Hyvä ostaja tuntee koko ketjun

Julkaistu: , Päivitetty:

Monelta yritykseltä puuttuu kokonaiskuva siitä, miten yrityksen hankintatoimi pelaa. Tietämättömyys on kallista, koska ostoihin kuluu puolet monen yrityksen liikevaihdosta.
Tiedätkö mitä kaikkea yrityksenne vuoden aikana ostaa? Entä kuinka paljon ostoihin menee rahaa? Ja maksaako yrityksenne ostoista oikean hinnan?

Jos et tiedä, voit lohduttautua sillä, että kuulut isoon joukkoon. Monilla yrityksillä on nimittäin utuinen kuva ostotoiminnasta. Pahimmillaan yrityksen yksiköt ostavat samalta tavarantoimittajalta samoja tuotteita pienissä erissä eri hintaan.

- Jos tavarantoimittaja huomaa, että yrityksen sisällä ei keskustella asioista, tulee toimittajasta kuningas, sanoo Talent Partnersin hankinta - ja verkostotoimintaan erikoistunutta tytäryhtiötä, Talent Comia vetävä Ismo Anttila.

Kun yritys menettää otteensa ostoihin, nousevat kustannukset. Koska yrityksen liikevaihdosta menee helposti puolet ostoihin, näkyvät kustannukset rajusti viimeisellä tulosrivillä.

Sekaviin ostokäytäntöihin liittyvät usein myös sekavat laatukäsitykset. Siksi ontuva hankintatoimi synnyttää myös laatutappioita.

Hankintastrategia on edellytys sille, että yritykselle voi syntyä kokonaiskuva ostotoiminnasta. Vahvasti kärjistäen voi sanoa, että on sama millainen strategia on, kunhan se on olemassa ja kaikki sen tietävät. Vain silloin ihmiset voivat toimia yrityksen periaatteiden mukaan ja silloin voi myös arvioida, onko toiminta ollut suunnitellun kaltaista.

Harva yritys pystyy kuitenkin hankintastrategiapaperin esittämään.

- Ja jos sellainen löytyy, voi olla epäselvää miten se kytkeytyy yrityksen liiketoimintastrategiaan, pohtii varatoimitusjohtaja Satu Lipponen.

Hankintojen keskittäminen auttaa usein sekä laadun- että kustannustenhallinnassa. Jos yritys vähentää toimittajien lukumäärää, saa toimittaja monenlaisia suurtuotannon etuja. Keskittäminen ei silti ole paras ratkaisu kaikissa tapauksissa.

- Strategian kehittäminen ja hankintojen koordinointi on hyvä pitää keskitettynä, mutta eri hankintojen suhteen voi olla kovin erilaisia toteutustapoja, sanoo Anttila.

Usein on järkevää hankkia esimerkiksi kiinteistöpalveluita keskitetysti, mutta yksilöidyn tuotteen valmistukseen liittyvien komponenttien hankinta voi tapahtua hyvin sekä keskitetysti että tuoteryhmätasolla. Tässäkin asiassa strategia voi muuttua tuotteiden elinkaaren edetessä. Uutta tuotetta markkinoille tuotaessa korostuvat markkinoille tulon oikea-aikaisuus ja laatuun liittyvät asiat.

- Kun tuotetta ajetaan alas, korostuvat ennakoiva suunnittelu ja kustannustehokkuus, muistuttaa Anttila.

Tapahtuipa ostaminen hajautetusti tai keskitetysti, täytyy tiedon liikkua vapaasti. Hyvät tietojärjestelmät auttavat tiedonkulussa, mutta eivät korvaa keskustelua.

Etenkin toimintaa kehitettäessä on tärkeä saada eri funktioiden ihmiset keskustelemaan keskenään.

Hankintastrategian yksi avainasioita on kumppaneiden osaamisen varmistaminen.

- Yrityksen täytyy tietää, mitä taitoja se tarvitsee, että se voi toteuttaa oman liiketoimintastrategiansa, sanoo Satu Lipponen.

Hyvä kumppaneiden hoitaminen edellyttää, että yrityksen omat tavoitteet ovat selkeät. Silloin yritys pystyy määrittämään, millaisia kumppaneita se tarvitsee ja miten se luokittelee kumppaninsa.

Yrityksen täytyy ymmärtää hyvin, mitkä toimittajat ovat sille kriittisiä ja mitkä eivät. Rutiininomaisissa ostoissa yritys voi ostaa tuotteet markkinoilta ilman, että se tarvitsee läheistä kumppania, jonka kanssa toimintaa hiotaan. Strategisissa kokonaisuuksissa puolestaan tarvitaan syvällistä yhteistyötä, jossa kumppanuus tarkoittaa läheistä ja tiivistä kehitystyötä.

- Usein lopputuotteen tekeminen voi riippua hyvin paljon kumppanin tekemisestä. Siksi kumppaneita pitää johtaa ja kehittää ja myös vaihtaa rohkeasti tarvittaessa, sanoo Ismo Anttila.

Kumppanin osaamisongelma voi liittyä esimerkiksi teknologisiin kysymyksiin, tuotantovarmuuteen tai jopa hyvin yksinkertaisiin palvelun laatukysymyksiin.

Jos esimerkiksi huonekalutehtaan käyttämän kuljetusyhtiön mies sotkee asiakkaan villamaton loskaisilla kengillä, maksaa asiasta päämies. Tällöin kumppani saattaa romahduttaa yrityksen kovalla työllä lanseeraaman uuden palvelustrategian.

Syy ei välttämättä ole yksin alihankkijassa. Huonosti ostava päämies voi unohtaa tyystin laadunmäärittelyn yhdessä kumppaninsa kanssa.

- Usein otaksutaan liikaa asioista. Jätetään sopimukset tekemättä, asiat määrittämättä eikä vastuukaan konkretisoidu eteenpäin, pohtii Anttila.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    4. 4

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    5. 5

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    6. 6

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    7. 7

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    8. 8

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    9. 9

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    10. 10

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    3. 3

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    4. 4

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    7. 7

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    8. 8

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    11. Näytä lisää