Netti romutti perinteiset markkinointikikat

Julkaistu: , Päivitetty:

Internet on muuttanut kuluttajan käyttäytymistä ja ostotapoja ratkaisevasti, eivätkä perinteiset markkinointikeinot enää riitä sitomaan asiakasta. Näin väittää filosofian tohtori Kari Korpelainen Markkinointi-instituutin toimeksiannosta tekemässään Delfoi-tutkimuksessa.
Tutkimus kartoittaa asiantuntijoiden käsityksiä markkinoinnin tulevaisuudesta ja markkinoinnissa tarvittavasta osaamisesta. Haastateltavat (28) ovat korkeatasoisia suomalaisia johdon, henkilöstöjohdon, markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja myynnin asiantuntijoita ja markkinoinnin tutkijoita eri alojen yrityksistä.

Eettiset osaajat myötätuulessa

Markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa. Tietoa on kaikilla markkinoijilla yllin kyllin, mutta vasta tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen ratkaisee menestyksen. Pyrkimys vahvoihin brändeihin on edelleen vallitseva piirre markkinoinnissa. Markkinointi nousee entistä selvemmin osaksi innovointitoimintaa.

Markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä. Eettisille osaajille luvataan vahvaa myötätuulta. Markkinointi muuttuu älykkäämmäksi, ja lisääntyvän tehokkuuden ja kannattavuuden vaatimus on lähitulevaisuuden markkinoinnin leimallinen piirre.

Tarjonnan lisääntyessä ja ympäristön muuttuessa voimakkaasti markkinoinnin osaaminen on mille tahansa yritykselle elinehto. Kuluttajakäyttäytyminen sirpaloituu; samalla arvaamattomuus ja lyhytjännitteisyys tulevat yhä selvemmin olemaan kuluttajakäyttäytymisen piirteitä.

Rahalle halutaan enemmän vastinetta

Markkinoinnille ladataan odotuksia ja siihen sijoitetaan suuria summia. Panostuksille odotetaan entistä enemmän vastinetta: perinteiseen mainontaan ei uskota sokeasti, vaan sen tuloksia halutaan mitata ja verrata vaihtoehtoisiin tapoihin markkinoida, tutkimuksessa todetaan.

Yksi haastatelluista asiantuntijoista, markkinointijohtaja Christian From Nokia Multimediasta, näkee selvän markkinoinnin murroskauden olevan tulossa:

- Digitaalinen media rupeaa vakavissaan haastamaan perinteistä mediaa. Tämä ei tarkoita sitä, että perinteiset mediat, kuten tv, katoavat kokonaan vaan sitä, että niiden seuraaminen muuttuu digitaalisuuden myötä.

- Samaten ulkomainonta tulee muuttumaan pitkällä tähtäyksellä entistä interaktiivisemmaksi. Kaikki mainonnan sisältö tulee pohjautumaan digitaaliseen materiaaliin, jota voidaan hyödyntää ulkomainonnassa, myymälätasolla ja tietenkin itse internetissä ─ niin kiinteässä kuin mobiilissakin.

- Markkinoinnin suunnittelujänne tulee lyhentymään, ja kommunikaatio tulee muuttumaan yhdensuuntaisesta perinteisestä mainonnasta digitaalisen dialogin suuntaan. Tästä nähdään jo maailmalla useita merkkejä, From sanoo.

Ratkaisumyynnin taitaja arvossaan it-alalla

Tutkimus nostaa esille monia markkinoinnin osaamisvaatimuksia ja -aukkoja. Näitä ovat muun muassa seuraavat:


  • Kohdentamisen taitoja pitäisi kehittää (esim. segmentointi- ja positiointiosaaminen).
  • Verkkomedian hallinta ja monikanavaosaaminen on tärkeä osaamisalue, jota ilman markkinointia on vaikea toteuttaa.
  • Parempaa yhteistyö- ja kommunikointitaitoa, lisää joustavuutta ja tunneälyä tarvitaan. Ne kuuluvat yhteisöllisyyden, verkostomaisen toimintatavan ja joustavien organisaatioiden vaatimuksiin.
  • Myyntitaidot nähdään kriittiseksi osaamiseksi – erityisesti ratkaisujen myynnin uskotaan korostuvan varsinkin kaupassa ja it-alalla.
  • Markkinoinnin johtamisen merkitys korostuu: sekä resurssien priorisointia ja panos/tuotos -ajattelun ymmärtämistä että hyvää ihmisten johtamista tarvitaan tulevaisuudessa yhä kipeämmin.

Korpelaisen mukaan monipuolisen osaamisen tarve kasvaa, mutta syväosaamistakin tarvitaan. Intuition ja kokemuksen merkitys kasvaa. Kokemuksellinen, monipuolinen syvyys tulee olemaan kysyttyä.

Muutoksen leimaamassa lähitulevaisuudessa tarvitaan myös niin sanottuja metataitoja, toisten taitojen takana olevat taitoja (meta=takana). Niitä ovat muun muassa kyky yhdistellä asioita, korkeatasoiset ajattelun taidot, innovatiivisuus ja kyky oppia.

Kari Korpelainen työskentelee Tampereen yliopiston Ammattikasvatuksen tutkimus- ja koulutuskeskuksessa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    3. 3

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    7. 7

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    8. 8

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    9. 9

      Suomalaisten talousluottamus huipussa – tätä se oikeasti tarkoittaa

    10. 10

      Outokumpu halventunut kuukaudessa 16 prosenttia – tänään nousua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    2. 2

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    3. 3

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    4. 4

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    5. 5

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    9. 9

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää