Kolumni: Nyt on jo kiire

Julkaistu: , Päivitetty:

Internet on elänyt lähes keskeytymätöntä nousukautta viestintävälineenä vuoden 1994 jälkeen. Kupruista ja kuplista huolimatta. Kuluttajat ovat omaksuneet uudet verkkopohjaiset viestintävälineet nopeasti.
Se on aiheuttanut päänvaivaa muun muassa useille mediayrityksille. Musiikkiteollisuus on kamppaillut laittomia verkkolatauksia vastaan ja Applen iTunes noussut nollasta merkittäväksi musiikkialan toimijaksi.

Nyt mediayhtiöt ovat olleet hereillä ja toimivat Web 2.0 -ilmiön vetureina. Esimerkeistä käyvät mediamoguli Rupert Murdochin 580 miljoonan taalan myspace.com-ostos, Sonyn huhuttu kiinnostus youtube.comia kohtaan ja kotimaassa Helsingin Sanomien avautuminen kuluttajien tuottaman sisällön suhteen.

Markkinointiviestinnän ammattilaiset ovat siirtyneet internetiä ymmärtävään (eng. savvy) suuntaan ällistyttävän hitaasti ja jäykästi. Syyttävän sormen voi osoittaa asiakkaisiin, mediatoimistoihin ja mainostoimistoihinkin.

Kilpailu on kiihtynyt ja kansainvälistynyt kaikille toimialoille. Epävarmuuden tunne ajaa usein sekä asiakkaat että niiden kumppanit syvälle kuvitellulle mukavuusalueelle. Samalla jää puolustus auki uudella tavalla toimiville ja viestiville yrityksille.

Ensimmäisen internet-huuman alussa markkinointialan skeptisismiin varmaan oli syytäkin. Kohderyhmät olivat pieniä ja homogeenisiä. Mittaus perinteisin metodein oli vaikeaa. Nyt tilanne on toisin. Koko kansa on verkossa ja käyttää sitä aktiivisesti ostopäätösten tekemiseen. Verkon saavuttavuus ja teho on kaikista medioista helpoimmin mitattavissa.

Onko markkinointiviestintäalan jarrutustaktiikka enää perusteltua? Ja onko markkinointipäättäjien tietotaito nykytasolla?

McKinsey & Co. julkisti loppukesästä tutkimuksen televisiomainonnan tehosta ja mediaympäristön muutoksista Yhdysvalloissa. Sen tuloksista ja niiden relevanssista Suomen markkinoille voi olla monta mieltä.

Tutkimuksen mielenkiintoisimmassa osassa kerrottiin teini-ikäisten mediakäyttäytymisestä. Nuoret käyttivät verkkopohjoisia medioita jopa kuusi kertaa enemmän kuin heidän vanhempansa. Erot suomalaisnuoriin tuskin ovat kovin suuria. Nykynuoret ovat huomenna päättäjiä, jotka vaikuttavat vanhempiensa ostokäyttäytymiseen jo nyt.

Muutostalkoisiin on kiire, jos markkinoijat ja perinteiset alan asiantuntijayritykset haluavat pysyä relevantteina. Kuluttajat ja mediat menivät jo.

Kirjoittaja on Hasan & partnersin toimitusjohtaja.

  • Alex Nieminen

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    2. 2

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    3. 3

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    4. 4

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Tavallinen vai itsepalvelukassa? Toinen on jopa neljä kertaa nopeampi

    10. 10

      Suomessa sikainfluenssaan kuolee jopa kuusi tuhatta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Kondomien myynnissä selvä piikki juhannuksena

    9. 9

      Finnair sai hetkessä 500 hakemusta lentoemännän ja stuertin tehtäviin – Läpäisetkö sinä tiukan seulan?

    10. 10

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    11. Näytä lisää