Mainokset tarttuvat verkkoon

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainonnan määrä kasvaa reilusti internetissä loppuvuonna, mutta muissa medioissa kasvutahti on tasainen. Noin arvioivat alan toimijat mediamainonnan loppuvuoden näkymiä.

Tammi-heinäkuussa mediamainontaan käytetyt eurot lisääntyivät TNS Gallupin mukaan 2,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, eivätkä asiantuntijat usko kasvun juuri paranevan.

- Netissä kysyntä ylittää tarjonnan. Se on aivan selvää, toteaa kontaktitoimisto Toisen toimitusjohtaja Tomi Hilvo.

Tammi-heinäkuussa verkkomediamainonta on kasvanut 28 prosenttia. Huonosti ei ole mennyt televisiollakaan, sillä siellä mediamainonnan määrä on kasvanut alkuvuonna seitsemisen prosenttia.

Televisiokanava MTV:n varatoimitusjohtaja Heikki Rotko arvioi mainonnan määrän kasvavan samalla tavoin kuin alkuvuonna.

- Talouskehitys näyttää vakaalta ja bkt-ennustetta nostettiin juuri. Mitään isoa ja radikaalia muutosta ei näy. Joskus mainonta saattaa piristyä loka-marraskuuhun saakka, mutta nyt ei näyttäisi olevan tulossa mitään suuria muutoksia. Enemmänkin päivityksiä, Rotko toteaa.

Mediatoimisto Dagmarin toimitusjohtajan Tuula Kallion mukaan joillakin yrityksillä on isoja kasvutavoitteita, mikä heijastuu mainonnan rooliin.

- Katse kohdistuu taas nykyasiakkaista myös uusiin asiakkaisiin. Venäjä ja Itämeren alue nappaavat monen yrityksen budjetista kasvavan osan, Kallio sanoo.

Suurimpien sanomalehtien ilmoitustilaa kauppaavan Kärkimedian markkinointijohtajan Jukka Kohosen mukaan alkuvuosi oli hiljainen bruttokansantuotteeseen ja kuluttajien ostovoimaan nähden. Tammi-heinäkuussa mainonta sanomalehdissä lisääntyi puolisen prosenttia, ilmaislehdissä 2,5 prosenttia.

- Usein mediamainonnan volyymi on ollut jyrkässä kasvussa, jos luvut ovat olleet näin hyviä. Siksi uskon mediamainonnan piristyvän loppuvuodesta, Kohonen sanoo.

Sekä teleoperaattorit että vähittäiskauppa ovat vähentäneet mediapanostuksiaan alkuvuonna. Teleoperaattoreiden panostukset ovat vähentyneet 25 prosenttia tammi-heinäkuussa, vähittäiskaupan pari prosenttia.

Kohonen arvioi, että vähittäiskaupan panoksia ovat vähentäneet alan uudelleenjärjestelyt, muun muassa Spar-kaupat.

- Panokset saattavat lisääntyä nyt, kun järjestelyt alkavat olla valmiita. Teleala on rauhoittunut, mutta sekin voi piristyä jonkin verran. Tuskin siellä silti enää mitään ryntäystä saadaan aikaiseksi, Kohonen arvioi.

Sanomalehtiin Kohonen odottaa näkyvää muutosta ensi vuonna. Hän toteaa, että tilattavien sanomalehtien hintakilpailukyky ja laadullinen kilpailukyky paranevat.

- Tämän vuoden lievä takapakki on herättänyt lehdet kehittämään palvelujaan, Kohonen toteaa.

- Sanomalehdet näkevät mahdollisuuden tilanteessa, jossa markkinoille on tullut ilmaisjakelulehtiä. Sanomalehtien mahdollisuudet ovat journalistisessa sisällössä ja siihen panostamisessa.

Ulkomainonnan tavoittavuuden seuraaminen paranee syksyllä, kun markkinoille tulee VAC-kontaktimittari. VAC on lyhenne sanoista visibility adjusted contact.

Tammi-heinäkuussa ulkomainonnan määrä kasvoi kuutisen prosenttia.

Ulkomainosyhtiö JCDe-caux’n toimitusjohtaja Klaus Kuhanen odottaa mittausmenetelmän parantavan huomattavasti ulkomainonnan kilpailukykyä. Ulkomainosliitto lanseeraa uuden valuutan lokakuussa.

Asiantuntijoiden mukaan ensi maaliskuun eduskuntavaalit voivat näkyä mainonnassa jonkin verran loppuvuodesta, mutta varsinaisesti vaalimainonta painottuu ensi vuoden alkuun.

Kuhasen mukaan esimerkiksi JCDecaux käy jo täyttä häkää neuvotteluja vaalimainonnasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    3. 3

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    4. 4

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    5. 5

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    8. 8

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    9. 9

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    10. 10

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    5. 5

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    8. 8

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    9. 9

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    10. 10

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    7. 7

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    10. 10

      Näin säästät 100 euroa kuussa – katso 14 helppoa vinkkiä

    11. Näytä lisää