Perheautoilun piristysruiske

Julkaistu: , Päivitetty:

Skoda Roomster tarjoaa kokoisekseen ällistyttävät tilat, ulkonäöstä voi sen sijaan olla montaa mieltä.
Tšekkiläinen Skoda purjehtii meilläkin vahvassa myötätuulessa ja myyntipuhuri on jopa kovempi kuin Volkswagen-emon omilla malleilla. Etenkin "perusautoluokassa" Octavian kauppa on käynyt tänä vuonna rajusti plussalla, mistä kertoo paikka rekisteröintitilastojen kärkikuusikossa.

Pykälää pienempi Fabia on jäänyt harmaaksi varpuseksi, vaikka tilat, ajettavuus ja hinta ovat Octavian tavoin olleet vähintään kohdallaan.

Nyt tšekkimerkki panee muodot uusiksi piskuisella tila-autolla Roomsterilla, joka sujahtaa senttiensä osalta jonnekin Golf Plussan ja Citroën Berlingo/Peugeot Partnerin välimaastoon. Samalla lähtöviivalla ovat myös muun muassa Nissan Note/Renault Modus ja miksei myös Opel Meriva.

Tilojensa ja etenkin monikäyttöisyytensä ansiosta Roomster vetää kaikista edellämainituista pidemmän korren. Takapenkkiläisillä on auton kokoluokka huomioiden suorastaan ruhtinaalliset tilat. Kaikki kolme istuinta liikkuvat erikseen pituussuunnassa ja ovat myös irrotettavissa. Jos keskimmäisen pikkupenkin ottaa pois, neljä henkeä matkustaa valehtelematta herroiksi.

Lisäpisteitä tulee ryhdikkäästä istuma-asennosta, sillä takapenkit ovat etupenkkejä hieman korkeammalla. Näin jälkikasvukin näkee missä mennään, etenkin kun puolet auton takakyljistä on ikkunaa.

Eikä ällistely tšekkiläisinsinöörin piirustustaitoon vielä tähän lopu. Auto on näet alustansa puolesta yhdistelmä Fabiaa ja Octaviaa. Takaosan selvästi leveämpi raideväli tietää sitä, että takakonttiin on saatu perhekäytössä tuikitärkeitä litroja. Niitä on jo perusasennossa 450, ja puolen kuution raja rikkoontuu jo takapenkkejä siirtämällä. Lokeroitakin löytyy moneen lähtöön.

Pieneksi miinukseksi jää se, ettei takaistuinten selkänojat kaatamalla saa tasaista tavaratilaa. Penkki on taitettava pystyyn etuselkänojaa vasten tai otettava se kokonaan irti. Vivusto voisi olla näppärämpikin.

Ohjaamossakaan ei ole valittamista. Auto tuntuu avarien ikkunapitojensa vuoksi selvästi kokoistaan isommalta, koeajomallissa tätä tunnelmaa vielä lisäsi panoraamakatto.

Kojelaudan ilme on asiallinen, muttei volkkarimaisen arkinen. Hallintalaitteet ovat muista konsernin tuotteista tuttua designia, eikä niiden sijoittelussa tai toimivuudessa ole moitittavaa. Sinuiksi pääsee samantien.




Roomsterin ajettavuus on varsin tuttua VW-linjaa, mutta ohjaustuntuma ei aivan yllä Octavian tai Fabian tasolle. Maantietaipaleella auto vaatii pientä paimennusta.

VW-konsernin tuttu työjuhta eli 1,9-litrainen turbodiesel istuu Roomsterinkin keulalle oivallisesti.

Matkanteko käy jouhevasti, puhtia on rivakampaankin käskyttämiseen ja mikä tärkeintä, kulutus pysyy hyvin kurissa. Moottorin ääni kantaa sisälle kylmänä ja kiihdytyksissä, mutta maantiellä murina pysyy taustalla.

Muutenkin Roomster tuntuu kohtuullisen hiljaiselta kulkupeliltä. Rengasmelusta tosin leikkasivat osan alla olleet kitkarenkaat.

Skodan uutukaisella on kaikki eväät läpilyöntiin. Pelkillä järkisyillä autoa valitsevan on vaikea löytää tässä koko- ja hintaluokassa (alkavat noin 20 000 eurosta) muuntuvampaa ajokkia.

Autokaupassa on kuitenkin aina mukana myös tunnetta, mitkä iskevät pintaan kun Roomsteria puntaroi ulkopuolelta. "Ruma ankanpoikanen" jakaa varmasti koeajon jälkeen mielipiteitä.

Video: Skoda Roomster

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    6. 6

      TVO:n luottoluokitus laski

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    9. 9

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    10. 10

      Näin toimii uusi mobiilimaksu Suomessa – yksi iso pankki puuttuu joukosta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    9. 9

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää