Leinonen tekee kuluttajista uutta kivijalkaa YIT:lle

Julkaistu: , Päivitetty:

Hannu Leinonen, 43, pääsee sunnuntaina Suomen suurimman rakennusyhtiön YIT:n ohjaksiin. Samalla lähes kaksi vuosikymmentä yhtiötä luotsannut konsernijohtaja Reino Hanhinen siirtyy eläkkeelle ja YIT:n hallituksen puheenjohtajaksi.

Istumme Leinosen kanssa YIT:n päälinnakkeessa Helsingin Käpylässä. YIT Primatelin entinen toimitusjohtaja on valmentautunut isoon pestiinsä viimeiset puoli vuotta.

Eikö Leinosta suorastaan hirvitä astua suuriin saappaisiin, jotka hänen edeltäjänsä on jättänyt? Onhan YIT:n liikevaihto kymmenessä vuodessa yli viisinkertaistunut ja markkina-arvo yli kymmenkertaistunut. Lisäksi yhtiö on kokenut muodonmuutoksen rakennusyhtiöstä palvelukonserniksi.

- Siitä paineesta pääsin tavallaan eroon, kun Reino Hanhinen vastasi omaan huomautukseeni isoista saappaista siten, että kukin kävelee omilla saappaillaan. On valtava luottamuksen osoitus, että saa hänen tehtäväänsä jatkaa, mutta homma pitää hoitaa oman persoonsa kautta, Leinonen kuvailee.

Takana oleva puolen vuoden valmentautumisjakso on rauhoittanut Leinosen mieltä asiassa.

- Olen nähnyt, että porukka on täysillä mukana ja sitoutunut kehittämään työtään, Leinonen sanoo ja kiittelee YIT:n vahvaa yrityskulttuuria ja linjaorganisaatiota.

- Vaikeaa olisi lähteä johtamaan 21 000 ihmistä, jos porukka olisi ollut sitä mieltä, että tämä on ihan väärä jätkä.

Kuluneen vuoden iso tehtävä Leinosella on ollut suunnitella YIT:lle uusi strategia yhdessä tulevan varatoimitusjohtajan Sakari Toikkasen ja yhtiön muun johdon kanssa. Nimekseen strategia on saanut "Uuden sukupolven kannattavaa kasvua".

- Ehkä keskeisin muutos on aiempaan se, että olemme merkittävästi mukana kuluttaja-asiakassegmentissä.

Leinosen mukaan asuinrakentaminen on muutamassa vuodessa muuttunut kuluttajaliiketoiminnaksi. Omistusasuntojen gryndaaminen on erilaista bisnestä kuin aravavuokratalojen urakoiminen.

- Tuotantosuuntautuneisuus on kääntynyt markkinalähtöisyyteen. Pitää tietää, millaiseen kysyntään mitäkin kohdetta tehdään. Kun näkökulma käännetään kotitalouksiin, pitää miettiä, mitä muita palveluita meillä on kotitalouksille tarjottavana.

Tähän saakka YIT on panostanut palveluiden kasvattamiseen lähinnä yrityksille ja julkisyhteisöille. Rakentamispalveluiden lisäksi yhtiö on vahva kiinteistöteknisissä, teollisuus- ja verkkopalveluissa.

YIT tahtoo nyt kuluttajan kaveriksi muulloinkin kuin kerros- tai rivitaloasuntoa rakentaessa.

Leinosen mukaan mahdollisia uusia askeleita olisivat kuluttajalle tarjottavat pienpalvelut hananvaihdosta kotiremontteihin. YIT haluaa myös isommin askelin vapaa-ajan rakentamiseen ja eikä sulje pois omakotitalojenkaan rakentamista.

- Meillä on aika iso aukko, jos me emme tarjoa kotitalouksille omakotitaloja.

YIT on kiinnostunut kuluttajapalveluista, koska kuluttajilla on niihin varaa ja tarvetta.

- Jos meikäläisen sukupolvi on aika heikko rakentamaan, niin seuraava sukupolvi ei siihen enää edes pysty.

Leinosen mielestä YIT:n on löydettävä kuluttajapalveluissa ne vahvuudet, mitä isolla toimijalla on.

- Esimerkiksi vastuunkanto on ihan eri tasolla, jos tehdään jotain vähänkin merkittävämpää.

Mutta voiko kuluttajille suunnatuista teknisistä huoltopalveluista tulla kannattavaa bisnestä isolle yhtiölle?

Leinosen mukaan ratkaisu löytyy tuotteistamisesta.

- Pieniä palveluita ei ole mielekästä tehdä tapauskohtaisella laskutuksella. Esimerkiksi hananvaihto on sitten hananvaihto eikä hananvaihto plus tunnit ja kilometrikorvaukset.

- Kysymys on vain siitä, kuinka muuttaa tällainen projektilähtöinen organisaatio pienpalveluiden tuottajaksi.

Kuluttajapalveluiden laajentaminen on YIT:lle uusi avaus. Sen lisäksi kasvun keihäänkärjiksi on otettu asuntorakentamisen kasvattaminen Venäjällä ja Baltiassa, kiinteistöteknisten palveluiden laajentaminen Pohjoismaissa ja Baltiassa sekä pitkäaikaisten ulkoistussopimusten lisääminen teollisuus- ja verkkopalveluissa.

- Venäjällä kasvun haasteena ovat ihmiset ja tonttivarannon kerääminen. Vahvaan orgaaniseen kasvuun tarvitaan jatkuvasti lisää ihmisiä, Leinonen huomauttaa.

YIT on aloittanut kasvunsa Venäjällä Pietarista ja Moskovasta ja niiden ympäristöstä. Uusia kaupunkeja haetaan, kun vaurastuminen, yhteiskunnallinen kehitys ja lainsäädäntö etenee Venäjällä.

Uusi strategia myös tarkentaa konsernin taloudellisia tavoitteita. Liikevaihdon kasvutavoite on 10 prosenttia vuodessa ja sijoitetun pääoman tuottotavoite nousee 20 prosentista 22 prosenttiin.

- Kasvupakkoa meillä ei ole. Haemme kasvua aggressiivisesti, mutta aina kannattavasti, Leinonen toppuuttelee.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    2. 2

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    3. 3

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    4. 4

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    5. 5

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    6. 6

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    7. 7

      Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

    8. 8

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    9. 9

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    10. 10

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    3. 3

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    4. 4

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    5. 5

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    6. 6

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    7. 7

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    8. 8

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    9. 9

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    10. 10

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää