Metron urakkakilpailut alkavat vuoden lopulla

Julkaistu:

Länsimetron suunnitteluun kuluu aikaa pari vuotta ennen rakentamisen aloittamista. Uudet junat pitää tilata neljän vuoden päästä.


Espoon myönteisen metropäätöksen ja lähipäivinä tulevan valtion rahoituspäätöksen jälkeen länsimetron suunnittelu pääsee täyteen vauhtiin.

Valmista puolen miljardin euron hankkeesta tulee vasta pitkälti ensi vuosikymmenen puolella.

Espoon kaupungin teknisen toimen toimialajohtaja Olavi Louko arvioi, että Metro kulkee Espooseen aikaisintaan vuonna 2012 ja viimeistään vuonna 2015.

Hankkeen toteutusta varten Helsinki ja Espoo perustanevat yhteisen yhtiön. Auki on esimerkiksi hankkeen rahoitusmalli.

Tavanomaisempien mallien lisäksi mahdollinen voi olla esimerkiksi yksityisrahoitus Lahden moottoritien tapaan.

Ensimmäiseksi varsinaiseen työhön pääsevät kiinni suunnittelutoimistot. Yleissuunnittelua ja hankesuunnitelmaa varten toimistot kilpailutetaan jo tämän vuoden puolella.

Tämä suunnitteluvaihe kestää noin vuoden, jonka jälkeen alkaa yksityiskohtainen rakennussuunnittelu. Sen tekijät löytyvät uudessa tarjouskilpailussa.

Yhteensä kymmenien miljoonien eurojen suunnittelu-urakat kiinnostavat varmasti kaikkia isoja kotimaisia ja myös monia ulkomaisia suunnittelutoimistoja.

Kotimaan johtavia infra-suunnittelijoita ovat esimerkiksi Jaakko Pöyry, Sito ja Ramboll.

Itse rakentaminen käynnistyy tunneleiden louhinnalla 2008 tai 2009. Tuolloin täytyy myös olla viimeistään selvillä, millä rahoitus- ja hallintomallilla hanke etenee.

Louko arvioi louhinnat lähes sadan miljoonan euron hintaisiksi. Suhdanteista riippuu, kannattaako heti louhia mahdollisimman paljon vai vaiheittain.

– Louhinnan hinta on hyvin suhdanneherkkää, sanoo Louko.

Metrotunnelia louhimaan pyrkinevät kaikki Suomen suuret rakentajat. Osaamista ja kapasiteettia on luvassa niin YIT:ltä, Lemminkäiseltä NCC:ltä kuin Skanskaltakin.

Radan rakentamisesta kalliossa olevaan reikään voi rakennusyritysten lisäksi kilpailla esimerkiksi VR Rata. Radanrakennuksen osuus koko hankkeen kustannuksista on 50–100 miljoonaa euroa.
Merkittäviä osaurakoita ovat esimerkiksi sähkötyöt, joiden teossa ainakin ABB on vahva ehdokas.

Isoimmat rakennusriskit länsimetrossa liittyvät Loukon arvion mukaan maaperään.

– Merenpinnan alle rakennettavassa tunnelissa on aina riskiä, Louko pohtii ja muistelee Helsingin alla isoja louhintoja häirinnyttä Kluuvin ruhjetta.

Rahoitusriskejä Louko ei isommin pelkää.

– Sen jälkeen, kun liikkeelle on päästy, se on kuitenkin pakko rahoittaa jotenkin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    2. 2

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    5. 5

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    9. 9

      USA haastaa Fiat Chryslerin oikeuteen

    10. 10

      Terex myy lisää Konecranesia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    8. 8

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    9. 9

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää