Brändit päätyvät peliin

Julkaistu:

Gamelionin Pete Niemelän mukaan media- ja mainostoimistojen kiinnostus mainospeleihin on herännyt hitaasti, mutta toimeksiantoja tulee myös Suomesta entistä enemmän.


Pelistudio Gamelionin mainospelaamisesta vastaavan johtajan Pete Niemelän mukaan suomalaisten mainostajien kiinnostus mainospeleihin on herännyt hitaasti verrattuna muuhun Eurooppaan. Kuuden viime kuukauden aikana mainostajat ovat kuitenkin heränneet.

Omaa suhdettaan peleihin Niemelä luonnehtii intohimoiseksi. Siksi niistä on helppo puhua. Harrastuksesta on tullut työ: Niemelä suitsuttaa peliviihteen puolesta ja markkinoi mainospelejä.

Niemelän mukaan yhä useammat suomalaiset mainostajat ovat löytäneet mainospelit. Silti media- ja mainostoimistojen vakuuttamisessa riittää tekemistä.

Peliviihteen suosio on kasvanut nopeasti. Etenkin naispelaajien määrä on lisääntynyt. Nykyisin verkkopelejä pelaavista 55 prosenttia on miehiä ja 45 prosenttia naisia.

Pelaamisen suosio näkyy myös esimerkiksi Habbo Hotelin menestyksestä tai peliyritysten määrästä. Yksin Suomessa on useita kymmeniä peliyrityksiä.

Tutkimusyritys Gartnerin tutkimuksen mukaan yli 40 prosenttia internetin käyttäjistä on pelannut verkkopelejä. Britannian yleisradioyhtiön BBC:n teettämän tutkimuksen mukaan 59 prosenttia eli 27 miljoonaa 6-65-vuotiaista brittiläisistä pelaa.

Gamelion hakee myös kansainvälisiä asiakkaita markkinoilta, joilla mainospelaaminen on jo tutumpaa. Se on perustanut tytäryhtiön Gamelion Studiosin Puolaan Szczecinin kaupunkiin ja toisen Berliiniin Saksaan. Yritys harkitsee myös laajentumista Yhdysvaltoihin.

Niemelän mielestä mainospelit toimivat hyvin silloin, kun yritys haluaa sitouttaa ja aktivoida kohderyhmät. Hänen mukaansa yrityksen brändi tai viesti voidaan integroida peliin monin tavoin.

Yrityksen brändi voidaan liittää logona sellaiseen pelimaailmaan, johon sen katsotaan sopivan luontevasti. Se voi olla pelimaailman pelielementti, jolloin pelaaja voi esimerkiksi kerätä pelissä mainostettavaa tuotetta. Brändi tai viesti voidaan viedä myös mahdollisimman konkreettiseen muotoon, jolloin pelaaja pääsee virtuaalisesti kokemaan ja tuntemaan brändin.

Pelien jakelukanavat ovat sähköisiä. Yritykset voivat jakaa niitä internetissä omien sivujensa kautta, kampanjasivuilla, mediapartnerin sivuilla ja peliviihteeseen keskittyneillä sivuilla. Pelit liikkuvat myös mobiililaitteilla ja sähköpostissa.

– Parhaimmillaan pelaajat viettävät pelin tai brändin parissa kerrallaan useita kymmeniä minuutteja. He hakeutuvat toistuvasti pelin pariin ja haastavat ja kutsuvat kavereitaan mukaan, Niemelä sanoo.

– Pelin avulla voi kerätä pelaajilta tietoa, esimerkiksi sähköpostirekistereitä. Pelimaailmaan voidaan integroida helposti myös kuluttaja- ja markkinointitutkimuksia.

mainospelaaminen

Mainospelaaminen, englanniksi advergaming, tarkoittaa brändin ympärille rakennettua peliratkaisua. Sillä tarjotaan käyttäjälle peliviihdettä ja tuodaan samalla esille mainostajan markkinointiviestejä. Pelejä voidaan pelata mobiilissa päätelaitteessa tai internetissä.

Peliyhtiöitä

10tons entertainment
3D Arts’n Magic
Air Dice Games
Anyway
Apaja Online Ent.
Badgers Studios
Beneway
Bugbear Ent.
Codetoys
Draconus Ent.
Elmorex
Enlightment Ent.
Fathammer
Frozenbyte
Housmarque
Ironstar Helsinki
Mistaril
Mr. Goodliving
Outer Rim
RedLynx
Remedy
Rocket Science
Robio mobile
Runrabbit
Second Brain
Sense Games
Slapstick Studios
Skitso Productions
Sveng.com Interactive
Sulake Corp.
Sumea
Tracebit
Universomo
Älypää

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    10. 10

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    5. 5

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    6. 6

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    9. 9

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    10. 10

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    8. 8

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää