Nokia on muotoilussa peesaaja

Julkaistu: , Päivitetty:



Suomen kansainvälisesti tunnetuimpiin teollisiin muotoilijoihin kuuluvan Hannu Kähösen mielestä Nokia on jäänyt puhelimiensa muotoilussa kilpailijoistaan jälkeen. Hän arvelee, että Nokian uuden muotoilujohtajan tehtävänä on kehittää yhtiölle uutta linjaa.

- Nokian muotoilulinjaus on vähän hakusessa. Siellä on lähdetty tekemään tuotteita muiden valmistajien ratkaisujen ja konseptien perässä, Kähönen sanoo.

Nokian epäonnistuminen simpukkapuhelimissa oli merkki siitä, kuinka yhtiö on menettänyt johtavan asemansa puhelimien muotoilussa. Vasta simpukkapuhelimien kova kysyntä pakotti yhtiön tekemään simpukkamalleja.

Kuluttajamarkkinoilla muotoilukysymyksiin on reagoitava mahdollisimman varhain, jotta niistä saadaan paras mahdollinen hyöty irti.

- Uudella nimityksellä Nokian muotoiluun halutaan varmasti entistä vahvempaa ennakoivaa muotoilunäkemystä, Kähönen sanoo.

Nokialla on kymmenkunta muotoiluyksikköä eri puolilla maailmaa. Niissä työskentelee muutama sata työntekijää.

Maaliskuun lopussa väistyvän muotoilujohtajan Frank Nuovon aikana puhelimien muotoilu hajautettiin liiketoimialoille ja päätöksiä tehtiin itsenäisissä tiimeissä.

- Todennäköisesti muotoiluun haetaan nyt uutta tuulta. Nokia pyrkii nyt todennäköisesti vahvistamaan brändiään muotoilun avulla. Muotoilujohtajan tehtävä on asettaa suunnittelulle uudet linjaukset.

Insinöörityön painotus näkyy Kähösen mukaan selvästi Nokian puhelimissa

- Useassa Nokian puhelimessa muotoilu on jäänyt tekniikan puhtaaksipiirtämiseksi. Ne ovat liian inhorealistisen funktionaalisia. Joukossa pitäisi olla enemmän muotoilullisia huipputuotteita, jotka toisivat brändiä ja edelläkävijän asemaa enemmän esille, Kähönen sanoo.

Nokian muotoilua pitäisi selkiyttää ja etsiä nokialaisia piirteitä, jotka tulisivat uudella tavalla voimakkaammin näkyviin.

Kähösen mielestä Nokian brändiviestin mukainen käytettävyys ja ihmisläheisyys eivät enää näy riittävän hyvin yhtiön puhelimien visuaalisuudessa.

Muotoilun merkitys kuluttajatuotteissa vahvistuu, koska ihmisten laatutietoisuus kasvaa. Kähönen vertaa kännyköitä autoihin.

- Harva enää edes kurkkaa konepellin alle. Autoja ostetaan käyttötarpeen ja ulkonäön perusteella sen mukaan, miten se sopii omaan elämäntyyliin, harrastuksiin ja edustustarpeisiin. Aivan sama kehitys on käynnissä kännyköissä. Ihmisten laatutietoisuus muotoilun osalta kasvaa mitä pidemmälle kehitys etenee.

- Sony Ericssonilla on joitakin malleja, jotka purevat hyvin design-ihmisiin.

Mitä Nokian pitäisi sitten tehdä? Kähösen vastaus on, että viedä suunnittelu lähemmäksi ihmisten arkipäivää ja harrastuksia ja miettiä niiden kautta kohderyhmiä.

- Ostaja pitäisi saada kokemaan, että jokin puhelin on häntä varten tehty. Nokia eriyttää puhelimiaan teknologisista lähtökohdista eikä käytännön lähtökohdista.

- Esimerkiksi ikääntyvät olisi yksi iso käyttäjäryhmä. Nokialla ei myöskään ole oikeasti vedenkestävää puhelinta, vaikka heillä sellainen onkin olevinaan.

Hän viittaa Nokian 5140-puhelimeen, joka kestää kosteutta ainoastaan roiskeina.

Motorola on Nokian kilpailijoista Kähösen mielestä onnistunut innovatiivisessa muotoilussa.

- Motorolan Razrissa on muotoilullisesti paljon innovatiivisuutta, se on ohut ja siinä on uudenlainen näppäimistö. Siinä on niin paljon muotoilullisesti uutta, että käyttöominaisuuksissa on annettu vähän anteeksi.

Simpukkamalleilla ja ohuilla puhelimilla on muotoilijan silmissä vielä kysyntää.

Edelläkävijän pitäisi nyt kehittää jokin täysin uusi muototyyppi puhelimiin.

- Kyllä sellainen voi löytyä, mutta ei sitä kannata sanomalehdessä kertoa, Kähönen naurahtaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    7. 7

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    8. 8

      Tanskan kruunu poikkeuksellisen vahva euroon verrattuna – keskuspankki voi ryhtyä toimiin

    9. 9

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    10. 10

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    8. 8

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    9. 9

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    10. 10

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää