Finnairin Hienonen: Halpalentoyhtiöt lupaavat liikoja

Julkaistu: , Päivitetty:

Finnairin tuore toimitusjohtaja Jukka Hienonen arvioi, että halpalentoyhtiöt peruvat useita mainostamiaan reittejä Suomesta muualle Eurooppaan.

- Kunhan kevät on mennyt, niin nähdään, lentävätkö ne ilmoittamillaan ohjelmilla, Hienonen sanoo.

- Siellä on sellaista onnenongintaa ja kokeilua. Reiteistä ilmoitetaan, mutta jos ne eivät menesty, vetäydytään pian. Toivon, että asiakkaat maksavat sellaisella luottokortilla, että saavat rahansa takaisin kaikissa olosuhteissa.

Halpalentoyhtiö Air Berlin on ilmoittanut aloittavansa helmikuussa lennot Helsingistä Lontooseen. Maaliskuussa reittejä Helsingistä muualle Eurooppaan lisäävät SAS:n tytäryhtiö Blue1, Sterling sekä Germanwings.

FlyMe lentää Helsingistä Tukholmaan, Ryanair taas pitää Suomen tukikohtanaan Tamperetta.

Hienosen mukaan moni yhtiöistä on lähtenyt kilpailuun sellaisilla hinnoilla, etteivät ne voi mitenkään kannattaa.

- Hyvä, jos joillakin hinnoilla saa polttoaineen hinnan penkiltä. Pitkällä tähtäimellä kamppailemme markkinaosuuksista, mutta emme me voi lähteä mukaan ihan mahdottomimpaan hullutukseen sen takia, että muut lähtevät. Antaa heidän kokeilla jonkun aikaa, mutta polttoaineesta on kaikkien maksettava sama hinta.

Jukka Hienonen aloitti Finnairin toimitusjohtajana vuoden alussa, kun Keijo Suila jäi eläkkeelle. Finnairiin hän tuli Stockmannin varatoimitusjohtajan ja tavarataloryhmän vetäjän paikalta.

- Asiakkaan kohtaaminen asiakaspalvelutilanteessa on se totuuden hetki. Sillä puolella voi Stockmann-taustastani olla hyötyäkin, vaikka alat ovat erilaiset.

Hienonen on ehtinyt jo löytää myös yhtäläisyyksiä edellisessä ja nykyisessä työpaikassaan.

- Sekä Stockmannilla että Finnairilla on hyvä maine, ja perusasiat ovat kunnossa, vaikka tuote ei ole joka hetki kaikkein halvin, Hienonen sanoo.

- Me olemme hakemassa ensisijaisesti tulosta, ei kukaan voi lentää omistajan kukkaron päällä. Tavoitteena olevaan kuuden prosentin liikevoittomarginaaliin on vielä matkaa.

Finnair omistaa myös itse ruotsalaisen halpalentoyhtiön FlyNordicin, jonka matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna 1,2 miljoonaan, mutta ei päässyt voitolle. Suomessa Finnair taas on vastavuoroisesti hieman menettänyt markkinaosuutta pohjoismaiselle SAS:n tytäryhtiö Blue1:lle.

Finnair pitää todennäköisesti kiinni Euroopan lennoistaan, sillä ne syöttävät matkustajia menestyksekkäälle Aasian liikenteelle.

- Finnairin Aasian-strategian olen ostanut täysin. Suomi on suoralla reitillä Keski-Euroopan ja Aasian välillä, ja se on ainoa pysyvä kilpailuetu, jota kukaan ei voi meiltä kopioida, tuore toimitusjohtaja julistaa.

Tänä vuonna Finnair aloittaa lennot Japaniin Nagoyaan ja Intiaan Delhiin, ja yhtiön tarkoituksena on avata jatkossakin vuosittain pari uutta reittiä Aasiaan.

Aasian liikenteen arvioidaan kasvavan kymmenkunta prosenttia vuodessa seuraavan kymmenen vuoden ajan. Finnair on Euroopan ja Kiinan välisessä liikenteessä kolmanneksi suurin yhtiö Lufthansa ja Air Francen jälkeen. Neljäntenä on British Airways. Myös Lähi-idän lentoyhtiöt ovat kiinnostuneita vuosittain toistakymmentä prosenttia kasvavista markkinoista.

Arviot markkinoiden kasvusta ja polttoaineen hinnan noususta vaikuttivat myös päätökseen hankkia Airbusilta 12 laajarunkokonetta. Strategian kunnianhimoisimmassa versiossa Finnairilla on vuonna 2015 kaikkiaan 18 laajarunkokonetta, kun niitä nyt on seitsemän.

Uudet koneet kuluttavat vähemmän polttoainetta kuin nykyiset Finnairin MD-11 -koneet. Ensi vuonna yhtiö saa kaksi Airbus 340 -konetta. Vuonna 2010 Finnairin on määrä saada ensimmäiset Airbusin 350 -mallit, joiden polttoaineen kulutus on jopa neljänneksen nykykoneita vähäisempää.

- Tässä tulee mielettömiä teknologisia hyppäyksiä. Ne lentoyhtiöt, joilla on nyt varaa investoida, tulevat kymmenen vuoden kuluttua operoimaan aivan erilaisella kalustolla kuin nyt. Jokainen pystyy ynnäämään, mitä kilpailuetuja polttoainesäästöt tuovat. Muut jäävät tavallaan polttoainetalouden vangiksi, Hienonen perustelee.

Jukka Hienonen

Ikä: 44

Koulutus: valmistui 1984 kauppatieteiden maisteriksi Turun kauppakorkeakoulusta

Ura: Kaukomarkkinat Oy 1985-1990, yleni tuotepäälliköstä apulaisjohtajaksi.

Timberjack Oy 1991-1995.,

Stockmann 1995-2005, lukuun ottamatta muutaman kuukauden pistäytymistä Keskossa vuonna 2000.

Kunnosti yhtiön Venäjän-toiminnot ja oli perustamassa Stockmannin tavaratalot Moskovaan.

Hienonen eteni varatoimitusjohtajaksi ja tavaratalojen ryhmän johtajaksi

Finnairin toimitusjohtaja vuoden 2006 alusta lähtien.

Perhe: vaimo ja kaksi tytärtä.

Harrastukset: veneily, laskettelu

Kielitaito: äidinkieli suomi, ruotsi, englanti, venäjä

Sivutoimet: Transparency Finland , hallituksen jäsen 2003-

Entrepreneur of the Year-kilpailun tuomariston jäsen 2003-2005

Elinkeinoelämän Keskusliiton hallituksen jäsen 2006-

Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen hallituksen jäsen 2006-

Helsingin seudun kauppakamarin valtuuskunnan jäsen 2006-

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Orpo Nordealle: Minkäänlaista erikoistarjousta ei ole luvassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    4. 4

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    9. 9

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää