Burnard haluaa ärsyttää

Julkaistu: , Päivitetty:

Yhdysvaltain Miamissa toimiva mainostoimisto Crispin Porter + Bogusky on yksi tämän hetken palkituimmista ja puhutuimmista mainostoimistoista. Toimiston luova johtaja Alex Burnard ei silti oikein koe yhteenkuuluvuutta alaan.


– Olemme pikemminkin liiketoiminnan konsulttitoimisto. Haluamme olla kumppaneita asiakkaidemme kanssa. Kutsumme itseämme mainostoimistoksi, koska työhömme tarvittava raha löytyy mainosbudjeteista, kertoo Burnard.

Mainonnan viestinnällinen ja taiteellinen puoli ovat Burnardin mukaan vain mainostajan itsestään selvä työkalupakki. Lisäksi on perehdyttävä liiketalouden ja yhteiskunnan oppikirjoihin.

– Sinun täytyy tietää, miksi ja mihin mainontaa teet. Näin syntyy uutta ja luovaa. Se vie enemmän aikaa ja vaatii tutkimusta, mutta se on myös tehokkaampaa ja hauskempaa, Burnard sanoo.

Ehkäpä Crispin Porter + Boguskyn menestyksen salaisuus onkin juuri panostus tutkimukseen. Toimisto etsii ihmisiä ärsyttäviä asioita, joihin ei vielä liity laajaa keskustelua tai vastustusta. Tämä ärsyttävä asia nostetaan esiin kampanjassa, ja lääkkeeksi ärsytykseen tarjotaan – mitäpä muutakaan kuin – asiakkaan tuote.

– Meidän ei ole tarkoitus tehdä vain tv-mainoksia tai hienoja julisteita. Haluamme aloittaa keskusteluja, saada aikaan muutoksen. Mainokset ovat tähän vain väline, Burnard korostaa.

Hyvä esimerkki tästä on palkittu Mini Cooper -kampanja. Tienvarsille ilmestyi kylttejä, jotka julistivat katumaastureiden kohtuuttoman koon jo riittävän. Näin toimisto lausui julki ihmisissä heränneen autojen koon aiheuttaman ärsytyksen, johon lievityksenä myöhemmin tarjottiin söpö ja pieni Mini Cooper.

– Toimintamme ydin on tuote, jolle etsimme sopivaa paikkaa kulttuurissa ja sitä, miten tähän paikkaan pääsee. Usein tarvitaan vain hieman hienosäätöä tuotemerkin yhdistämiseksi tuotteeseen niin, että tämä paikka löytyy ja unelma täyttyy.

Internetin tärkein merkitys Crispin Porter + Boguskylle on keskustelun nopeutuminen. Tuore esimerkki on Volkswagen-kampanja. Sen mainoksessa raju kolari näytetään auton sisältä katsottuna, kesken kolmen matkustajan keskustelun.

Ihmiset järkyttyivät mainoksesta ja internetin keskustelupalstat täyttyivät mainoksen kommentoijista, joilta toimisto sai sekä myönteistä että kielteistä palautetta.

– Vastasimme tähän keskusteluun välittömästi tekemällä toisen samankaltaisen mainoksen. Ainoa ero vanhaan oli, että uudessa versiossa autossa käyty keskustelu koski edellistä kolarimainosta. Ja sitten – BANG, Burnard virnistää.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    2. 2

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Nooa Säästöpankin toimitusjohtajaksi nousee Esa Jäntti

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    7. 7

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    8. 8

      Avolava-autojen omistajat syyttävät General Motorsia päästöhuijauksesta – osake lähti laskuun

    9. 9

      Positiivisen tulosvaroituksen antanut Lehto kovassa vauhdissa pörssissä

    10. 10

      G7-kokous alkaa tänään – Trumpille luvassa epämiellyttäviä keskusteluja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    7. 7

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    8. 8

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    9. 9

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    10. 10

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    11. Näytä lisää