Auton ostaja vaatii pikaisen vastauksen sähköpostiin

Capgeminin kahdeksas Cars Online -tutkimus selvitti kuluttajien ostokäyttäytymistä, internetin käyttöä autonhankinnassa ja asiakasuskollisuutta.
Tulosten valossa kuluttajien luottamus ja uskollisuus katoavat helposti. Kuluttajat ovat entistä vaativimpia ja he vaihtavat nopeasti automerkkiä, jopa kuukauden sisällä uuden auton ostosta. Yhä useammin kuluttaja ei anna yritykselle toista mahdollisuutta.

Lähes neljäkymmentä prosenttia kuluttajista sanoi, että he odottavat myyjältä tai autonvalmistajalta vastausta sähköpostin tai internetin kautta lähetettyyn kysymykseen neljän tunnin sisällä. Vastaava luku viime vuoden tutkimuksessa oli 29 prosenttia. Jos vastaus ei tule tarpeeksi nopeasti, kuluttaja etsii itselleen uuden autonmyyjän tai -valmistajan.

Kuluttaja tukeutuu nettiin

Capgeminin tutkimukseen osallistui yli 2600 kuluttajaa Kiinassa, Ranskassa, Saksassa, Iso-Britanniassa ja USA:ssa.

Yhteistyö autovalmistajien ja -myyjien välillä on selvästikin avainasemassa, sillä kuluttaja ei aina näe eroa näiden välillä. Jos jompikumpi osapuolista ei vastaa esimerkiksi sähköpostikysymykseen tarpeeksi nopeasti, lähes viidennes kuluttajista vaihtaa joko automerkkiä tai myyjää.

Autonostajat käyttävät internetiä entistä valikoidummin: yli kahdeksankymmentä prosenttia vastanneista sanoi käyttävänsä internetiä autonostoprosessin aikana. Tämä on kaksi kertaa enemmän kuin vuonna 2004 ja 4,5 kertaa enemmän kuin vuonna 2002.

Samanaikaisesti kuluttajat ovat keskittyneet vain tiettyjen www-palvelujen käyttöön autonostossa. Tänä vuonna kolmannes kuluttajista sanoi vierailleensa viiden ja useamman valmistajan www-sivuilla. Viime vuonna vastaava luku oli 44 prosenttia.

Internetistä kuluttajat etsivät hintatietoa, autojen ominaisuuksien vertailutietoja, tuotetietoa sekä tietoa autojen lisävarusteluista ja ominaisuuksista. Yli kolmannes vastaajista sanoi, että he eivät osta autoa valmistajalta tai myyjältä, jolta puuttuu edellä mainittu tieto www-sivuiltaan.

Kiinalainen haluaa vastauksen tunnissa

Capgeminin mukaan kaksisuuntainen ja tehokas www-palvelu on keskeistä Kiinassa.

Vaikkakin Kiina on edelleen suhteellisen kehittymätön automarkkina, joitakin kuluttajakäyttäytymisen trendejä on jo kuitenkin havaittavissa. Esimerkiksi kiinalaiset kuluttajat tekevät suuren määrän taustatutkimusta ennen autonostoa. Tietolähteet ovat laajat, aina perheenjäsenistä, ystäviin ja internetiin.

Koska kiinalaiset käyttävät paljon internetiä, autovalmistajien ja -myyjien nopea vastausaika sähköpostikysymyksiin on erityisen tärkeää. 61 prosenttia kiinalaisista haastateltavista halusi valmistajan tai myyjän vastauksen kysymykseensä heti tai tunnin sisällä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Miksi työhaastattelussa kysytään harrastuksista? 5 asiaa, jotka rekrytoija haluaa selvittää

    2. 2

      Kommentti: Kuin Neuvostoliiton loppuajat – Nämä 5 kuvaa kertovat totuuden Suomen ”vahvasta kasvukaudesta”

    3. 3

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    4. 4

      Asuntojen hinnat putosivat näissä kunnissa – 1960–1970-luvuilla rakennetut talot selittävät

    5. 5

      Suomeen syntyy yli 1 100 työntekijän rakennusalan yhtiö – aikoo palkata yli 100 työntekijää vuodessa

    6. 6

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    7. 7

      Trumpin kauppalinjaukset vuotivat julkisuuteen – huolettavat Suomessa

    8. 8

      Suomen Hoivatiloilla pirteä aloitus pörssin päälistalla

    9. 9

      EU jatkaa kiinalaisten aurinkopaneelien polkumyyntitulleja

    10. 10

      Elektroniikkajätti yllätti itsensäkin: tuotteet viedään käsistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    2. 2

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    3. 3

      Juristeilta meni tähän 360 000 tuntia – tietokone tekee sekunneissa

    4. 4

      Ensin 30, pian 80 ja täydellä teholla 200 – taas on töitä tarjolla

    5. 5

      Elektroniikkajätti yllätti itsensäkin: tuotteet viedään käsistä

    6. 6

      Seppälä hakeutuu yrityssaneeraukseen – ”taistelutahtoa riittää”

    7. 7

      Näkökulma: Liittovaltio tai ero – tätä EU ei uskalla sinulta kysyä

    8. 8

      Suomeen syntyy yli 1 100 työntekijän rakennusalan yhtiö – aikoo palkata yli 100 työntekijää vuodessa

    9. 9

      Postimerkit kallistuvat jälleen – viidessä vuodessa hinta noussut 73 %

    10. 10

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    6. 6

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    7. 7

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    11. Näytä lisää