Pieni präntti hämää telemainoksissa

Julkaistu: , Päivitetty:

Erikoistarjouksia mainostetaan televisiossa yhä yleisemmin markkinointityylillä, jossa asiakkaan huomio kiinnitetään edulliseen hintaan, kylkiäiseen tai muuhun etuun. Sen sijaan tarjouksen ehdot ja rajoitukset näkyvät vain lyhyen aikaa pienellä kirjasinkoolla ruudun alareunassa, Kuluttajavirasto huomioi.


Tapa on yleinen esimerkiksi soittoäänien, matkapuhelin- ja laajakaistaliittymien sekä kulutusluottojen markkinoinnissa.

- Tällainen menetelmä on vastoin tarjousmarkkinoinnin perusvaatimuksia, jotka on määritelty kuluttajansuojalaissa, hintamerkintäasetuksessa ja korkeimman oikeuden tarjousmarkkinointia koskevassa ratkaisussa. Miksi yritykset siitä huolimatta jatkavat sitä ja piilottelevat kuluttajan päätöksenteon kannalta olennaisia tietoja, kysyy johtaja Anja Peltonen Kuluttajavirastosta.

Kahdeksalle muistutus

Kuluttajavirasto on nyt muistuttanut kahdeksalle yritykselle tarjousmarkkinoinnin pelisäännöistä. Ei riitä, että rajoitukset ja ehdot kerrotaan mainoksessa, vaan olennaista on tapa, jolla ne ilmoitetaan.

- Kuluttajan pitää saada tieto todellisista kustannuksista sekä tarjouksen saamiseen tai käyttämiseen liittyvistä rajoituksista ilman ylimääräistä vaivannäköä. Nyt se on usein mahdotonta. Kun olennaiset tiedot esitetään epäselvästi, kuluttaja saa mainoksesta harhaanjohtavan kokonaisvaikutelman, Peltonen toteaa tiedotteessa.

Kuluttajavirastoon onkin tullut runsaasti yhteydenottoja ärsyyntyneiltä kuluttajilta, jotka eivät ole ehtineet lukea mainoksen lopussa vilautettua pientä tekstiä ja ovat siksi saaneet tarjouksesta väärän kuvan. Heille on saattanut vasta tuotetta tai palvelua ostaessa selvitä, että luvatun kylkiäisen tai edun saa esimerkiksi vain tiettyinä ajankohtina tai vasta sitten, kun on ollut yrityksen asiakkaana määrätyn ajan.

3G-markkinointia seurataan

Kuluttajavirasto peräänkuuluttaa yrityksiä ottamaan vastuuta markkinoinnin läpinäkyvyydestä.

- Hintojen vertailu esimerkiksi telepalveluiden osalta on jo ennestään lähestulkoon mahdotonta monimutkaisen hinnoittelurakenteen ja epäselvän hintojen ilmoittamisen vuoksi. Kun mainoksissa vielä lisäksi paisutellaan kylkiäisiä tai irrallisia hintatietoja, asiakkaan on entistä vaikeampi saada selville, mitä palvelu oikeastaan maksaa. Hän ei myöskään pysty vertaamaan palvelua muihin eikä valitsemaan itselleen parasta vaihtoehtoa, sanoo Peltonen.

Kuluttajavirasto lähetti tarjousmarkkinoinnin pelisäännöt sisältävän kirjeen myös Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitolle. Liittoa on pyydetty välittämään tietoa eteenpäin omille jäsenyrityksilleen ja -yhdistyksilleen.

Kuluttajavirasto seuraa tilannetta ja palaa asiaan myöhemmin syksyllä 3G-puhelimien markkinoinnin osalta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    5. 5

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    6. 6

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    7. 7

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    8. 8

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    9. 9

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    10. 10

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    2. 2

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    8. 8

      Vauhti kiihtyy: suomalaiset kuluttavat enemmän kuin tienaavat – ”ei ole pidemmän päälle kestävää”

    9. 9

      Yle: Pekka Perä sai vakuutuskuoren avulla miljoonaluokan veroedun Talvivaara-osakkeistaan

    10. 10

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Taco Bell tulee Suomeen – palkkaa satoja työntekijöitä

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Ulosmarssi Meyerin telakalla Turussa – työntekijät väittävät, että ihmisiä on uhkailtu

    11. Näytä lisää