Kolumni: Mikrotuki - älä kuole sukupuuttoon!

Julkaistu:

Kirsti Kehusmaa kaipaa asiantuntevaa mikrotukihenkilöä, joka on paikalla toimistossa eikä etätöissä. Mikrotukihenkilöt ovat kuolemassa sukupuuttoon, juuri kun heitä eniten tarvitsisi.


Tekosta lähtien kaikki ohjelmat ja käyttöjärjestelmät itse kantapään kautta opiskelleena en ole koskaan uskonut mikrotuen tarpeellisuuteen. Mikrotuen puoleen olen kääntynyt kerran, liki 15 vuotta sitten deletoituani koko kovalevyn. Älkää naurako: ennen Windows-käyttöjärjestelmää senkin saattoi tehdä aika helposti, kun oletusasema oli C ja oli kiire tyhjentää levyke.

Mikrotukihenkilö oli korvaamaton apu niille, jotka ymmärsivät kääntyä hänen puoleensa eivätkä käyttäneet tuntikausia mitättömän ongelman ratkomiseen.

Nykyään mikrotuki on niin sanottu lähituki, jolle help desk eskaloi ongelmat vain silloin kun asiaa ei voida mitenkään ratkaista etäältä. Entä mitä teen, jos tarvitsen apua taitto-ohjelmani erikoisnikseissä tai kännykkäni sähköpostiasetuksissa? Parhaassa tapauksessa voin edelleen kääntyä help deskin puoleen, joka ei todennäköisesti osaa auttaa minua, mutta siirtää minut eteenpäin oikealle asiantuntijalle. Oikea asiantuntija auttaa kun ehtii. Näin siis suuremmissa organisaatioissa - pk-yrityksessä one-stop-shopping -tyyppisestä help desk tai service desk -palvelusta voi yleensä vain haaveilla.

Mikrotukihenkilöt ovat kuolemassa sukupuuttoon juuri kun heitä eniten tarvitsisi. Ei apua kaivata enää tekstinkäsittelyohjelman lihavoinnin löytämiseksi - nykyongelmat ovat toisenlaisia. Tarvitsemme organisaation it-ympäristön superasiantuntijaa, joka on käytettävissä heti nyt tässä, olipa ongelma kokoushuoneen langattomassa verkossa, Intranetin sisällönsyöttöjärjestelmässä tai virustorjunnan päivityksissä. Tietotekniikka helpottaa elämää, mutta laskekaapa silti kuinka paljon aikaa kuluu opetteluun, ongelmatilanteisiin ja odotteluun. Ehkä jopa enemmän kuin aiemmin?

Lähituen tehtävät ovat it-alan arvostusasteikon alapäässä. Hyviä, työssään viihtyviä tekijöitä on vaikea löytää. Olisiko nyt kypsä aika nostaa lähituen sisältö, merkitys ja arvostus aivan uudelle tasolle? Odotan mielenkiinnolla, kuka palvelutarjoaja tarttuu haasteeseen ja hankkii itselleen ylivoimaisen kilpailuaseman uudella, todelliseen asiakastarpeeseen vastaavalla lähitukipalveluiden konseptilla.

Kirjoittaja:

ITviikon kolumnisti Kirsti Kehusmaa on johdon konsultti ja osakas Kanava10 Oy:ssä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Lehti: Kreikka alkaa verottaa Airbnb-majoittajia

    2. 2

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    3. 3

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    4. 4

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    5. 5

      Nokia kiritti osakekursseja – Kesko, Valmet ja Outotec halpenivat

    6. 6

      Näin maksatat kylppärisi remontin taloyhtiöllä

    7. 7

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    8. 8

      Tästä tulee riita vuokralaisen kanssa

    9. 9

      Facebook tekee kovaa tulosta

    10. 10

      "Emme ole pyramidiyritys"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    2. 2

      Ovet potkittu rikki ja huoneissa lemmikkien jätöksiä – Miten välttyä vuokralaisen tuhoilta?

    3. 3

      Nokian tulos paljon odotettua parempi

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Suomalaiset kyselyssä: Perustulo oltava niin niukka, että työtäkin on tehtävä

    6. 6

      Nokian osake kovassa kirissä pörssissä

    7. 7

      Deutsche Bankin ongelmat eivät hellitä

    8. 8

      ”Huomionarvoinen käänne”: Suomalaiset uskovat kasvun heikkenevän

    9. 9

      Matkailijat rynnivät Suomeen –”Ihmiset arvostavat luontoa ja elämyksiä”

    10. 10

      Uusi arvio: Näin rikas Putin todella on

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Luku julki ensi kertaa: Kela maksaa 65 000 kotitalouden vuokran

    8. 8

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää