Dieselautojen kysyntä kasvaa rytinällä

Bensan raju kallistuminen on kasvattanut selvästi diesel-

autojen suosiota Suomessa tänä vuonna. Ensimmäisen vuosipuolison aikana jo 19,4 prosenttia uusista autoista oli dieselkäyttöisiä. Viime vuonna dieselautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 17 prosenttia.

Dieselmallit kuluttavat polttoainetta keskimäärin neljänneksen vähemmän kuin vastaavat bensalla kulkevat.

- Asiakkaat ovat reagoineet polttoaineen hintoihin. Tämän lisäksi dieseleiden tarjonta on lisääntynyt ja dieselteknologia on tullut kuluttajille tutuksi, sanoo myyntipäällikkö Petteri Lindström VV-Autosta.

Volkswagen-konsernin tuotteilla on vahva asema dieselautojen markkinoilla. Viime vuonna Suomen kymmenestä eniten myydystä dieselmallista puolet oli konsernin tuotteita.

Volkswagenien ohi myydyimmäksi kiilasi saman konsernin Skoda Octavia.

Dieseleiden osuus Suomen automyynnistä oli nykytasolla myös vuonna 2000, kun öljy kallistui vuodessa yli puolella. Sitten dieseleiden osuus taas notkahti alemmas.

Dieselautoja kaltoin kohteleva käyttövoimavero pitää dieseleiden osuuden Suomessa kuitenkin kaukana eurooppalaisesta tasosta. Käyttövoimaveron vuoksi vain paljon ajavien kannattaa Suomessa hankkia dieselauto. Useimmissa malleissa kannattavuusraja on lähellä 20 000 kilometriä.

- Ihan varovaisesti arvioiden dieselautojen myynti olisi Suomessa vähintään EU:n keskitasoa ilman käyttövoimaveroa, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala.

Pienen kulutuksen lisäksi dieseleiden houkuttelevuutta lisäävät uusien dieseleiden hurjasti parantuneet ominaisuuksia, erityisesti suuri vääntö.

- Korvien välisiä esteitä dieselautojen hankkimiselle ei enää ole, sanoo Rantala.

Viime vuonna koko EU:n alueella ensirekisteröidyistä autoista 49,8 prosenttia kulkee dieselillä. Useimmat EU-maat verottavat bensaa ja dieseliä samoin eikä dieselautoilla ole ylimääräisiä veroja. Suomessa dieselin polttoainevero on matalampi ammattiliikenteen auttamiseksi, mutta vastapainoksi dieselkäyttöisistä henkilöautoista joutuu maksamaan dieselveroa useita satoja euroja.

Jopa dieselautoja Suomen tapaan veroilla syrjineessä Ruotsissa on dieselien osuus noussut tänä vuonna lähes Suomen tasolle. Selitys on se, että Ruotsi kevensi uusien vähäpäästöisten dieselautojen rankaisuveroa heinäkuun alussa.

Dieseleiden myynnin kasvua Suomessa hillitsee myös se, että dieselit ovat yleensä bensamalleja kalliimpia. Esimerkiksi Saksassa hintaerot ovat pienempiä, joissain malleissa lähes olemattomia.

Rantala arvelee selitykseksi sitä, että bensamalleja tulee Suomeen korkean autoverotuksen vuoksi edelleen selvästi muuta Eurooppaa alemmilla verottomilla hinnoilla, mutta dieselmallien tuontihinnat ovat lähempänä eurooppalaista tasoa.

Dieselien kysyntä on kaikkialla niin kovaa, ettei yhtiöiden kannata avittaa myyntiä Suomen pienille dieselmarkkinoille halvemmilla tehdashinnoilla.

Toisaalta Suomessa dieseliin käyttövoimaverosta huolimatta päätyvä ostaja ottaa dieselauton, vaikka se olisi vähän kalliimpikin.

Paljon ajaville dieselin pienempi kulutus ja edullisempi polttoaine ei jätä järkevää vaihtoehtoa.

VV-Auton Lindström on sitä mieltä, että diesel olisi veroineenkin taloudellisesti järkevä valinta nykyistä useammille. Käyttövoimaveroa hän ei pidä järkevänä.

- Nykyisenlainen dieselauton vuotuinen verotus ei puolusta paikkaansa. Tuntuu kohtuuttomalta rangaista pienemmistä hiilidioksidipäästöistä, ihmettelee Lindström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    7. 7

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    8. 8

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Valtiovarainministeriö: Hallitus ei pysty kääntämään velkasuhdetta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää