Tiukentuvat päästörajat kiihdyttävät kuormurikauppaa

Julkaistu: , Päivitetty:



Lokakuun alussa voimaan tulevat uudet päästönormit nostavat kuorma-autojen hintoja useita tuhansia euroja. Kuormurikauppa käy vinhasti alkuvuonna, mutta hyytyy loppuvuonna.

Kuorma-autojen Euro IV -päästönormit tulevat EU:n alueella voimaan niin, että lokakuun alun jälkeen toimitettavien uusien autojen hiukkas- ja typpipäästöjen on oltava oleellisesti pienempiä kuin nyt.

Uusiin normeihin valmistajat eivät pääse enää pelkillä moottoritekniikan parannuksilla, apuun tarvitaan joko kemiallista puhdistusta tai pakokaasujen takaisinkierrätystä.

Molemmat nostavat uusien autojen hintoja useita tuhansia euroja. Se kiihdyttää kuormurikauppaa alkuvuonna ja hyydyttää loppuvuonna.

- Arvioimme, että tämän vuoden myynnistä 70 prosenttia toteutuu ensimmäisen vuosipuoliskon aikana, sanoo Volvo Finlandin toimitusjohtaja Pontus Stenberg.

- Asiakkaat tekevät kauppoja niin, että saavat autot rekisteriin ennen lokakuun alkua, vahvistaa Scan-Auton toimitusjohtaja Markku Lipsonen.

Lipsosen mukaan kauppa käy kuumana ja rajoitteeksi voi tulla päällysrakenteiden valmistajien kapasiteetti. Kuorma-autojen perävaunut ja päällysrakenteet tekevät pääosin kotimaiset alihankkijat. Normaalisti autot rekisteröidään päällysrakenteineen.

Koko vuoden myynnin Stenberg ja Lipsonen odottavat asettuvan alkuvuoden myyntipiikin ansiosta viime vuoden tasolle. Silloin Suomessa rekisteröitiin raskaita eli yli 16 tonnin kuorma-autoja 2 911. Kevyempiä eli 10-16 tonnin kuormureita rekisteröitiin 346.

Suomessa päästörajojen kiristys heilauttaa kauppaa enemmän kuin niissä Euroopan maissa, jotka kannustavat pienempiin päästöihin muutenkin kuin uusilla normeilla.

Saksassa ja Sveitsissä vähäpäästöisemmät autot saavat alennuksia moottoritiemaksuista. Joillekin alueille ei vanhan normin kuormureilla ole pian asiaa ollenkaan.

Vähäpäästöisemmille autoille annettavat porkkanat takaavat sen, että kuorma-autojen kauppa käy normien kiristymisen jälkeenkin.

Stenbergin mukaan valmistajat voivat pehmentää rajojen kiristyksen vaikutusta myyntiin malliston uudistuksilla. Uusien mallien haluttavuus kasvaa, kun ne tarjoavat muutakin hyvää kuin pienemmät päästöt. Uusilla malleilla voi alittaa myös jo seuraavan sukupolven päästörajat.

- Kaikkiin malleihimme on jo saatavilla Euro V -tasoiset päästöt, sanoo Stenberg.

Viidennelle päästöportaalle uuden kaluston on pakko päästä vuonna 2009.

Suomessa ei kuljetusyrittäjillä ole motiivia ostaa ihan viimeistä tekniikkaa.

- Jos alhaisemmista päästöistä ei ole yrittäjälle hyötyä, ei niille ole kysyntää, sanoo Stenberg.

Kuorma-autoteollisuuden päästöheilausta tasaa se, että EU:n ulkopuolella uudet normit eivät tule voimaan. Vanhojen mallien myynti esimerkiksi Itä-Eurooppaan tai Kiinaan siis voi jatkua.

Teollisuuden isoin myllerrys on päästönormien kiristyminen USA:ssa vuonna 2007. Tämä kiristys on pitänyt kuorma-autokaupan vauhdissa USA:ssa ja toisaalta tietää roimaa pudotusta uusien autojen kauppaan sitten, kun normit astuvat voimaan.

Teollisuudelle on hankalaa se, että normit ovat erilaisia eri puolilla maailmaa. Esimerkiksi Volvon mallit täyttävät USA:n ja Euroopan uudet normit eri tekniikoilla.

Riesa on myös EU:n tempoilu säädöstehtailussa. Esimerkiksi digitaalisten ajopiirturien pakko on sotkenut kauppaa.

Pakon voimaanastumista siirrettiin jo toistamiseen, nyt vain 14 päivää ennen kuin sen piti tulla voimaan. Perävaunujen ja vetoautojen kauppaa sotkee tulossa oleva moduulirekkojen enimmäisleveyden pudotus.

- Digipiirturipäätösten muutokset noin myöhään eivät yhtään lisää yrittäjien luottamusta siihen, että tehdyt päätökset moduulirekoista todella pitävät, harmittelee Stenberg.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    2. 2

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Suomen Yrittäjät haluaa estää monopolit terveysalalla

    6. 6

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    7. 7

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää