Konginkangas-käräjillä kiistettiin kuolemantuottamussyytteet

Julkaistu: , Päivitetty:

Rekan kuljettajan lisäksi kuljetusyhtiö ja sen entinen toimitusjohtaja saivat syytteitä, kun Konginkankaan suuronnettomuuden oikeuskäsittely alkoi tänään aamupäivällä Äänekosken käräjäoikeudessa.

Käräjäoikeus selvittelee koko viikon ajan paperirekan ja linja-auton maaliskuussa 2004 sattunutta törmäystä nelostiellä Äänekosken Konginkankaalla. Murskautuneessa linja-autossa kuoli 23 ja loukkaantui 15 ihmistä.

Valtionsyyttäjä Mika Illman vaatii kuljettajalle rangaistusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, 23 kuolemantuottamuksesta ja kolmesta vammantuottamuksesta. Kaikki loukkaantuneet eivät halunneet kuljettajalle rangaistusta.

Kuljetusyhtiö Transpoint ja sen entinen toimitusjohtaja saivat syytteet työturvallisuusrikoksesta. Toimitusjohtajaa koskee myös syyte 23 kuolemantuottamuksesta ja tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisesta. Lisäksi viisi loukkaantunutta halusi hänelle syytteen vammantuottamuksesta.

Valtionsyyttäjän mukaan kuljettaja syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ajamalla ajoneuvoyhdistelmää 94 kilometrin tuntinopeudella tieosuudella, jossa suurin sallittu ajonopeus on 80 kilometriä tunnissa.

Yhtiön toimitusjohtaja ja muu ylin johto ovat syytteen mukaan vastuussa siitä, että ajoaikataulussa pysyminen reitillä Helsinki-Viitasaari-Helsinki vaatii ajamaan jatkuvaa vähäistä ylinopeutta ja rikkomaan ajo- ja lepoaikamääräyksiä. Turmarekassa oli myös runsaan 4 000 kilon ylikuorma.

Rekan kuljettaja ja kuljetusyhtiön edustajat kiistivät oikeudenkäynnissä tahallisen huolimattomuuden ja laiminlyönnit. Näillä perusteilla vastaajat vaativat syytteiden ja korvausvaatimusten hylkäämistä. Kuljettaja kiisti myös ylinopeuden.

Rekankuljettajan asianajajan mukaan väite ylinopeudesta perustuu ajopiirturista jälkikäteen tehtyihin tutkimuksiin, eikä sellainen arvio ole oikeudessa pätevä. Todellinen rekan nopeus vaihteli ennen onnettomuutta 76:n ja 80 kilometrin välillä ja oli törmäyshetkellä alle 70 kilometriä. Kun rekka lähti ajoon, keli oli kuiva ja näkyvyys hyvä.

- Tapaturman syynä oli ennakoimaton ja poikkeuksellinen liukkaus. Myös tien kaltevuudet vaihtelivat. Tien profiilit turmapaikalla eivät vastanneet tiesuunnitelmia, puolustus tiivisti.

Entisen toimitusjohtajan puolustus katsoi, että tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomisen käsittely ei kuulu Äänekosken käräjille. Erillistä lepoaikarikkomussyytettä on selvitetty Helsingin käräjäoikeudessa ja hovioikeudessa, mutta se palautettiin nyt eri alioikeuteen.

Asianomistajat eli turmassa kuolleiden omaiset ja muutamat loukkaantuneet esittivät oikeudelle korvausvaatimuksia henkisistä kärsimyksistä.

Vaatimuksia kertyi pöytäkirjoihin 42. Summat vaihtelivat 3 000 eurosta 500 000 euroon. Yhteissumma nousee noin 900 000 euroon. Jutussa on asianomistajia yhteensä 97.

Vakuutusyhtiö A-vakuutuksen mukaan Konginkankaan turman kokonaiskustannuksiksi arvioidaan 5,5 miljoonaa euroa. Summaan sisältyvät bussin ja rekan aineelliset vahingot, vammautuneiden eläkkeet ja hoitokulut. Henkisistä kärsimyksistä korvauksia ei ole vielä maksettu.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Venäläinen bioteknologiayhtiö perustaa tehtaan Turkuun – investoi 25 miljoonaa

    4. 4

      Apple-sopimus kiidätti Nokiaa

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    9. 9

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    10. 10

      Orpo Nordealle: Minkäänlaista erikoistarjousta ei ole luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää