Vahva brändi kasvattaa kassavirtaa

Julkaistu:

Vahva brändi ja viimeistelty design takaavat yrityksen kassavirran kasvun. Varmin tapa jäädä kilpailijoiden jalkoihin on jättää brändin hionta vain markkinointiosaston huoleksi ja muotoilu designyritysten heiniksi. Näin vakuuttivat brändi-arvon asiantuntijat rahoitusalan osaajille suunnatussa lounasseminaarissa.


Helsinki Design Weekin yhteydessä järjestetyssä tilaisuudessa pöytään ladottiin ruuan lisäksi faktoja yrityskuvan kiillotuksesta.

Haluttua mielikuvaa, brändiä, vahvistetaan vain ottamalla se osaksi koko yritysstrategiaa.

–Oikeasti vahvasta yritysbrändistä voi mielestäni puhua vasta sitten, kun yritys tekee tunnettavuuden lisäksi tulosta, korostaa vanhempi osakas Julianna Borsos-Torstila yritysjärjestelyihin erikoistuneesta Merasco Capitalista.

–Kärjistäen voi sanoa, että yrityskaupoissa firman odotusarvolla tarkoitetaan kaikkea sitä, mikä ylittää yrityksen kirjanpitoarvon.

Vahva brändi ja design tuottavat tätä lisäarvoa.

–Firmasta maksettavaan hintaan vaikuttaa sijoittajien silmissä kaikki se, miltä yritys näyttää ja vaikuttaa.

Brändiä ei ole enää pitkään aikaan mielletty vain toimivaksi logoksi ja kiehtoviksi mainoslauseiksi.

Koko yrityksen toimintakulttuurin on tuettava tavoiteltua mielikuvaa, jotta myös asiakas vakuuttuisi siitä.

Konecranesin toimitusjohtaja Pekka Lundmark korostaa brändillä oleva merkitystä myös perusteollisuudessa, vaikka raskaan raudan ääressä työskenneltäessä brändäämistä pidetään yhä usein vain mainoslauseiden viilaamisena.

–Osa brändiämme on, että vakuutamme asiakkaille nostavamme nostureidemme avulla myös heidän markkinaosuuksiaan.

Viesti kokonaisvaltaisesta palvelusta halutaan osaksi Konecranesin tuotekuvaa.

Lundmark on vakuuttunut, että vaikka perusteollisuudessa ostoratkaisut perustellaan aina kovilla arvoilla, taustalla jylläävät valmistajista syntyneet mielikuvat.

Desingtoimisto Tangon toimitusjohtaja Miisa Suvisaari moittii suomalaisyrityksiä laiskasta designin hyödyntämisestä. Vaikka Suomi tunnetaan muotoilumaana, siitä hyötyvät vain yritykset, joille design on niiden omin leipälaji.

Suvisaari toivoisi näkevänsä Iittalan, Marimekon ja Artekin kaltaisia muotoilun menestystarinoita myös teollisuustuotannon ja palveluyritysten keskuudessa

–Esimerkiksi Englannissa on loistavia esimerkkejä siitä, miten viimeisen päälle designatut tuotekonseptit tuovat tulosta palvelualan yrityksissä.

Vaali brändiä

  • Tuotteista saa paremman hinnan.
  • Markkinaosuudet kasvavat.
  • Vahva brändi kestää epäonnistumisetkin.
  • Yritykseen hakeutuu uusia kykyjä.
  • Lähde: Pekka Lundmark

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    8. 8

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    9. 9

      USA haastaa Fiat Chryslerin oikeuteen

    10. 10

      Nokian osake jatkaa vahvassa nousussa – kurssi yli +7 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    4. 4

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää