Dieselautojen kysyntä kasvaa rytinällä

Julkaistu: , Päivitetty:

Bensan raju kallistuminen on kasvattanut selvästi diesel-

autojen suosiota Suomessa tänä vuonna. Ensimmäisen vuosipuolison aikana jo 19,4 prosenttia uusista autoista oli dieselkäyttöisiä. Viime vuonna dieselautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä oli 17 prosenttia.

Dieselmallit kuluttavat polttoainetta keskimäärin neljänneksen vähemmän kuin vastaavat bensalla kulkevat.

- Asiakkaat ovat reagoineet polttoaineen hintoihin. Tämän lisäksi dieseleiden tarjonta on lisääntynyt ja dieselteknologia on tullut kuluttajille tutuksi, sanoo myyntipäällikkö Petteri Lindström VV-Autosta.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Volkswagen-konsernin tuotteilla on vahva asema dieselautojen markkinoilla. Viime vuonna Suomen kymmenestä eniten myydystä dieselmallista puolet oli konsernin tuotteita.

Volkswagenien ohi myydyimmäksi kiilasi saman konsernin Skoda Octavia.

Dieseleiden osuus Suomen automyynnistä oli nykytasolla myös vuonna 2000, kun öljy kallistui vuodessa yli puolella. Sitten dieseleiden osuus taas notkahti alemmas.

Dieselautoja kaltoin kohteleva käyttövoimavero pitää dieseleiden osuuden Suomessa kuitenkin kaukana eurooppalaisesta tasosta. Käyttövoimaveron vuoksi vain paljon ajavien kannattaa Suomessa hankkia dieselauto. Useimmissa malleissa kannattavuusraja on lähellä 20 000 kilometriä.

- Ihan varovaisesti arvioiden dieselautojen myynti olisi Suomessa vähintään EU:n keskitasoa ilman käyttövoimaveroa, arvioi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pentti Rantala.

Pienen kulutuksen lisäksi dieseleiden houkuttelevuutta lisäävät uusien dieseleiden hurjasti parantuneet ominaisuuksia, erityisesti suuri vääntö.

- Korvien välisiä esteitä dieselautojen hankkimiselle ei enää ole, sanoo Rantala.

Viime vuonna koko EU:n alueella ensirekisteröidyistä autoista 49,8 prosenttia kulkee dieselillä. Useimmat EU-maat verottavat bensaa ja dieseliä samoin eikä dieselautoilla ole ylimääräisiä veroja. Suomessa dieselin polttoainevero on matalampi ammattiliikenteen auttamiseksi, mutta vastapainoksi dieselkäyttöisistä henkilöautoista joutuu maksamaan dieselveroa useita satoja euroja.

Jopa dieselautoja Suomen tapaan veroilla syrjineessä Ruotsissa on dieselien osuus noussut tänä vuonna lähes Suomen tasolle. Selitys on se, että Ruotsi kevensi uusien vähäpäästöisten dieselautojen rankaisuveroa heinäkuun alussa.

Dieseleiden myynnin kasvua Suomessa hillitsee myös se, että dieselit ovat yleensä bensamalleja kalliimpia. Esimerkiksi Saksassa hintaerot ovat pienempiä, joissain malleissa lähes olemattomia.

Rantala arvelee selitykseksi sitä, että bensamalleja tulee Suomeen korkean autoverotuksen vuoksi edelleen selvästi muuta Eurooppaa alemmilla verottomilla hinnoilla, mutta dieselmallien tuontihinnat ovat lähempänä eurooppalaista tasoa.

Dieselien kysyntä on kaikkialla niin kovaa, ettei yhtiöiden kannata avittaa myyntiä Suomen pienille dieselmarkkinoille halvemmilla tehdashinnoilla.

Toisaalta Suomessa dieseliin käyttövoimaverosta huolimatta päätyvä ostaja ottaa dieselauton, vaikka se olisi vähän kalliimpikin.

Paljon ajaville dieselin pienempi kulutus ja edullisempi polttoaine ei jätä järkevää vaihtoehtoa.

VV-Auton Lindström on sitä mieltä, että diesel olisi veroineenkin taloudellisesti järkevä valinta nykyistä useammille. Käyttövoimaveroa hän ei pidä järkevänä.

- Nykyisenlainen dieselauton vuotuinen verotus ei puolusta paikkaansa. Tuntuu kohtuuttomalta rangaista pienemmistä hiilidioksidipäästöistä, ihmettelee Lindström.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    3. 3

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    4. 4

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    5. 5

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    6. 6

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    7. 7

      Kiina harkitsee avautuvansa lisää ulkomaisille sähköauton valmistajille

    8. 8

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    9. 9

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    2. 2

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    3. 3

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    4. 4

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    5. 5

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    6. 6

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    7. 7

      Fiva huolissaan kotitalouksien veloista – ja yleistyneestä asuntolainamuodosta

    8. 8

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    9. 9

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    10. 10

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen

    7. 7

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    8. 8

      Töihin peruskoulupohjalta ja ilman kokemusta, palkka jopa liki 4 000 €/kk – töitä on taas tarjolla

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää