Nokia vahvistaa tuotemerkkiään omilla myymälöillä

Nokia avaa lauantaina Helsingin ydinkeskustassa ensimmäisen oman design-myymälänsä Länsi-Euroopassa. Lehdistölle kauppaa esitellään tänään. Ensimmäinen Nokian lippulaivamyymälöistä avattiin viime syksynä Moskovassa.

- Aloitimme oman myymäläketjun suunnittelemisen kaksi vuotta sitten. Havaitsimme, että Nokialta puuttui yhtenäinen maailmanlaajuinen läsnäolo vähittäismyyntimarkkinoilla, sanoo Nokian Mobile Phones -toimialan vähittäismyynnin markkinointijohtaja Cliff Crosbie.

Nokian suunnitelmissa on perustaa 18 omaa myymälää maailmaa keskeisiin suurkaupunkeihin.

- Kokemukseni perusteella myymälän sijainti on erittäin tärkeä tekijä. Myymälöitä ei tarvitse olla kymmeniä, kunhan liikkeet ovat parhailla paikoilla, joissa ihmisiä on paljon liikkeellä.

Nokian myymäläketjussa käytettäviä visuaalisia elementtejä ja konsepteja hyödynnetään lähitulevaisuudessa kaikessa vähittäismyynnissä. Tähtäimessä on Nokian tuotemerkin vahvistaminen yhtenäisen visuaalisen ja kokemukseen perustuvan linjan kautta.

- Nokian tuotemerkin vahvistaminen oli tärkein yksittäinen tekijä, joka vaikutti myymäläketjun perustamiseen.

Nokian myymälöiden niukka sisustus, kliininen valkoinen väri ja vaihtuvat kuvalliset elementit seinällä muistuttavat etäisesti laboratoriota. Kaikki Nokian liikkeet suunnitellaan samalla periaatteella.

Crosbien mielestä ratkaisut korostavat Nokian suomalaisuutta.

- Halusimme luoda klassisen ja ajattoman tunnelman, jota ei tarvitse uudistaa kahden vuoden välein. Liikkeissä on paljon luonnonmateriaaleja. Seinillä on lasia, joihin voimme heijastaa erilaista visuaalisia elementtejä. Joka kerta kun kuluttaja astuu sisään liikkeeseen, pitäisi sen näyttää erilaiselta: värit ja sisältö muuttuvat koko ajan.

- Totta kai meillä on liikkeissä suomalaisuutta kuten vaikutteita Artekin, Iittalan ja Marimekon tuotteista. Suomalaisuus on tärkeä osa Nokiaa. Vaikutteita on haettu lisäksi skandinaavisesta muotoilusta.

Nokia on tähän mennessä avannut liikkeensä Moskovan lisäksi Hong Kongissa ja Chicagossa. Syyskuussa myymäläketjua laajennetaan New Yorkiin ja sen jälkeen Meksikoon. Ensi vuoden alussa on vuorossa Lontoo.

Crosbie ei halua paljastaa, kuinka paljon yhtiö käyttää rahaa myymäläketjunsa rakentamiseen. Kyse ei ole pelkästään tuotteiden esittelystä ja kiinnostavuuden lisäämisestä. Lähtökohtana on, että myymälät ovat kannattavia, vaikka sen mittaaminen onkin hankalaa.

- Meille sopii hyvin, että kuluttajat inspiroituvat laitteistamme myymälässämme ja ostavat sitten Nokian kännykkänsä jostain toisesta liikkeestä. Pääasia on, että myynti kasvaa. Myymälöiden julkisuusarvo on myös suuri, koska ihmiset haluavat tulla kokemaan jotain uutta, Crosbie sanoo.

Matkapuhelinoperaattorit myyvät paljon matkapuhelimia länsimaissa. He ovat perinteisesti hyvin herkkiä sille, jos jokin toinen yritys pyrkii heidän tontilleen. Crosbie ei usko, että matkapuhelinoperaattorit närkästyvät Nokian avauksesta kuluttajamarkkinoilla.

- Luulisin operaattoreiden ajattelevan, että Nokian olisi pitänyt perustaa oma myymäläketju jo kauan sitten. Operaattorit tietävät, että liikkeitä ei perusteta paljon. Lisäksi he ymmärtävät, kuinka iso julkisuusarvo tällaisilla liikkeillä on.

Nokia kutsuu liikkeitään lippulaivamyymälöiksi. Aikaisemmin Nokialla on ollut myyntipisteitä suurimmissa kännyköitä myyvissä kaupoissa ja esittelypisteitä ostoskeskuksissa.

Crosbien mukaan myymälöiden myyntihenkilökuntaa koulutetaan pitkään, jotta heillä olisi perusteellinen tietämys Nokian tuotteista.

- Yksi suurista intohimoistani on asiakaspalvelun kehittäminen. Ideana on, että kuluttaja löytää sopivan laitteen sen mukaan, mitä hän haluaa laitteellaan tehdä: ottaa valokuvia, lukea sähköposteja, kuunnella musiikkia. Emme halua sekoittaa ihmisiä puhumalla vain teknologiasta.

Toinen tärkeä tekijä Nokialle on suoran asiakasyhteyden luominen kuluttajiin.

- Pystymme välittämään asiakkailta saadun palautteen nopeasti tuotekehitykseen. Palautteen hankkiminen eri puolilta maailmaa olevilta vähittäismyyjiltä on joskus vaikeaa ja hidasta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    2. 2

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    3. 3

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    4. 4

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    5. 5

      Valuvatko verorahat soten takia pois Suomesta? Selvitimme, miten 3 terveysjättiä maksaa veroja

    6. 6

      Teknologiateollisuus aloittaa yt-neuvottelut – enintään 20 työntekijää karsitaan

    7. 7

      Onnibus irtisanoo 60 työntekijää

    8. 8

      Uudessakaupungissa tapahtuu: ensin Mersut, nyt katkaravut

    9. 9

      Sonera jää historiaan – nimi on nyt Telia

    10. 10

      Jopa 5500 euroa per asukas – katso paljonko kuntasi maksaa sote-palveluista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      TM: Autovero aleni – näin kävi autokaupan hintojen

    3. 3

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    4. 4

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    5. 5

      Valuvatko verorahat soten takia pois Suomesta? Selvitimme, miten 3 terveysjättiä maksaa veroja

    6. 6

      Kauppaketjun toiminta uhattuna – osake sukeltaa

    7. 7

      Uudessakaupungissa tapahtuu: ensin Mersut, nyt katkaravut

    8. 8

      Uudenkaupungin autotehdas sai uuden ison tilauksen Mersulta – palkkaa tuhat uutta työntekijää

    9. 9

      Näillä alueilla asuntojen arvo pomppasi eniten 10 vuodessa – katso lista

    10. 10

      Sonera jää historiaan – nimi on nyt Telia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Kiinalainen verkkokauppa koukuttaa – Suvi, 28: ”Haluan, että minulle on koko ajan tulossa paketteja”

    3. 3

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    4. 4

      S-ryhmän varasto suljetaan – 470 työpaikkaa vaarassa

    5. 5

      Wahlroos lahjoitti yli 60 miljoonan osakepotin perheenjäsenilleen – myi Sammon osakkeita yhden sentin hinnalla

    6. 6

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    7. 7

      Bruce Oreck: Tätä Suomen suurinta ongelmaa Slush ja Supercell eivät ratkaise

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Sote-uudistus: Jopa 60 000 suomalaista voi saada tuhansia euroja kuukaudessa omaan käyttöön

    10. 10

      Suomeen nousee 34 hirsipäiväkotia, ja sijoittajat riehaantuivat – ”Sisäilmaongelmat ovat todellisia”

    11. Näytä lisää