Eettisyys ja älykkyys vahvistuvat markkinoinnissa

Eettisyyden merkitys kasvaa markkinoinnissa, markkinointi muuttuu älykkäämmäksi ja markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä. Tämä kävi ilmi, kun tutkija Kari Korpelainen selvitti markkinoinnin megatrendejä ja osaamisvaatimuksia Markkinointi-instituutin toimeksiannosta.
Tutkimuksen mukaan markkinoinnin kehitystrendit ovat sidoksissa etenkin globalisaatioon, kuluttajakäyttäytymisen muutoksiin ja teknologian kehitykseen.

Korpelainen haastatteli tutkimukseen johdon, markkinoinnin, markkinointiviestinnän ja myynnin ammattilaisia. Hän selvitti asiantuntijoiden käsityksiä markkinoinnin tulevaisuudesta ja markkinoinnissa tarvittavasta osaamisesta.

Kaikkien haastateltavien mielestä markkinoinnin merkitys kasvaa. Syynä on se, että aineeton lisäarvo kiinnostaa entistä enemmän yritysjohtoa ja omistajia. Yritykset asettavat markkinoinnille yhä enemmän odotuksia, koska ne sijoittavat siihen suuria summia. Ne haluavat panostuksille vastinetta.

Korpelaisen mukaan yritykset eivät usko perinteiseen mainontaan sokeasti, vaan ne haluavat mitata ja verrata sen tuloksia vaihtoehtoisiin tapoihin markkinoida. Osa asiantuntijoista haluaa, että yritykset suhtautuisivat markkinointiin syvällisemmin ja tieteellisemmin. Perinteiset markkinointikeinot eivät sido asiakkaita yhtä hyvin kuin ennen, sillä kuluttajat käyttäytyvät yhä arvaamattomammin ja lyhytjännitteisemmin.

Asiantuntijoiden mielestä erityisesti asiakastiedon käsittelyssä riittää parantamisen varaa. Aukkoja osaamisessa on myös yhteydenpidossa asiakkaisiin ja asiakaskohtaamisten laadussa. Tietotekniikan hyödyntäminen korostuu lähes kaikilla aloilla. Haatatellut totesivat, että ilman verkkomedian osaamista ja monikanavaosaamista yritysten markkinointi ei voi menestyä.

Korpelainen kertoo, että haastattelujen perusteella markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa. Samalla markkinoinnin asema yrityksissä korostuu ja markkinointi nousee taktiselta tasolta johtoryhmiin. Tällöin markkinoinnista tulee kaikkien asia yrityksissä ja lokeroituminen vähenee.

Haastateltujen mukaan myös markkinoinnin johtamisen merkitys korostuu. He ovat sitä mieltä, että sekä asioiden johtamista että hyvää ihmisten johtamista tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän. Heidän mielestään suomalaisen ylimmän liikkeenjohdon markkinointiosaamisessa on toivomisen varaa.

Myös myyntitaitoja tulisi parantaa. Haastateltavien mielestä erityisesti ratkaisujen myynti korostuu.

Markkinoinnin megatrendit

  • 1. Markkinoinnin strateginen merkitys kasvaa.
  • 2. Tiedon soveltaminen ja hyödyntäminen korostuu markkinoinnissa.
  • 3. Pyrkimys vahvoihin brändeihin.
  • 4. Markkinoinnista tulee innovoinnin osa.
  • 5. Markkinoinnin painopiste siirtyy lähelle ostopäätöstä.
  • 6. Eettisyyden merkitys kasvaa markkinoinnissa.
  • 7. Markkinointi muuttuu älykkäämmäksi.
  • 8. Lisääntyvän tehokkuuden ja kannattavuuden vaatimus.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Eettisyyden merkitys kasvaa

  • Asiakkaiden tietoisuus kasvaa.
  • Ostouskollisuus laskee.
  • Eriarvoistuminen.
  • Markkinoinnin kritiikki kasvaa.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Älykkäämpää markkinointia

  • Asiakkaat ovat fiksuja.
  • Asiakkaat turtuvat mainontaan, jolloin kontaktin teho laskee.
  • Miten löydetään kunnioitus ja tehdään oikeita tekoja?
    Lähde: Kari Korpelainen

Painopiste lähemmäs ostopäätöstä

  • Brändi ei riitä. Pitää päästä lähemmäs asiakasta.
  • Internet mahdollistaa intensiivisen vuorovaikutuksen.
  • Elämysmarkkinointi.
  • Vähittäiskaupan rooli kasvaa.
  • Mainostoimistojen on osattava tehdä myös taktista mainontaa.
  • Myynnin ja pakkauksen merkitys kasvaa.
  • Asiakasosaaminen ja asiakashallinta korostuvat.
  • Lähde: Kari Korpelainen

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    2. 2

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    3. 3

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    8. 8

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    9. 9

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    10. 10

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    5. 5

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    6. 6

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    7. 7

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    8. 8

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    9. 9

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    10. 10

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää