Elisan asiakas nielee usein kiukkunsa

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomen suurista internet-operaattoreista Finnet sai parhaat tyytyväisyyspisteet, kun taas Sonera ja Elisa kärsivät huonosta imagosta. Asiakasuskollisuus kasvaa, vaikka tyytyväisyys laskee. Kolmanneksella olisi ollut valitettavaa internet-operaattorilleen, ja lähes viidennes suomalaisista aikuisista on jo kokeillut laajakaistapuhelua kuten Skypeä.
Nämä asiat käyvät ilmi kansainvälisestä Epsi Rating -tutkimuksesta. Tällä kierroksella tutkittiin internet-operaattoreiden yksityisasiakkaiden tyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Tutkimuksen haastattelut tehtiin lokakuussa.

Tyytyväisyys Elisaan laski eniten

Kun verrataan kolmea suurinta operaattoria, Elisaa, Finnetiä and Soneraa, Finnet sai parhaan asiakastyytyväisyysindeksin asiakkailtaan, kuten viime vuonnakin. Finnetin indeksi on tänä vuonna 67.5, Soneran 63.5 ja Elisan 63.2 täyden sadan ollessa paras mahdollinen.

Viime vuoteen verrattuna kaikkien suurten operaattoreiden asiakastyytyväisyysindeksit ovat laskeneet, eniten Elisalla 2.9 indeksipistettä.

Kun tarkastellaan, mistä asiakkaiden tyytymättömyys tai tyytyväisyys johtuu, Finnet näyttää saavan suurista operaattoreista korkeimmat arvosanat kaikista tutkituista tekijöistä: yritysimagosta, asiakasodotuksista, teknisestä ja palvelun laadusta, hinta-laatusuhteesta sekä asiakastyytyväisyydestä että uskollisuudesta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Parhaan indeksin sai ryhmä "Muut merkit". Ryhmän sisällä asiakastyytyväisyysindeksit kuitenkin vaihtelivat voimakkaasti eri operaattorimerkkien välillä. Parhaat arvosanat ryhmässä sai Welho.

Tyytymättömyys ei välttämättä johda vaihtoon

Sonera ja Elisa saivat molemmat alhaiset indeksit yritysimagoistaan. Soneran ja Elisan muutkin indeksit näyttävät seuraavan toisiaan.

Tarkasteltaessa operaattoreiden laatuasioita ja tarkemmin tyytyväisyyttä uuden internet-liittymän asennuspalveluun, Elisa saa asiakkailtaan alimmat arvosanat asennuspalvelustaan. Elisan asennuspalvelun arvosana oli 6,9 asteikolla 1-10.

Vaikka yksityisasiakkaiden tyytyväisyys internet-operaattoreihin onkin keskimäärin laskenut viime vuodesta, on asiakasuskollisuus useimmilla operaattoreilla noussut. Näyttäisi siltä, että asiakkaat eivät välttämättä halua vaihtaa internet-operaattoria, vaikka olisivat siihen tyytymättömiä, Epsi Finland aprikoi. Elisa on kuitenkin poikkeus. Sen yksityisasiakkaiden antama asiakasuskollisuusindeksi on laskenut viime vuodesta peräti 3.8 indeksi-pistettä.

Moni ei jaksa valittaa

Yhteensä 34 prosenttia kaikista yksityisistä internetin käyttäjistä sanoo, että viimeisen vuoden aikana heillä olisi ollut aihetta tehdä valitus operaattorille. Kuitenkin kolmannes heistä ei jaksanut nähdä sitä vaivaa ja jätti ottamatta yhteyttä operaattoriinsa.

Elisassa niiden asiakkaiden osuus, jotka eivät ottaneet operaattoriin yhteyttä, vaikka olisi ollut aihetta, oli lähes puolet niistä asiakkaista, joilla olisi ollut aihetta valittaa. Sonerassa vastaava osuus oli kolmannes ja Finnetissä lähes neljännes. Näyttäisi siis siltä, että Finnetin asiakkaat ottavat todennäköisemmin yhteyttä operaattoriinsa kuin muiden operaattoreiden asiakkaat.

Asiakkaidensa valitusten käsittelystä kaikki operaattorit saavat kuitenkin yhtä heikon arvosanan. Asiakkaiden antamien arvosanojen keskiarvo valitusten käsittelystä oli 6.0 asteikolla 1-10.

Nettipuhe tyydyttää

Kaikista aikuisista kahdeksantoista prosenttia sanoo kokeilleensa Skypeä tai muita vastaavia laajakaistapuheluja. Kolmannes heistä sanoo käyttävänsä laajakaistapuhelua säännöllisesti. Eri operaattoreiden asiakaskuntien välillä ei tässä suhteessa näyttäisi olevan eroja.

Kuitenkin käyttäjien sukupuolella näyttäisi olevan merkitystä. Miehet kertovat huomattavasti useammin kokeilleensa laajakaitapuheluja kuin naiset. Miehistä 23 prosenttia ja naista kaksitoista prosenttia sanoo kokeilleensa laajakaistapuheluja.

Vaikka laajakaistapuhelut ovat halpoja, monesti lähes ilmaisia, tyytyväisyys niihin ei nouse kuin tyydyttävään arvosanaan 7,5. Niistä, jotka ovat kokeilleet laajakaistapuheluja, hieman yli puolet aikoo lisätä niiden käyttöä.

Epsi-kyselyyn osallistui satunnaisotannalla 250 asiakasta jokaisesta edellä erikseen esitetystä operaattorista. Haastateltavat edustavat näin ollen kunkin operaattorin omaa asiakaskuntaa Virhemarginaali on noin kaksi indeksi-pistettä ylös- ja alaspäin.

Tutkimuksen puhelinhaastattelut suoritti Hermelin Nordic Research. Internet-operaattorien asiakastyytyväisyystutkimus on tehty täsmälleen samaan aikaan ja samalla tavalla myös Ruotsissa.

Tutkimus on osa Euroopan-laajuista Epsi Rating -ohjelmaa, jota koordinoi Ruotsin laatuyhdistys ja Tukholman kauppakorkeakoulu.



Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    2. 2

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    3. 3

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    4. 4

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    5. 5

      Suomalaisyritys sai miljoonadiilin ”Kremlin klinikalle” – ”olemme uineet vastavirtaan”

    6. 6

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    7. 7

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    8. 8

      10 yleisintä syytä: näiden vuoksi työtön menettää tuet

    9. 9

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    10. 10

      Kova ennuste Suomen talouskasvusta: tänä vuonna jo 3,6 prosenttia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    3. 3

      VM: Hallituksen budjetti leikkaa pienituloisilta 37 euroa ja antaa hyvätuloisille 400 lisää – näin se tapahtuu

    4. 4

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    5. 5

      Kaupankäynti Fortumin osakkeella keskeytetty – Bloomberg: aikoo tehdä tarjouksen energiayhtiö Uniperista

    6. 6

      Päiväkodeissa tehdään töitä pienellä palkalla – lastenhoitaja HS:lle: ”Jotkut joutuvat tekemään keikkatöitä”

    7. 7

      Jan Hurrin näkökulma: Saksa ja Ranska haluavat erilaisen EU:n kuin Suomi

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    10. 10

      Liikemiehen villi visio: Joulupukille oma valtio Rovaniemen viereen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    7. 7

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    8. 8

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    11. Näytä lisää