Finnlinesin myynti huolettaa Huoltovarmuuskeskusta

Varustamoyhtiö Finnlinesin väistämättömältä näyttävä lipuminen kokonaan italialaisen Grimaldin omistukseen huolettaa Huoltovarmuuskeskusta. Suurimmille suomalaisomistajille Finnlinesin omistuksella ei ole enää suurta strategista merkitystä, joten niiden on helppo luopua omistuksistaan.

Huoltovarmuuskeskuksen murhe on se, että Suomen lipun alla purjehtivan laivaston hupeneminen nakertaa kriisiajan huoltovarmuutta. Suomi voi antaa määräyksiä vain suomalaisille laivoille, joita ei Finnlinesin laivojen mahdollisen ulosliputuksen jälkeen enää paljon ole.

- Eihän se välttämättä tarkoita mitään, jos kaikki jatkuu ennallaan. Yleensä omistuksen vaihdos kuitenkin on johtanut siihen, että tulee muutoksia. Uusi varustamo sijoittaa laivat sinne, missä katsoo sen olevan edullisinta, pohtii Huoltovarmuuskeskuksen ylijohtaja Mika Purhonen Finnlinesin italialaistumisen vaikutuksia.

Suomi ei ole onnistunut luomaan sellaista lainsäädäntöä ja verotusta, joka pitäisi laivat suomalaisina.

- Alle 20 prosenttia viennistä kulkee enää suomalaisen lipun alla, sanoo Purhonen.

Kotimaisen huoltovarmuuden kriisiturvaksi Purhonen kaipaisi eurooppalaista solidaarisuutta.

- Pitäisi luoda yhteiset järjestelyt, ettei kukaan voi esimerkiksi takavarikoida tänne aikarahdattua alusta, että EU:lla olisi joku solidaarisuusjärjestelmä.

Purhosen haaveilemassa mallissa siis muiden maiden mahdollisuuksia antaa laivoille määräyksiä pitäisi rajoittaa niin, että Suomenkin käyttöön jäisi hädän hetkellä laivoja. Suomen toiveet eivät ole EU:n valmistelussa kuitenkaan pitkälle edenneet.

Finnlines on ollut aikoinaan tärkeä strateginen sijoitus suurimmille suomalaisomistajilleen, joista suurin on Jouhkien Thominvest vajaan 11 prosentin osuudella. Jouhkeilla on ollut aikoinaan varustamo ja omia laivoja, jotka ovat siirtyneet Finnlinesille.

Laivaosuutensa Finnlinesin laivoista Thominvest myi jo viime vuosituhannen puolella.

- Alkuperäinen strateginen ulottuvuus on laimentunut. On mahdollista ajatella, että luopuisimme kokonaankin, jos joku on valmis oikean hinnan maksamaan. En halua kuitenkaan sanoa millä hinnalla olemme valmiita myymään, koska emme ole aktiivisesti kaupittelemassa, pohtii Thominvestin toimitusjohtaja Juha Jouhki.

- Jos yrittää olla objektiivinen, niin onhan se vain ajan kysymys, että ne ottavat Finnlinesin haltuunsa. Eikä silloin ole pienomistajalla paljon mieltä roikkua mukana, jatkaa Jouhki.

Grimaldilla on nykysäädösten mukaan kolme vuotta aikaa tehdä lunastustarjous. Grimaldin omistusosuus nousi kesällä yli 30 prosentin.

- Sillähän ei ole väliä, kuka varustamon omistaa, vaan minkä maan lipun alla laivat ovat, kuittaa Jouhki huolet huoltovarmuudesta.

- Seuraamme tilanteen kehitystä, kertoo toiseksi suurimman suomalaisomistajan Stora Enson kannan viestintäjohtaja Kari Vainio. Yhtiö omistaa Finnlinesista reilut viisi prosenttia.

Suomalaisista paperiyhtiöistä Stora Enso on myös asiakkaana ollut lähimpänä Finnlinesia. Uudessa Stora Enson jättikonttien kuljetussysteemissä Finnlines ei enää ole.

- Toiminnallinen yhteys Finnlinesiin on supistunut, toteaa Vainio.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    2. 2

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    5. 5

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    6. 6

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    7. 7

      Tankkaatko bensaa vai dieseliä? Nyt repesi hintaero pumpuilla

    8. 8

      Suomalainen peli voitti arvostetun palkinnon – Pokémon Gokin jäi taakse

    9. 9

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    10. 10

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    6. 6

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    9. 9

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    10. 10

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää