Elisan asiakas nielee usein kiukkunsa

Suomen suurista internet-operaattoreista Finnet sai parhaat tyytyväisyyspisteet, kun taas Sonera ja Elisa kärsivät huonosta imagosta. Asiakasuskollisuus kasvaa, vaikka tyytyväisyys laskee. Kolmanneksella olisi ollut valitettavaa internet-operaattorilleen, ja lähes viidennes suomalaisista aikuisista on jo kokeillut laajakaistapuhelua kuten Skypeä.
Nämä asiat käyvät ilmi kansainvälisestä Epsi Rating -tutkimuksesta. Tällä kierroksella tutkittiin internet-operaattoreiden yksityisasiakkaiden tyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Tutkimuksen haastattelut tehtiin lokakuussa.

Tyytyväisyys Elisaan laski eniten

Kun verrataan kolmea suurinta operaattoria, Elisaa, Finnetiä and Soneraa, Finnet sai parhaan asiakastyytyväisyysindeksin asiakkailtaan, kuten viime vuonnakin. Finnetin indeksi on tänä vuonna 67.5, Soneran 63.5 ja Elisan 63.2 täyden sadan ollessa paras mahdollinen.

Viime vuoteen verrattuna kaikkien suurten operaattoreiden asiakastyytyväisyysindeksit ovat laskeneet, eniten Elisalla 2.9 indeksipistettä.

Kun tarkastellaan, mistä asiakkaiden tyytymättömyys tai tyytyväisyys johtuu, Finnet näyttää saavan suurista operaattoreista korkeimmat arvosanat kaikista tutkituista tekijöistä: yritysimagosta, asiakasodotuksista, teknisestä ja palvelun laadusta, hinta-laatusuhteesta sekä asiakastyytyväisyydestä että uskollisuudesta.

Parhaan indeksin sai ryhmä "Muut merkit". Ryhmän sisällä asiakastyytyväisyysindeksit kuitenkin vaihtelivat voimakkaasti eri operaattorimerkkien välillä. Parhaat arvosanat ryhmässä sai Welho.

Tyytymättömyys ei välttämättä johda vaihtoon

Sonera ja Elisa saivat molemmat alhaiset indeksit yritysimagoistaan. Soneran ja Elisan muutkin indeksit näyttävät seuraavan toisiaan.

Tarkasteltaessa operaattoreiden laatuasioita ja tarkemmin tyytyväisyyttä uuden internet-liittymän asennuspalveluun, Elisa saa asiakkailtaan alimmat arvosanat asennuspalvelustaan. Elisan asennuspalvelun arvosana oli 6,9 asteikolla 1-10.

Vaikka yksityisasiakkaiden tyytyväisyys internet-operaattoreihin onkin keskimäärin laskenut viime vuodesta, on asiakasuskollisuus useimmilla operaattoreilla noussut. Näyttäisi siltä, että asiakkaat eivät välttämättä halua vaihtaa internet-operaattoria, vaikka olisivat siihen tyytymättömiä, Epsi Finland aprikoi. Elisa on kuitenkin poikkeus. Sen yksityisasiakkaiden antama asiakasuskollisuusindeksi on laskenut viime vuodesta peräti 3.8 indeksi-pistettä.

Moni ei jaksa valittaa

Yhteensä 34 prosenttia kaikista yksityisistä internetin käyttäjistä sanoo, että viimeisen vuoden aikana heillä olisi ollut aihetta tehdä valitus operaattorille. Kuitenkin kolmannes heistä ei jaksanut nähdä sitä vaivaa ja jätti ottamatta yhteyttä operaattoriinsa.

Elisassa niiden asiakkaiden osuus, jotka eivät ottaneet operaattoriin yhteyttä, vaikka olisi ollut aihetta, oli lähes puolet niistä asiakkaista, joilla olisi ollut aihetta valittaa. Sonerassa vastaava osuus oli kolmannes ja Finnetissä lähes neljännes. Näyttäisi siis siltä, että Finnetin asiakkaat ottavat todennäköisemmin yhteyttä operaattoriinsa kuin muiden operaattoreiden asiakkaat.

Asiakkaidensa valitusten käsittelystä kaikki operaattorit saavat kuitenkin yhtä heikon arvosanan. Asiakkaiden antamien arvosanojen keskiarvo valitusten käsittelystä oli 6.0 asteikolla 1-10.

Nettipuhe tyydyttää

Kaikista aikuisista kahdeksantoista prosenttia sanoo kokeilleensa Skypeä tai muita vastaavia laajakaistapuheluja. Kolmannes heistä sanoo käyttävänsä laajakaistapuhelua säännöllisesti. Eri operaattoreiden asiakaskuntien välillä ei tässä suhteessa näyttäisi olevan eroja.

Kuitenkin käyttäjien sukupuolella näyttäisi olevan merkitystä. Miehet kertovat huomattavasti useammin kokeilleensa laajakaitapuheluja kuin naiset. Miehistä 23 prosenttia ja naista kaksitoista prosenttia sanoo kokeilleensa laajakaistapuheluja.

Vaikka laajakaistapuhelut ovat halpoja, monesti lähes ilmaisia, tyytyväisyys niihin ei nouse kuin tyydyttävään arvosanaan 7,5. Niistä, jotka ovat kokeilleet laajakaistapuheluja, hieman yli puolet aikoo lisätä niiden käyttöä.

Epsi-kyselyyn osallistui satunnaisotannalla 250 asiakasta jokaisesta edellä erikseen esitetystä operaattorista. Haastateltavat edustavat näin ollen kunkin operaattorin omaa asiakaskuntaa Virhemarginaali on noin kaksi indeksi-pistettä ylös- ja alaspäin.

Tutkimuksen puhelinhaastattelut suoritti Hermelin Nordic Research. Internet-operaattorien asiakastyytyväisyystutkimus on tehty täsmälleen samaan aikaan ja samalla tavalla myös Ruotsissa.

Tutkimus on osa Euroopan-laajuista Epsi Rating -ohjelmaa, jota koordinoi Ruotsin laatuyhdistys ja Tukholman kauppakorkeakoulu.



Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    5. 5

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    6. 6

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    9. 9

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää