Lentokenttäjonot hillitsevät liikematkustusta

Yritykset suitsivat matkustusta oman yhtiön kokouksiin. Asiakkaiden luo yritykset lennättävät työntekijöitään lentomatkustamisen hidastumisesta huolimatta.
Matkatavaroiden turvamääräykset kiristyivät maanantaina, ja lisää kiristyksiä on luvassa ensi keväänä. Turvatarkastukset kasaavat jonoja etenkin suurilla lentokentillä ja syövät näin työaikaa.

Ensimmäisenä yritykset ovat laittaneet leikkuriin lentomatkat oman yrityksen tilaisuuksiin. Asiakkaiden luo suomalaisyritykset lennättävät työntekijöitään samaan tapaan kuin ennenkin.

– Hidastuva lentomatkustus hankaloittaa työtä, mutta emme voi matkustamista lopettaa tai kauheasti rajoittaakaan. Suurin osa matkoista liittyy asiakasprojekteihin, sanoo konsulttiyhtiö Pöyryn matkustusasioista vastaava Teemu Tuomarla.

– Matkustusmäärä on ollut jatkuvassa nousussa.

Säännöllisesti pöyryläisistä matkustaa työssään viisi–kuusisataa. Viime vuonna yhtiön työntekijät tekivät matkoja yli 200 kohteeseen, Tuomarla laskee. Euroopan ulkopuolella matkat vievät yleensä Etelä-Amerikkaan, Indonesiaan ja Kiinaan.

– Matkustamisen vähentämiseen ei olla lähdetty. Videokonferenssit ovat kyllä lisääntyneet, myös Stora Enson matkustusasioista vastaava Heidi Rantakari toteaa.

Lentoyhtiö British Airways kertoi perjantaina, että käsimatkatavaroiden rajoitukset leikkaavat liikematkojen kysyntää. Yhtiö arvioi turvatoimien kiristämisen pienentäneen sen myyntiä jo 150 miljoonalla eurolla.

Lentoyhtiöt tarkkaavat nyt jonoihin tympääntyneiden liikematkustajien reaktioita: matkustamisen vähentämisen lisäksi yritykset saattavat päätyä ostamaan kalliimpia bisnesluokan lippuja. Kalliimmilla lipuilla matkalaiset pääsevät ripeämmin läpi lähtöselvityksestä.

Esimerkiksi Finnair kertoi syyskuun liikennetiedotteessaan bisnesluokan matkustuksen kääntyneen kansainvälisillä reiteillä nousuun. Kysyntää vetävät pitkät Aasian-lennot, mutta kasvua oli myös Euroopassa.

Myös Nordea on jo ennen uusia turvaohjeitakin vähentänyt työntekijöiden matkustamista.

– Pitää olla perustellut syyt, ettei käytetä puhelinta, sähköpostia tai videota, tiivistää konsernin viestintää hoitava Ella Laurikkala.

– Pääosa matkustamisesta on asiakastyötä. Sisäistä matkustelua on hyvin vähän, toteaa puolestaan Accenturen Pohjoismaiden-markkinointijohtaja Dan Björn.

Valtaosa yrityksistä junailee työmatkat korkeintaan yhden yöpymisen matkoiksi, jolloin matkustaja selviää käsimatkatavaroilla. Hyöty saattaa tosin olla ensi keväänä mennyttä, kun käsimatkatavaroiden sallittu koko pienenee.

– Piilotettuna kustannuksena yrityksiin vaikuttaa varmasti, jos tavarat pitää laittaa ruumaan, ja kentällä menee molemmissa päissä tunti lisää, Björn pohtii.

Pähkäiltävää on myös tietoturvassa.

– On selvää, ettei luottamuksellisia papereita voi laittaa ruumaan. Asia tulee ajankohtaiseksi keväällä, emmekä ole ottaneet siihen vielä kantaa, lisää Stora Enson Rantakari.

Kokousmatkan korvaa usein puhelin- tai videoneuvottelu.

– Meillä käytetään paljon matkustusta korvaavia vaihtoehtoja. Myös web-koulutukset ovat yleisiä. Uusien esimiesten koulutuskin on netissä. Aikaisemmin koulutukseen matkustettiin, kertoo Suomen Microsoftin henkilöstöjohtaja Johanna Saarinen.

Uusien määräysten mukaan nesteet on pakattavat käsimatkatavaroissa korkeintaan desilitran pulloihin, ja pullot korkeintaan litran läpinäkyvään suljettavaan muovipussiin. Pussi läpivalaistaan turvatarkastuksessa.

EU-maissa lähtöalueelta tehdyt ostokset saa viedä lentokoneeseen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Asuntomarkkinoille on tullut kokonaan uusi ryhmä – ja se on valmis maksamaan ”kohtuuttomankin” paljon

    2. 2

      Tutkija: Trumpin verouudistus iskisi nopeasti Suomeen

    3. 3

      Työhaastattelu tulossa? Näillä kysymyksillä teet vaikutuksen

    4. 4

      Minkä yhtiöiden lennoilla saa parasta ruokaa? Asiantuntija listasi 5 huippua

    5. 5

      Neljä hanketta, budjetit ylittyivät 50 % – ”Rakentaisin Olympiastadionin marmorista uudelleen”

    6. 6

      Takavuosien murheenkryynin etumerkki vaihtui plussaksi

    7. 7

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    8. 8

      Taktikoi muuttopäivällä – alemman vuokran voi saada kaksi kertaa vuodessa

    9. 9

      Luxemburg kiirehti Brexit-haaskalle

    10. 10

      Osingon irrottaja UPM painoi pörssiä – Componenta loikkasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä neljä entistä Anttilan tilaa muuttuvat Tokmanneiksi

    2. 2

      Suomalaisten eläkkeissä isot erot – katso, paljonko kotikunnassasi saadaan

    3. 3

      Neljä hanketta, budjetit ylittyivät 50 % – ”Rakentaisin Olympiastadionin marmorista uudelleen”

    4. 4

      Näin sääntö-Suomen purkaminen on edennyt

    5. 5

      Asuntomarkkinoille on tullut kokonaan uusi ryhmä – ja se on valmis maksamaan ”kohtuuttomankin” paljon

    6. 6

      Minkä yhtiöiden lennoilla saa parasta ruokaa? Asiantuntija listasi 5 huippua

    7. 7

      Pentagon hyväksymässä ”Kuningasorin” – superkopteri nostaa 12 tonnia ja maksaa kuin synti

    8. 8

      Tutkija: Trumpin verouudistus iskisi nopeasti Suomeen

    9. 9

      Lähti pois kesken puheen – nobelisti kuittasi Stubbille eduskunnassa: "Alex, mihin sä lähdet?"

    10. 10

      Takavuosien murheenkryynin etumerkki vaihtui plussaksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    9. 9

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    10. 10

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    11. Näytä lisää