Containerships suunittelee konttisatamaa Primorskiin

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalainen huolinta- ja kuljetusyhtiö Containerships suunnittelee konttisataman rakentamista Primorskin öljysataman lähelle Suomenlahdelle. Suomalaisyhtiö allekirjoitti keskiviikkona sopimuksen hankkeen selvittämisestä Leningradin alueen johdon kanssa. Venäjällä on jo ilmoitettu, että kyseisestä noin sadan miljoonan dollarin eli noin 81 miljoonan euron suuruisesta hankkeesta tulee Suomenlahden suurin konttisatama. Containerships-yhtiön toimitusjohtaja Kimmo Nordström valaa kuitenkin öljyä laineille.

- Karhua ei ole vielä kaadettu. Kysymys on sopimuksesta, jonka mukaan me vasta tutkimme mahdollisuutta satamaterminaalin rakentamiseen Primorskin lähelle. Tässä ei ole kysymys vielä edes aiesopimuksesta, Nordström sanoo.

Hän kuitenkin tunnustaa, että 100 miljoonan dollarin investoinnilla Primorskiin saa suuren sataman. Containerships-yhtiöllä on jo konttisatama Kronstadissa Pietarissa. Nordströmin mukaan yhtiöllä on noin kymmenen prosenttia Pietariin meritse tulevista konttikuljetuksista.

Primorskin sataman toteutuminen riippuu pitkälti siitä pääseekö yhtiö Leningradin alueen hallinnon kanssa yhteisymmärrykseen hankkeeseen liittyvistä reunaehdoista.

- Tällaisiin hankkeisiin liittyvä byrokratia on aika raskas. Hankkeen toteutuminen riippuu paljon aluehallinnon tuesta ja mahdollisuuksista auttaa. Esimerkiksi siitä, miten he pystyvät toteuttamaan erilaisten liittovaltion elinten tällaiselle hankkeelle asettamia vaatimuksia.

Kysymys saattaa olla esimerkiksi satamaan liittyvän infrastrukturin rakentamisesta tai asuntojen rakentamisesta satamassa työskenteleville liittovaltion virkamiehille.

Uusille konttisatamille on Venäjällä kova tarve. Nordströmin mukaan konttiliikenne Venäjälle on kovassa kasvussa ja Venäjän satamien käsittelykapasiteetti on käytännössä jo saavutettu.

- Me odotamme lähivuosina 40 prosentin vuosittaista kasvua Venäjälle menevässä konttiliikenteessä Suomenlahdella. Jos ei Venäjälle saada lisää omaa satamakapasiteettia, liikenne ohjautuu Baltiaan.

Suomeen Nordström ei usko Venäjän konttitransitoa tulevan lisää.

- Suomen satamien kilpailukyky on valitettavan huono muun muuassa AKT:n tempausten ja täysin joustamattoman toimintatavan vuoksi. Toinen Suomen kilpailukykyä heikentävä tekijä on rajanylityspaikkojen jatkuva ruuhkautuminen.

Containerships tekee tutkimusia satamahankkeesta kevään ja alkukesän aikana.

- Jos jotain ruvetaan tekemään, se tapahtuu sitten loppuvuodesta.

Satamahankkeen lisäksi Containerships on rakentamassa kuivanmaan logistiikkaterminaalia Leningradin alueelle Janinoon. Tähän hankkeeseen yhtiö on investoimassa 70 miljoonaa dollaria kolmen vuoden sisällä.

- Sinne tulee muun muuassa rautatieterminaali, kylmää varastotilaa ja konttien korjaustiloja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    3. 3

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    6. 6

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    9. 9

      Näin toimii uusi mobiilimaksu Suomessa – yksi iso pankki puuttuu joukosta

    10. 10

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää