Kolumni: Tivoli verkossa

Julkaistu: , Päivitetty:

Minä viihdyn verkossa. Iltaisin ja viikonloppuisin saatan uppoutua tuntikausiksi metsästämään parhaita matkatarjouksia tai lukemaan monipolvisia keskusteluketjuja. Mainokset eivät minua häiritse, ponnahdusikkunoita lukuun ottamatta. Viime talvena hermostuin niihin niin, että asensin kotikoneeseeni mainossuodattimen.
Piipahdus parilla keskustelupalstalla osoittaa, että verkkosivustojen mainokset ärsyttävät monia. Osa inhoaa jopa pelkkiä bannereita, vielä useampi niitä, joissa on myös liikkuvaa kuvaa. Joillekuille niistä tulee mieleen tivoli tai sirkus, jossa välkkyy, paukkuu ja poksuu.

Niin hassulta kuin se kuulostaakin, verkkomainonnan herättämä närä kertoo ennen kaikkea verkkomainonnan vähäisyydestä. Viime vuonna sen osuus koko mediamainoskakusta oli vaivaiset kolme prosenttia. Kun mainoksiin ei ole totuttu, ne näyttävät ylimääräiseltä tauhkalta, jonka seasta varsinaista sisältöä ei tahdo erottaa.

Trendi on kuitenkin selvä. Mainostajien liiton tuoreimmassa Mainosbarometri-tutkimuksessa verkkomedia sai suurimman positiivisen saldoluvun.

Mainostajat etsivät verkosta pelastusta muun muassa digi-tv:n mukanaan tuomiin tavoittavuusongelmiin. Yhdysvalloissa TiVo-kiintolevytallentimen käyttäjät skippaavat tutkimuksen mukaan 70 prosenttia mainoksista. Kalliisiin tv-mainoksiin satsatut rahat uhkaavat valua hukkaan.

Mediamainonnan asiantuntijoiden mukaan verkko on tulevaisuuden massamedia. Suomessa suosituimmat sivustot tavoittavat viikkotasolla jo yli miljoona eri kävijää. Ei ihme, että mainostajat näkevät internetin mahdollisuuksien merenä.

Mutta vaara vaanii sielläkin, esimerkiksi juuri mainossuodattimien muodossa. Se asettaa haasteita mainonnan suunnittelijoille ja tekijöille.

Mediatoimisto Caratin toimitusjohtajan Jaakko Lintusen mielestä on tärkeää muistaa verkon vuorovaikutuksellinen ja yhteisöllinen luonne. Mainokset tuntuvat verkossa usein vieläkin pahemmilta aika- ja huomiovarkailta kuin muissa medioissa. Siksi verkkoon on mentävä vastaanottavan yhteisön ehdoilla ja sitä ärsyttämättä. Pelkkä kilke ja kalke ei riitä.

Minä kyllästyin pari viikkoa sitten mainossuodattimeen ja poistin koko härvelin, sillä se esti myös joitakin tarpeellisia toimintoja. Mutta mainostajien ponnahdusikkunoita inhoan edelleen.

Kirjoittaja on Taloussanomien 4M-teeman toimittaja.

  • Annamari Typpö

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    4. 4

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    5. 5

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    6. 6

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    7. 7

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    8. 8

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    9. 9

      Hypon Brotherus: Kuluttajien kutina osui jälleen oikeaan

    10. 10

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    2. 2

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    3. 3

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    4. 4

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    5. 5

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    6. 6

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    7. 7

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    8. 8

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    9. 9

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää