Rautasormus

Julkaistu: , Päivitetty:

Tämä teki vaikutuksen Hill & Knowltonin viestintäkonsulttiin Samuel Soraiseen.


Kerro esimerkki onnistuneesta markkinointiteosta.

–Kultasormusten alkuperäinen luovutus isänmaan hyväksi ja Sotiemme Veteraanit Keräys 2006. Sen yksi varainhankintamuoto ovat vuoden 1940 rautasormukset. Ne olivat alun perin vaihtokaupan väline, jonka avulla kansalaisilta kerättiin kultasormuksia ja muita kultaesineitä talvisodassa heikentyneen ilmapuolustuksen vahvistamiseksi.

Kulta piti sulattaa harkoiksi ja myydä, jotta Suomi saisi uusia ilmatorjuntatykkejä ja hävittäjälentokoneita.

Yli 300 000 suomalaista vaihtoi vihkisormuksensa rautaiseen. Keräys tuotti 1 752 kiloa puhdasta kultaa. Lopulta kultaa ei käytetty alkuperäiseen tarkoitukseensa, vaan sillä ostettiin viljaa ja lyhennettiin sotakorvauksia.

Kuka sen teki? Mikä yritys? Missä? Milloin?

–Rautasormuksia jäi sotien aikana vaihtamatta noin 40 000 kappaletta. Suomen Sotaveteraaniliitto, Rintamaveteraaniliitto, Rintamanaisten Liitto ja Kaatuneitten Omaisten Liitto myivät ne Sotiemme Veteraanit Keräys 2006:ssa veteraanijärjestöjen, Citymarkettien ja Rahapajan kautta 50 euron kappalehintaan.

Kuka idean keksi?

–Idea sormusten käytöstä varainkeruussa tuli Suomen Sotaveteraaniliiton sparrauskumppanilta Halvatun Papat -mopojengiltä ja sen prospect-jäseneltä Mato Valtoselta.

He innostuivat kuullessaan Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Markku Sepältä kultaseppämestari Tarkkasen kellarissa jemmassa olleesta rautasormuslaatikosta.

Mitkä olivat mainos- ja mediatoimisto?

–Mediatoimistoa ei ollut. Mainostoimisto oli Sky Advertising. TV-spottituotannosta vastasi Solar Films. Kampanja tehtiin asevelihengessä.

Miksi tämä markkinointiteko on edelleen mielessäsi? Mikä siitä teki onnistuneen?

–Siinä kiteytyy mielestäni myös oman alani ydin eli kiehtova tarina ja sen löytäminen, kertominen ja oikealla tavalla esille tuominen. Siten se on voittanut kuluttajien sydämet ja palauttanut uskoa siihen, että hyväntekeväisyyden nimissä voi tehdä aitoa hyvää.

Sormuskampanja on tuottanut 1,6 miljoonaa euroa vähävaraisten sotaveteraanien, heidän puolisoidensa sekä sotaleskien tukemiseen.

Tukimuotoja ovat osallistuminen sairaus- ja lääkekulujen omavastuuosuuksiin, erilaisten apuvälineiden hankinta sekä vanhusten virkistystoiminta.

Mainitse muita onnistumisia.

–Lordi, hallelujah!

Markkinointiteko

Markkinointeko-palsta nostaa esiin onnistumisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    5. 5

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    6. 6

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    7. 7

      Nyt se on totta Suomessa: Työnhakija voi ilmoittaa työn tarjoajalle, ettei duuni oikeasti kiinnosta – ”TE-toimisto käski”

    8. 8

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    9. 9

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää