Nokia vahvistaa tuotemerkkiään omilla myymälöillä

Julkaistu: , Päivitetty:

Nokia avaa lauantaina Helsingin ydinkeskustassa ensimmäisen oman design-myymälänsä Länsi-Euroopassa. Lehdistölle kauppaa esitellään tänään. Ensimmäinen Nokian lippulaivamyymälöistä avattiin viime syksynä Moskovassa.

- Aloitimme oman myymäläketjun suunnittelemisen kaksi vuotta sitten. Havaitsimme, että Nokialta puuttui yhtenäinen maailmanlaajuinen läsnäolo vähittäismyyntimarkkinoilla, sanoo Nokian Mobile Phones -toimialan vähittäismyynnin markkinointijohtaja Cliff Crosbie.

Nokian suunnitelmissa on perustaa 18 omaa myymälää maailmaa keskeisiin suurkaupunkeihin.

- Kokemukseni perusteella myymälän sijainti on erittäin tärkeä tekijä. Myymälöitä ei tarvitse olla kymmeniä, kunhan liikkeet ovat parhailla paikoilla, joissa ihmisiä on paljon liikkeellä.

Nokian myymäläketjussa käytettäviä visuaalisia elementtejä ja konsepteja hyödynnetään lähitulevaisuudessa kaikessa vähittäismyynnissä. Tähtäimessä on Nokian tuotemerkin vahvistaminen yhtenäisen visuaalisen ja kokemukseen perustuvan linjan kautta.

- Nokian tuotemerkin vahvistaminen oli tärkein yksittäinen tekijä, joka vaikutti myymäläketjun perustamiseen.

Nokian myymälöiden niukka sisustus, kliininen valkoinen väri ja vaihtuvat kuvalliset elementit seinällä muistuttavat etäisesti laboratoriota. Kaikki Nokian liikkeet suunnitellaan samalla periaatteella.

Crosbien mielestä ratkaisut korostavat Nokian suomalaisuutta.

- Halusimme luoda klassisen ja ajattoman tunnelman, jota ei tarvitse uudistaa kahden vuoden välein. Liikkeissä on paljon luonnonmateriaaleja. Seinillä on lasia, joihin voimme heijastaa erilaista visuaalisia elementtejä. Joka kerta kun kuluttaja astuu sisään liikkeeseen, pitäisi sen näyttää erilaiselta: värit ja sisältö muuttuvat koko ajan.

- Totta kai meillä on liikkeissä suomalaisuutta kuten vaikutteita Artekin, Iittalan ja Marimekon tuotteista. Suomalaisuus on tärkeä osa Nokiaa. Vaikutteita on haettu lisäksi skandinaavisesta muotoilusta.

Nokia on tähän mennessä avannut liikkeensä Moskovan lisäksi Hong Kongissa ja Chicagossa. Syyskuussa myymäläketjua laajennetaan New Yorkiin ja sen jälkeen Meksikoon. Ensi vuoden alussa on vuorossa Lontoo.

Crosbie ei halua paljastaa, kuinka paljon yhtiö käyttää rahaa myymäläketjunsa rakentamiseen. Kyse ei ole pelkästään tuotteiden esittelystä ja kiinnostavuuden lisäämisestä. Lähtökohtana on, että myymälät ovat kannattavia, vaikka sen mittaaminen onkin hankalaa.

- Meille sopii hyvin, että kuluttajat inspiroituvat laitteistamme myymälässämme ja ostavat sitten Nokian kännykkänsä jostain toisesta liikkeestä. Pääasia on, että myynti kasvaa. Myymälöiden julkisuusarvo on myös suuri, koska ihmiset haluavat tulla kokemaan jotain uutta, Crosbie sanoo.

Matkapuhelinoperaattorit myyvät paljon matkapuhelimia länsimaissa. He ovat perinteisesti hyvin herkkiä sille, jos jokin toinen yritys pyrkii heidän tontilleen. Crosbie ei usko, että matkapuhelinoperaattorit närkästyvät Nokian avauksesta kuluttajamarkkinoilla.

- Luulisin operaattoreiden ajattelevan, että Nokian olisi pitänyt perustaa oma myymäläketju jo kauan sitten. Operaattorit tietävät, että liikkeitä ei perusteta paljon. Lisäksi he ymmärtävät, kuinka iso julkisuusarvo tällaisilla liikkeillä on.

Nokia kutsuu liikkeitään lippulaivamyymälöiksi. Aikaisemmin Nokialla on ollut myyntipisteitä suurimmissa kännyköitä myyvissä kaupoissa ja esittelypisteitä ostoskeskuksissa.

Crosbien mukaan myymälöiden myyntihenkilökuntaa koulutetaan pitkään, jotta heillä olisi perusteellinen tietämys Nokian tuotteista.

- Yksi suurista intohimoistani on asiakaspalvelun kehittäminen. Ideana on, että kuluttaja löytää sopivan laitteen sen mukaan, mitä hän haluaa laitteellaan tehdä: ottaa valokuvia, lukea sähköposteja, kuunnella musiikkia. Emme halua sekoittaa ihmisiä puhumalla vain teknologiasta.

Toinen tärkeä tekijä Nokialle on suoran asiakasyhteyden luominen kuluttajiin.

- Pystymme välittämään asiakkailta saadun palautteen nopeasti tuotekehitykseen. Palautteen hankkiminen eri puolilta maailmaa olevilta vähittäismyyjiltä on joskus vaikeaa ja hidasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    2. 2

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    3. 3

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    4. 4

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    5. 5

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    8. 8

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    9. 9

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    10. 10

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    4. 4

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    7. 7

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    8. 8

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    9. 9

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    10. 10

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    9. 9

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    10. 10

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    11. Näytä lisää