Osuva mainos houkuttelee ostoksille

Lukijan ostohalu kasvaa silloin, kun hän kokee mainoksen tehdyn nimenomaan itselleen, totevat Kärkimedian tutkimuspäällikkö Jenni Grandell ja brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko.


Lehtien lukijat odottavat paremmin itselleen tarkoitettua, erottuvampaa ja osuvampaa mainontaa. Tämä käy ilmi tuoreesta Kärkimedia Paneelista 2005–2006, jossa 9 000 suomalaista on vuoden ajan kertonut mielipiteitään mainonnasta sanomalehdissä.

Paneelin osanottajat ovat arvioineet noin 1 000 kampanjaa eri puolilla Suomea. Paneeli perustuu ruotsalaisen Research and Analysis of Media in Swedenin luomaan RAM-tutkimus- ja analysointijärjestelmään. Se pyrkii lisäämään tietoa sanomalehdistä, aikakauslehdistä ja niiden lukijoista. Tutkimusten tulokset se painottaa lehden KMT-lukijaprofiilia vastaaviksi.

Kärkimedia myy ilmoitustilaa 33 sanomalehteen, joiden yhteislevikki on 1 653 480. Kärkimedia otti RAMin käyttöön viime syksynä.

Kärkimedian tutkimuspäällikön Jenni Grandellin mukaan Kärkimedia on peilannut tutkimuksen tuloksia ostohalukkuuden syntymistä vasten. Tärkein vertailukohta oli se, että mainos onnistuu kaupallisissa tavoitteissaan.




Ostohalukkuutta kasvattaa eniten se, että lukija kokee mainoksen hänelle itselleen tarkoitetuksi. Hänen täytyy myös lukea mainos huolellisesti.

–Positiivinen mainos saa aikaan ostohalukkuutta enemmän kuin negatiivinen.

–Jotta ostohalukkuutta syntyy, lukijan täytyy pitää mainoksesta. Sen täytyy hänen mielestään olla mielenkiintoinen, Grandell kertoo.

–Noissa asioissa on eniten parantamisen varaa, jotta mainostajat saisivat mainoksista entistä enemmän kaupallista hyötyä, Kärkimedian brändijohtaja Marja Isokangas-Huiko toteaa.

Lukijat eivät ole kokeneet mainoksia tarpeeksi itselleen tarkoitetuiksi. Tällöin he eivät myöskään lue mainoksia huolellisesti.

Panelistien mielestä parhaiten on osattu tehdä mainostajista tunnistettavia ja mainoksista helppotajuisia.

–Sanomalehtimainos aktivoi ostamaan, mutta siinä ei saa olla liikaa kikkailua. Sanomalehtimainoksissa välittömyys ja mutkattomuus tehoavat, Isokangas-Huiko kertoo.

RAM-tietopankin kansainvälisen vertailun mukaan Suomessa sanomalehtimainonta huomataan paremmin kuin esimerkiksi Norjassa, Yhdysvalloissa ja Ruotsissa. Suomalaisissa sanomalehdissä mainokset huomataan 19 prosenttia paremmin kuin ruotsalaisissa sanomalehdissä.

Paneeliin osallistuvat lehdet maksavat osallistumisestaan vuosimaksun. Ne voivat teettää myös omia tutkimuksiaan, joista ne maksavat erikseen. Tällä hetkellä RAMissa on mukana 102 sanomalehteä Ruotsista, Suomesta, Norjasta, Saksasta, Yhdysvalloista, Puerto Ricosta, Sveitsistä, Irlannista, Meksikosta, Espanjasta ja Kanadasta.

Grandellin ja Isokangas-Huikon mukaan mainostajat ovat ottaneet RAM-paneelin tulokset hyvin vastaan.

Muut tutkimusyritykset ovat olleet kriittisempiä. Ne ovat epäilleet muun muassa internetpohjaisen paneelin tulosten luotettavuutta. Myös muilla tutkimusyrityksillä on internetpohjaisia paneeleja.

Kärkimedia etsii panelistit muun muassa ilmoitusten ja bannereiden kautta sekä puhelinsoitoin. Panelistit saavat osallistumisestaan korvauksena pisteitä, jotka he voivat vaihtaa palkintoihin.

Suomessa mediarekrytoinnit ja itserekrytoivat paneelit ovat harvinaisia, mutta muualla Euroopassa ja Yhdysvalloissa tapa on jo vakiintunut. Isokangas-Huikon ja Grandellin mukaan Ruotsissa on tutkittu eri rekrytointitapojen vaikutuksia eikä tuloksissa ole pidemmässä tarkastelussa suuria eroja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    8. 8

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    9. 9

      Sotkamo Silverillä reipas pomppu pörssissä

    10. 10

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    8. 8

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää