Verkkomainonnassa suuria alueellisia eroja

Verkosta tulee voimakas ilmoitusväline, kun kuluttajat itse ottavat osaa viestien luomiseen ja välittämiseen. Marc Bresseelin mukaan online-mainonnan osuus mainosrahoista on nousussa.


Microsoftin digitaalisten mainossovellusten Euroopan myyntijohtaja Marc Bresseelillä on lukuisia esimerkkejä verkon luovasta käytöstä. Esimerkiksi amerikkalainen kosmetiikkavalmistaja onnistui verkkovideollaan houkuttelemaan sivuilleen kolminkertaisen liikenteen verrattuna amerikkalaisen jalkapallon suurtapahtuman Superbowlin yhteyteen sijoitettuun televisiomainokseen. Parhaimmillaan videot lähtevät liikkeelle internet-yhteisöissä kuten YouTubessa.

– Tätä nykyä maailman mainosrahoista käytetään online-mainontaan kolme prosenttia ja vuonna 2008 summa nousee seitsemään prosenttiin. Nämä ovat vain keskiarvolukuja, alueelliset luvut ovat tärkeämpiä. Esimerkiksi Englannissa online-mainontaan käytetään jo nyt 11 prosenttia, Ruotsissa 9 prosenttia ja Suomessa 5 prosenttia, Bresseel sanoo.

Niche-vaihe on jo takanapäin

- Vaikka televisio onkin iltaisin eniten käytetty media, sitä ei seurata niin intensiivisesti kuin nettiä. Tv on usein taustalla ja samaan aikaan lähetetään sähköpostia ja surfaillaan netissä, Bresseel sanoo.

Bresseel kertoo Microsoftin tekemästä tutkimuksesta, jossa olivat kohteena mediatoimistot ja mediasuunnittelijat. Tutkimuksen pohjalta Bresseel katsoo tarpeelliseksi oikaista mediaväen hellimiä nettimyyttejä.

– Netin uskottiin olevan edelleen niche-valinta, joka ei saavuta suuria massoja. Mielestäni tämä ohitettiin jo pari vuotta sitten. Verkossa on esimerkiksi 40 miljoona MSN Messenger -käyttäjää. Useimmissa maissa Messengerissä on itse asiassa enemmän liikennettä kuin kansallisten teleyhtiöiden linjoilla.

– Suomessa keskiverto Messengerin käyttäjä viettää 25 tuntia viikossa Messengerin parissa, kertoo Suomen Microsoftin digitaalisen mainonnan johtaja Mikko Ketola.

Netissä on aina paras katseluaika

Verkkomainonnan tehokkuusepäilyihin Bresseel vastaa, että tutkimustuloksia on vaikka kuinka paljon. Väitettä siitä, että netti ei ole niin sanottua parasta katseluaikaa, Bresseel pitää naurettavana, sillä paras aika on yksilöllinen käsite. Silti useimmissa mediatoimistoissa keskitytään edelleen parhaan katseluajan suunnitelmiin.

Bresseel yrittää vakuuttaa, ettei online-mainonta sodi muita mainonnan keinoja vastaan. Tätä hän perustelee sillä, että hyvään viestiin tarvitaan kunnon media-mix. Silti online-mainonnan lisääntyminen merkitsee, että mainosmarkat ovat poissa jostakin muualta.

Microsoft lähestyy on-line-mainontaa eri näkökulmista. Se tarjoaa mainostilaa MSN-sivuilleen, mutta se myös auttaa yrityksiä laatimaan puhuttelevia online-kampanjoita. Bresseelin mukaan yrityksen johtoa myöten on herätty mainosrahoitteisten ohjelmistojen tulemiseen. Silti ihan pian ei tulla näkemään esimerkiksi ruoka-aikaan erilaisia ruokamainoksia pursuavia Office-ohjelmia. MS Office -yhteisön nettisivuilla sen sijaan on mainoksia.

Aivan oma maailmansa on pc- ja konsolipeleihin tehtävä tuotesijoittelu. Pelit tulevat realistisemman tuntuisiksi, kun niissä vilahtaa oikeita tuotemerkkejä ja niiden kaupunkikuvassa näkyy oikeita mainoksia.

Microsoft osti keväällä tällaiseen sijoitteluun erikoistuneen Massive-nimisen yrityksen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    2. 2

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    3. 3

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    4. 4

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”inhottava tilanne”

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    7. 7

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    8. 8

      Lehti: Komissio haluaa euron käyttöön kaikissa EU-maissa

    9. 9

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    10. 10

      Kreikka-kanta muotoiltiin kiireessä – Orpo kiistää arvostelun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    5. 5

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    8. 8

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    9. 9

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    10. 10

      Lehti: Komissio haluaa euron käyttöön kaikissa EU-maissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää