Kolumni: Näkemyksen ammattilaiset

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainosala antaa ehkä enemmän mahdollisuuksia oivaltavien näkemysten toteuttamiseen kuin mikään muu kaupallinen ala. Ja mahdollisuudet itsensä, ajatustensa ja luomisvoimansa kehittämiseen ovat melkein rajattomat.
Jos osaa asiaan tarttua. Voisi siis helposti kuvitella, että alamme Suomessa pursuaisi monipuolisella näkemyksellä ja ehtymättömällä innovatiivisuudella elämäänsä täyttävistä ammattilaisista.

Urakierto on hyvä asia. Se on loistava asia etenkin silloin, kun se tuo uusia näkemyksiä, toisia näkökulmia ja ennakkoluulottomuutta rekrytoiviin yrityksiin ja koko alalle. Mutta valitettavan usein urakierto mainosalalla Suomessa tarkoittaa vain lisää palkkaa, isompaa autoa ja komeammalta kuulostavaa titteliä. Hienoja asioita nekin, mutta eivät varsinaisesti alaamme rikastuttavia.

Suomi on kooltaan pieni mainosmarkkina ja ala ei ymmärrettävästi ole suuren suuri. Tällaisessa pienessä lammessa vesi jää helposti seisomaan ja pelkkä veden hämmentely vain samentaa lampea lisää. Tarvittaisiin hapekasta vettä sisään.

Voisimme mainonnassa edetä isoin harppauksin kohti kansainvälistä tasoa ja osaamista. Tarvitsemme ainoastaan lisää näkemyksen ammattilaisia. Luovuuden avulla ja oikealla strategialla voi rakentaa melkein mitä vaan.

Omassa yrityksessäni olemme aina uskoneet, että yksi selkeä ja vahva luova ajatus voi muuttaa koko asiakkaamme tulevaisuuden. Ja tällainen ajatusten rikkaus syntyy monipuolisuudesta. Tekijöiden erilaiset kokemukset, kulttuuri- ja kielitausta, ammattitausta, ikäprofiili, osaaminen - kaikki synnyttävät uutta ja terävää ajattelua. Meillä on siitä hyvä kokemus.

vaikka suomalainen toimisto ei löytäisikään tietään kansainvälisille markkinoille omin eväin, monipuolisuutta voi hakea myös Suomesta, alamme ulkopuolelta. Näkemyksen ammattilaisia on filmialalla, näyttämötaiteessa, musiikissa, teknologiayrityksissä, ja listaa voisi jatkaa pitkään.

Toimistojen täytyy luopua kapeasta näkemyksestään mainontaan. Mainonnan muoto muuttuu, sen tavoitteet eivät. Kun median käyttö muuttuu, on mainonnankin muututtava. On osattava integroida, saattaa moni asia tukemaan toisiaan. Ja integroitu mainossanoma tarvitsee tekijöikseen laaja-alaisia näkemyksen ammattilaisia. Silloin luomme Suomessa uutta näkemystä ja viemme koko mainosalaa eteenpäin myös kansainvälisesti.

Joten on syytä toivottaa: tervetuloa mainosalalle, kaikki!

Kirjoittaja on Contra Groupin hallituksen puheenjohtaja.

  • Antti Öhrling

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Lehti: Kreikka alkaa verottaa Airbnb-majoittajia

    3. 3

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    4. 4

      Nokia kiritti osakekursseja – Kesko, Valmet ja Outotec halpenivat

    5. 5

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    6. 6

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    7. 7

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    8. 8

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    9. 9

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    10. 10

      Nokian osake kovassa kirissä pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Nokian tulos paljon odotettua parempi

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    6. 6

      Nokian osake kovassa kirissä pörssissä

    7. 7

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    8. 8

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    9. 9

      Nokian osake kallistui ennen torstain tulosjulkistusta

    10. 10

      Britannia teki historiallisen päätöksen: kieltää uudet bensiini- ja dieselautot

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    8. 8

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää