Suomeen juuttuminen vaarantaa terveyden

Yritysjohdon ahneus, yhteiskuntavastuun unohtaminen ja opetus lakkoilijoille. Tämän kaltaiset selitysmallit nousevat julkisuudessa aina, kun teollisuusyritys sulkee tuotantoa Suomessa.

Yritysjohdon päätöstilannetta keskustelu peilaa enintään ohuesti.

- Julkisuudessa syntyy kuva, että tällaiset päätökset olisivat helppoja ja että niitä tehtäisiin hetken mielijohteesta. Tosiasiassa ne ovat vaikeimpia päätöksiä, joiden eteen itse kukin voi joutua, sanoo Wärtsilän konsernijohtaja Ole Johansson.

Radikaalit liikkeet ovat yritysjohdolle vaikeita sekä henkisesti että strategisesti. Esimerkiksi tuotannon siirtäminen maasta toiseen vaatii perusteellista analyysiä muun muassa markkinoista, alihankkijoista, työvoimasta ja raaka-ainevaroista. Nykyisyyden lisäksi pitäisi tuntea myös tulevaisuus.

Harva yritysjohtaja tekee vaikeita päätöksiä hätiköiden.

- Julkisuudessa sanotaan, että yritysjohto on kärsimätön ja liian nopea. Näin ei ole. Pelkään, että usein ollaan jopa liian hitaita, sanoo Johansson.

Kun Wärtsilä päätti lakkauttaa pari vuotta sitten tuotannon Turussa, kannattavuus oli heikko eikä valoa ollut näkyvissä. Silti päätöstä edelsi vielä yli puolen vuoden analyysivaihe.

Analyysi johtaa toisinaan ikäviin tuloksiin, koska odottelu ei poista vaikeuksia.

Teollisuuden sijoituspaikan valintaan vaikuttavat usein suurimmalla painoarvolla asiakkaat. Kasvun siirtyminen Aasiaan on kiihdyttänyt teollisuuden liikettä. Kun Euroopan talous kasvoi vauhdilla, pystyi teollisuus toimimaan perinteisellä vientimallilla. Nyt maailman työnjako on perusteellisesti muuttunut.

Esimerkiksi laivoihin voimalaitteita valmistavan Wärtsilän elämään vaikuttaa, että suurimmat laivanrakentajamaat ovat Japani ja Korea. Ykköseksi tähtäävä Kiina saavuttaa pian Korean.

- Mikä on se erityinen syy, jonka takia kiinalaiset haluaisivat ostaa laitteensa Suomesta? Ei sellaista syytä ole.

Viimeisenkin syyn on monissa tapauksissa vienyt se, että aasialaisten kilpailijoiden osaaminen on parantunut nopeasti.

Yrityksen kilpailukykyyn vaikuttavat muun muassa teknologia, hinta, palvelu ja toimitusvarmuus. Etäisyys nopeasti kasvavista asiakkaista syö suomalaisyritysten kilpailukykyä.

- Siksi on pakko varmistaa esimerkiksi toimitusvarmuutta toimimalla lähellä asiakasta, selittää Johansson.

Asiakkaan lähellä oleminen pudottaa luonnollisesti kuljetuskustannuksia, helpottaa keskustelua asiakkaan kanssa, nopeuttaa reagointia asiakkaan toivomuksiin ja laskee asennus- ja huoltokustannuksia.

Wärtsilä menetti aikanaan bisnestä, kun se luotti liikaa perinteiseen vientitoimintaan. 10-15 vuotta sitten korealainen laivanrakennusyhtiö olisi halunnut tehdä lisenssisopimuksen tiettyjen moottorimallien rakentamiseksi.

Wärtsilä kieltäytyi yhteistyöstä, mutta saksalainen kilpailija lähti korealaisasiakkaiden mukaan. Nyt Wärtsilän markkinaosuus on kyseisissä moottoreissa alhainen.

- Korjaus ei varmasti tapahdu niin, että lisäisimme työtä Suomessa, sanoo Johansson.

Myös Suomi halusi teollistamisvaiheessa suosia kotimaista tuotantoa. Esimerkiksi laivanmoottoreita ei aikanaan tuotu ollenkaan Suomeen, vaan telakkayhtiöt käyttivät kotimaassa lisenssillä valmistettuja moottoreita. Nyt teollistuvat maat toimivat samalla logiikalla.

- Siksi mekin perustamme tehdasta Shanghaihin. En halua, että meille käy Kiinassa samoin kuin Koreassa.

Tuotannon käynnistäminen Kiinassa ei tarkoita tuotannon loppumista Euroopassa.

- Shanghaissa valmistamiamme moottorityyppien valmistus voi jatkua entisellä volyymillä Euroopassa, mutta kasvu tulee kyllä jatkossa Kiinan tehtaalta.

Euroopassakin on omat kasvumahdollisuutensa. Esimerkiksi Wärtsilä palkkasi viime vuonna Vaasaan lähes 200 uutta työntekijää ja tänä vuonna tulee parisataa lisää. Uudet ihmiset tulevat pääosin suunnitteluun, myyntiin, huoltoon ja koulutustehtäviin.

- Kehityksen taustalla on uudenlaisia palvelukonsepteja. Jokaisen täytyy olla valmis muutoksiin, koska monet perinteiset tehtävät vähenevät tai katoavat kokonaan, arvioi Johansson ja muistuttaa, että monet ulkomailla työvoimaansa lisänneet yritykset ovat voineet palkata väkeä myös Suomessa.

Tuotekehityksellä on parhaat mahdollisuudet pysyä, vaikka joillakin aloilla myös tuotekehitystä täytyy olla lähellä asiakasta.

Ja kustannuspaineet ovat siirtäneet myös yksinkertaisinta suunnittelutyötä jonkin verran Intiaan.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    2. 2

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    3. 3

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    4. 4

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    5. 5

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    6. 6

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    7. 7

      Selvitysryhmä ennakoi muutosta liikenteen verotukseen

    8. 8

      Fortum teki ison omistusjärjestelyn Norjassa

    9. 9

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    10. 10

      EK: Nollatuntisopimukset tärkeitä, rajoitukset vähentävät työpaikkojen syntyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    4. 4

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    5. 5

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    6. 6

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    7. 7

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    8. 8

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    9. 9

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    10. 10

      Uudenkaupungin autotehtaalle hurja hakijaryntäys

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää