Motorola vahvistuu Intiassa

Julkaistu: , Päivitetty:

Motorola aikoo hyödyntää kehittyvillä markkinoilla vahvistuvaa asemaansa cdma-puhelimissa. Motorolan korkean kasvun markkinoiden johtajan Allen Burnesin mielestä cdma-puhelimilla on paljon kysyntää erityisesti Intiassa.


- Eniten kasvavat cdma-operaattorit ovat Intiassa. Cdma-puhelimilla on maassa noin kolmanneksen markkinaosuus. Intian hallituksen laskelmien mukaan matkapuhelinkäyttäjien määrä kasvaa kolmen vuoden sisällä 200 miljoonalla. Se tarkoittaisi 60 miljoonaa uutta cdma-puhelimen käyttäjää, Burnes sanoo.

Nokia ja Sanyo ilmoittivat kesäkuun lopussa, että suunniteltua cdma-puhelimien yhteisyritystä ei perusteta. Nokian mielestä cdma-puhelimien markkinakehitys antaa viitteitä, että cdma:n liiketoiminta kehittyvillä markkinoilla on aiempaa haasteellisempaa

- Nokian ja Sanyon yhteisyrityksen peruuntuminen on meille hyvä asia. Nokia on selvä markkinajohtaja Intiassa. Yksi tärkeä osa meidän Intian strategiaamme ovat cdma-puhelimet. Toisella vuosineljänneksellä toimitimme kaikkien aikojen suurimman kalliimman hintaluokan cdma-puhelimien tilauksen, Burnes sanoo.

Cdma-puhelimien suurimmat markkina-alueet ovat USA:ssa, Brasiliassa, Intiassa, Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Koreassa. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Motorola oli maailman kolmanneksi suurin cdma-puhelimien valmistaja.

Hintapaineiden kasvaessa matkapuhelinvalmistajien kannattavuus on koetuksella. Motorola on lähtenyt kehittyvillä markkinoilla aggressiiviseen hintakilpailuun. Sen seurauksena Nokia on Burnesin mukaan laskenut Intiassa jonkin verran kännyköidensä hintoja.

Gsm-puhelimiin verrattuna cdma-puhelimien valmistuskustannukset ovat korkeammat.

- Käytämme nyt cdma-puhelimissa gsm-kännyköiden alustoja, joilla pyrimme kustannustehokkuuteen ja mittakaavaetujen hyödyntämiseen.

Kalliimmatkin mallit myyvät kehittyvissä maissa


Kehittyvillä markkinoilla kilpailu ei kohdistu vain kaikista halvimpiin puhelimiin. Väkirikkaissa maissa on paljon kuluttajia, joilla on varaa ostaa keskihintaisia ja kalliimmankin hintaluokan puhelimia.

- Vähintään viidellä prosentilla alueen ihmisistä on varaa ostaa hyvin kalliita puhelimia. Siksi uudet Krzr- ja Rizr-puhelimet tulevat kehittyvillä markkinoilla kauppoihin samaan aikaan kuin länsimaissa, Burnes kertoo.

- Puolet markkinoista on kaikista halvimmille puhelimille ja toinen puolisko keskihintaisille ja kalliimmille puhelimille.

Ääni ei saa hukkua kaupungin meluun

Motorola pyrkii yksinkertaisilla keinoilla houkuttelemaan kuluttajia. Niitä ovat kännykän pitkä toiminta-aika, mahdollisimman korkea äänenlaatu ja aasialaiseen makuun kuluttajia houkuttelevat värit.- Suurissa kaupungeissa on usein kova melu. Siksi äänenlaadun pitää olla puhelimissa todella hyvä. Lisäksi värit ovat aasialaisille hyvin tärkeitä, mikä näkyy kaikkialla katukuvassa.

Kehittyvillä markkinoilla kuluttajat hankkivat toisen tai kolmannen puhelimensa usein halvimpien puhelimien tuotevalikoimasta.

Kynnys siirtyä halvimmista malleista keskihintaisiin on suurempi.

- Halvimpien puhelimien tuoteryhmän sisällä uusia puhelimia hankitaan nopeasti. Kuluttajat ostavat 1-2 vuoden kuluttua uuden puhelimen, Burnes sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    2. 2

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    3. 3

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    4. 4

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    5. 5

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    6. 6

      EU aloittaa tutkinnan Bayerin Monsanto-kaupasta

    7. 7

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    8. 8

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    9. 9

      Norjan öljyrahasto tuotti ennätyspotin rahaa

    10. 10

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    4. 4

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    5. 5

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    6. 6

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    7. 7

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    8. 8

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    9. 9

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    10. 10

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää