Muskelit takaisin

Koolla olisi kysyntää, mutta Helsingin Bella Marinassa Jussi Virtanen myy kookkaita veneitä tahtoville ei oota.

Viimeisen yli kahdeksanmetrisen, Bellan Falcon 26:n, hän myi viikko sitten perjantaina nuorelle helsinkiläisperheelle. Sekin oli käytetty.

Vastaavaa kokoa olevan uuden veneen Virtanen lupaa vasta ensi kesäksi. Kysyjiä käy päivittäin, mutta myyntimiehellä ei ole mitä myydä. Isoista veneistä moni on myyty loppuun jo helmikuussa venemessuilla.

Bellan toimitusjohtaja Raimo Sonninen kertoo Falcon-veneistä, että ne loppuvat yleensä ennen vuoden vaihdetta.

Bella on rakentanut Falconeita 19 vuoden aikana noin 900 kappaletta. Iästään huolimatta ne tuntuvat menevän hyvin kaupaksi.

Prameampia Aquador-veneitä Bella rakensi viime vuonna 450 kappaletta. Sata venettä enemmänkin olisi kuulemma mennyt.

- Yli kahdeksan metrin mittaisissa veneissä on ylikysyntää. Viisi-, kuusimetriset veneet ovat paremmin balanssissa. Se on kokoluokka, joka tarvitsee myydäkseen lämmintä säätä. Isompien ostamista mietitään enemmän syksyllä, Sonninen selittää.

Kaikkien veneiden kauppa kasvaa, mutta isojen kasvaa pieniä rivakammin.

- Meillä on paljon varakkaita ihmisiä, ja vapaa-aikaan investoidaan paljon. Veneily saa siitä omansa, päättelee venealan keskusliiton Finnboatin toimitusjohtaja Jouko Huju.

Muita malleja enemmän kasvoi viime vuonna 9- ja 10-metristen veneiden myynti, peräti 56 prosenttia. Isojen veneiden kappalemäärissä mitattu myynti ei ole mitään pienimpiin verrattuna, mutta yritysten liikevaihtoa ne kasvattavat ihan toiseen malliin kuin pienet.

Esimerkiksi Bellan valmistamista veneistä vain alle kolmannes on mitoiltaan yli seitsemän metriä. Silti ne tuovat yhtiön 60 miljoonan euron liikevaihdosta karkeasti 40 miljoonaa.

1980-luku oli muskeliveneiden aikaa. Oli isoja amerikkalaisia veneitä ja suuria moottoreita. Ja kun rahaa oli, juppi osteli veneitä sen perusteella, mikä näytti kivalta.

Toinenkin asia muistuttaa menneistä vuosikymmenistä. Ensimmäistä kertaa laman jälkeen kotimaan venemyynti nousi viime vuonna yli 100 miljoonan euron.

Veneiden koko voi kasvaa, mutta muuta samaa 80-luvun hulluihin vuosiin ei ole, Huju oikoo yhtäläisyyksien metsästäjää.

- Nuoret perheet ostavat nykyään paljon veneitä. Ne ovat miettineet käyttötarkoitusta etukäteen, pitääkö päästä kauas vai mennäänkö vain päiväretkelle. Riittääkö hitaampi vene vai pitääkö olla nopea. Sitten vasta lähdetään kauppaan, kun nämä on selvitetty, hän sanoo.

Ihmisten varallisuuden lisääntymisen huomaa veneiden koon lisäksi siitä, kuinka niitä varustellaan. Huju tietää, että pieniinkin veneisiin ostellaan kernaasti menoa helpottavaa vempainta, karttaplottereita ja navigaattoreita. Ylipäänsä perille löytämistä helpottavaa elektroniikkaa.

Bella ratkoo isojen veneiden vajetta rakentamalla lisää tilaa. Kun kerran kysyntää riittää, Sonninen kaavailee Pohjanmaalle, veneenrakentajien rannikolle Luotoon, uutta tehdashallia.

Uudessa hallissa koottaisiin sellaisia veneitä, joita maailmalla Bellaltakin halutaan: entistä isompia ja komeampia, yli 11- ja 12-metrisiä Aquadoreja.

Suomalaisessa järvimaisemassa Bellan nykyinen lippulaiva, vajaan kymmenen metrin mittainen Aquador 32 voi näyttää suurelta, mutta valtamerellä se on pikkuriikkinen.

"Suomalaiset ovat kunnostautuneet hyvien, mutta pienten veneiden rakentamisessa", huomautti taannoin brittiläinen Motor Boats Monthly

-lehtikin.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Jotakin tapahtui Ericssonissa toimitusjohtajan potkujen jälkeen – Nokia on jo hyötynyt

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    5. 5

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    8. 8

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    9. 9

      Edellistä luottamushuippua seurasi talouden sukellus – ekonomisti löysi syyllisen

    10. 10

      Oxfam: Eurooppalaispankeilla miljardien voitot veroparatiiseissa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    4. 4

      Siperia opettaa: tiedetäänkö Venäjällä öljystä jotain, mitä muualla ei?

    5. 5

      Entinen VVO kertoo, miksi sen uusi nimi tarkoittaa koiraslohta

    6. 6

      Käyrä hyppäsi kattoon – näillä luvuilla Suomi kasvaisi hurjaa vauhtia

    7. 7

      Trumpin dollarille tuoma arvo katosi – ”Vaikutukset vasta alkaneet”

    8. 8

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    9. 9

      Suuryhtiöiltä käräjöidään 12 miljoonaa: ”Kyyneleet silmissä on kerrottu, kun pappa hoiti metsää”

    10. 10

      Osa Uudenkaupungin autotehtaan työntekijöistä on vuokratyöläisiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    9. 9

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää