Ulkomainonnan mittaus tehostuu

Julkaistu: , Päivitetty:

Uusi mittausjärjestelmä tarjoaa entistä täsmällisemmät tunnusluvut ulkomainonnan tavoittavuuden ennakointiin.
Outdoor Impact -niminen järjestelmä perustuu kansainväliseen tutkimuskonseptiin. Sen ovat toteuttaneet Suomen Ulkomainosliitto sekä sen jäsenyritykset Clear Channel ja JCDecaux.

– Järjestelmä lisää oleellisesti ulkomainonnan kilpailukykyä Suomessa. Odotamme ulkomainonnan kasvattavan osuuttaan mediamarkkinoista, liiton toiminnanjohtaja Jaana Vyyryläinen sanoo.

Outdoor Impact -järjestelmässä ovat mukana kaikki merkittävimmät ulkomainosvälineet sekä bussit, maantiejättitaulut, pylvästaulut ja raitiovaunut.

Järjestelmään on koottu liikennevirtatietoja kymmenistä eri lähteistä, tutkittu väestön kulkureittejä haastattelujen ja elektronisten karttojen avulla sekä kuvattu ja luokiteltu noin 35 000 ulkomainospintaa eri puolilla maata.

Silmänliikekameroiden avulla tehtiin lisäksi ulkomainospintojen havainnointitutkimus. Se paljastaa kunkin mainospaikan kontaktikyvyn.

Tuloksena syntyi järjestelmän tunnusluvuista tärkein, mediavaluutta VAC (Visibility Adjusted Contact). Se kertoo kunkin ulkomedian tai mediayhdistelmän etukäteen todennetut kontaktit eli sen, kuinka moni henkilö ulkomainospintaa todennäköisesti katsoo.

Mainostajille uusi järjestelmä tarjoaa mahdollisuuden ostaa ulkomainospintojen sijaan kontakteja sekä tarkastella kampanjoiden tavoittavuutta kohderyhmittäin eli toteuttaa täsmämainontaa massamediassa.

Kontaktipohjaiseen hinnoitteluun

  • JCDecaux siirtyy kontaktipohjaiseen hinnoitteluun vuodenvaihteessa.
  • Samalla se muuttaa tuotteitaan ja alkaa myydä niitä valmiina paketteina.
  • Vuodenvaihteesta asti JCDecaux’n ulkomainospaketeilla on kuukausikohtaiset kontaktimäärät ja hinnat.
  • Ulkomainonnan uudessa mittaustavassa päivän pituus eli luonnon valon ja toisaalta keinovalaistuksen vaikutus on huomioitu.
  • Valoisien ja pimeiden vuodenaikojen vaihtelulla on vaikutusta ulkomainonnan kampanjoiden näkyvyyteen ja kontaktien kertymiseen.
  • Lähde: JCDecaux

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    3. 3

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    4. 4

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    8. 8

      Hypon Brotherus ei usko asuntohintojen pikaiseen nousuun – tarjonnan kasvu painaa hintoja

    9. 9

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    10. 10

      Lidl pyytää anteeksi hämmentäviä maitomainoksia: ”Loukkaaviksi koetut lauseet korvataan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    5. 5

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    8. 8

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    10. 10

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    11. Näytä lisää