

Kampanjan toteutti Omo (Unilever) yhdessä Suomen Urheiluliiton (SUL) kanssa kesä-elokuussa. Kattona toimi valtakunnallinen televisio- ja radiomainonta. Kampanja jalkautui Pihapelien sankarit

-kiertueella ympäri Suomea. Myymälä- ja printtimainonta tukivat sen markkinointia.

Kiertueella SUL:n ohjaajat opettivat lapsille liikuntaa ja tarjosivat hauskoja pihapelivinkkejä koko perheelle. Paikkoja olivat asuntomessut ja K-citymarketien pihat. Vinkkejä löytyi myös OMO-pakkausten yhteydessä olevista pihapelikorteista. Omo lahjoitti SUL:n yleisurheiluseuroille välinesettejä. Kampanjan kummit olivat keihäänheittäjä Mikaela Ingberg, pituushyppääjä Tommi Evilä ja juoksija Heidi Hannula.

Kuka idean keksi?

Kattoajatus arkiliikunnan lisäämisen teemasta tuli Unileverin kansainväliseltä organisaatiolta, mutta Suomessa syntyi ajatus nimenomaan pihapeleistä ja niiden henkiin herättämisestä. Kampanjan rakennusta johti Omon markkinointipäällikkö Kaisa Uurtamo. Mukana olivat myös SUL ja mainostoimisto Momentum.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimistot?

Mainostoimisto Momentum Helsinki ja mediatoimisto Happi Mindshare. Myös Omon kansainvälinen mainostoimisto JWT oli taustalla mukana.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi?

Se yhdisti erinomaisesti tuotteen brändinrakennuksen ja vastuullisen teeman. Omo kannustaa olemaan huolehtimatta likaantumisesta ja liikkumaan vapaasti. Näin tietenkin tapahtuu, jos lapset ja vanhemmat harrastavat arkiliikuntaa.

Kampanja osui ajankohtaiseen teemaan. Lasten ylipaino ja heikko kunto ovat todellinen uhka tulevaisuuden hyvinvoinnille. Kampanja sai tuhansia perheitä liikkumaan yhdessä rennoissa tunnelmissa ja sytytti monessa varmasti arkiliikunnan kipinää. Se nosti tärkeän asian keskusteluun ja samalla varmasti vahvisti Omon markkinaosuutta. Hieno oivallus tehdä markkinointia, jossa heijastuu yhteiskuntavastuu. Varmaan on mukana myös omaa nostalgiaa, kun omat pihapelimuistot nostetaan kunniaan.

Mainitse muita onnistumisia?

Designhissit eli Marimekon designin tuominen Koneen hisseihin.

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    5. 5

      S&P-osakeindeksi kiri jälleen uuteen ennätykseen Yhdysvalloissa

    6. 6

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    9. 9

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    10. 10

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    8. 8

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    9. 9

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää