Virvoitusjuomien mainonta saa eettiset ohjeet

Julkaistu: , Päivitetty:

Virvoitusjuomien mainonta saa eurooppalaiset eettiset suositukset. Keskeiset suomalaiset virvoitusjuomavalmistajat ovat hyväksyneet uudet ohjeet.

Uusissa ohjeissa etusijalla on lapsiin kohdistuvan mainonnan säätely, mutta ohjeet koskevat myös aikuisille suunnattua mainontaa.

Suositusten mukaan virvoitusjuomia pitää mainostaa pääasiassa muualla kuin lapsille tarkoitetuissa medioissa. Lisäksi mainokset eivät saa luoda kohtuuttomia odotuksia lapsille.

Mainokset eivät saa rohkaista lapsia toimimaan vanhempiensa tahdon vastaisesti eikä mainoksia saa suunnata lapsille, joille mainokset eivät iän puolesta sovi.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Mainonta on esitettävä totuudenmukaisesti lasten ymmärtämällä kielellä.

Ohjeet myös määrittelevät, miten virvoitusjuomia saa myydä koulujen juoma-automaattien kautta. Ala-asteille automaatteja ei toimiteta, ellei koulu niitä oma-aloitteisesti pyydä. Yläasteille automaatit pääsevät vain koulun luvan turvin.

Ohjeiden mukaan on kiinnitettävä huomiota juoma-automaattien valikoiman tasapuolisuuteen ja juomien pakkauskokoihin.

Kevytjuomia ja kivennäisvesiä pitää olla tarjolla, eikä automaateissa saa näkyä tuotemerkkejä.

Miksi suositukset on sovittu nyt eikä esimerkiksi kymmenen vuotta sitten, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Timo Jaatinen?

- Ala haluaa vastata EU:n suunnasta tuleviin toiveisiin ja luoda itse rajoja.

Ohjeet on laatinut alan eurooppalainen kattojärjestö Unesda. Tähän asti eri maissa ja eri yhtiöissä on ollut hyvin kirjavia suosituksia. Esimerkiksi Suomessa ei kuitenkaan ole ollut kansallisia suosituksia.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton tiedotteen mukaan suositusten taustalla on huoli ylipainon ja siihen liittyvien kroonisten sairauksien yleistymisestä.

Ovatko makeat juomat aiheuttaneet ylipainoa ja sairauksia?

- Kysymys on kaikesta, mitä ihmiset laittavat suustaan alas ja elämäntavan muutoksesta, esimerkiksi liikunnan vähenemisestä.

- Virvoitusjuomat ovat kohtuudella käytettyinä terveellisiä. Iso kysymys on, mikä on nautittujen ja kulutettujen kalorien suhde.

Ottaako panimoteollisuus vastuuta siitä, että limonadin takia olisi tullut liikalihavuutta ja sairauksia?

- Kysymys on moniulotteinen. On hyvin suppea näkemys, että liikalihavuus johtuu virvoitusjuomista tai karkeista.

Euroopan sydänverkosto

-järjestön selvityksen mukaan lapsille markkinoidaan pääasiassa epäterveellisiä ruokia ja juomia.

Selvityksen mukaan Euroopassa noin viidenneksellä kouluikäisistä lapsista on ylimääräistä rasvaa ja suurentunut riski sairastua.

Coca-Colassa on 42 kilokaloria desilitraa kohti. Eli puolentoista litran pullossa on 630 kilokaloria.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    3. 3

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    4. 4

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    7. 7

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    8. 8

      Kiina harkitsee avautuvansa lisää ulkomaisille sähköauton valmistajille

    9. 9

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    10. 10

      Norjan öljyrahaston arvo ylitti 1 000 miljardin dollarin rajapyykin ensimmäistä kertaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    2. 2

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    3. 3

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    7. 7

      Fiva huolissaan kotitalouksien veloista – ja yleistyneestä asuntolainamuodosta

    8. 8

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    9. 9

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    10. 10

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen

    7. 7

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    8. 8

      Töihin peruskoulupohjalta ja ilman kokemusta, palkka jopa liki 4 000 €/kk – töitä on taas tarjolla

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää