Alihankkijoiden vauhti hyytyy kuormurikyydissä

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuorma-autojen tuotannon kasvun katkeaminen ja jopa taipuminen laskuun Euroopassa on huono uutinen koko autoteollisuuden alihankinnalle Suomessa.

Pörssiyhtiöistä huonosta kehityksestä ehti jo tiistaina raportoida osavuosikatsauksessaan Componenta, joka tekee valukomponentteja kuorma-autoihin.

Componentan toimitukset tärkeimmälle asiakasryhmälleen olivat heinä-syyskuussa neljä prosenttia pienemmät kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla.

Isoista ruotsalaisista kuormuriyhtiöistä Volvon tilausten kertymä on pienentynyt markkinoita enemmän.

Volvo raportoi jo huhti-kesäkuun osavuosikatsauksessaan saaneensa uusia tilauksia kymmenen prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavalla jaksolla. Vähentyneet tilaukset heijastuivat alihankkijoihin loppukesällä.

Scaniankin tilausten kasvu tyrehtyi alkuvuonna, mutta markkinaosuuttaan se on onnistunut kasvattamaan. Kumpikin yhtiö raportoi vielä kesällä liikevaihdon ja toimitusten kasvusta, koska alkuvuoteen asti kuormurikauppa kasvoi hurjaa vauhtia.

- Kysyntä säilyi vahvana Pohjoismaissa, mutta Manner-Euroopassa markkinat kokonaisuudessaan olivat heikommat, kuvasi Scanian pääjohtaja Leif Östling tilannetta toisen neljänneksen jälkeen.

Esimerkiksi Suomessa kuorma-autojen ensirekisteröinnit kasvoivat vielä heinäkuussa peräti 17,9 prosenttia viime vuoden heinäkuusta. Suomen kuormurimarkkina on kuitenkin marginaalinen. Isoin merkitys sillä on suomalaisista valmistajista perävaunujen ja autojen päällysrakenteiden tekijöille.

Kuorma-autokaupan sujuminen on tärkeää Componentan lisäksi suomalaisista pörssiyhtiöistä myös johdinsarjoja tekevälle PKC Groupille, joka sai juuri päätökseen yt-neuvottelut työvoiman vähentämisestä Suomessa. Myös Gargoteciin kuuluvan Hiabin autonosturien ja takalaitanostimien kauppa on kytköksissä kuorma-autojen myyntiin.

Hiabin asemaa parantaa vahva asema USA:ssa, jossa kuorma-autojen myynti yhä kasvaa voimakkaasti.

PKC tai Cargotec eivät ole vielä julkistaneet kolmannen vuosineljänneksen katsauksiaan. Nokian Renkaat raportoi jo toisen vuosineljänneksen osavuosikatsauksessaan kuorma-autojen renkaiden myynnin notkahduksesta. Rengasyhtiön tulosvaroituksen syy eivät kuitenkaan olleet kuorma-autojen renkaat.

PKC:kin arvioi jo toisen neljänneksen katsauksessaan Componentan tavoin, että kuormurikauppa tasaantuu. Pudotusta PKC ei ennakoinut.

Kun ostot henkilöautoteollisuussa ovat hiipuneet, suomalaisten alihankkijoiden oljenkorsi viime vuodet on ollut juuri rajusti lisääntynyt kuorma-autokauppa ja sen ruokkima osien kysynnän kasvu.

Componentan toimitusjohtajan Heikki Lehtosen mukaan kuorma-autokauppaa Länsi-Euroopassa on vauhdittanut se, että vanhoille autoille on auennut erinomaiset jälkimarkkinat itäisen Euroopan uusissa EU:n jäsenmaissa.

- Suomessa toimiville pienemmille alihankkijoille ei ole isoa iloa kuorma-autokaupan imun jatkumisesta USA:ssa, koska esimerkiksi Volvo tekee Amerikassa myymänsä kuorma-autot paikan päällä, kertoo Teknologiateollisuuden alihankkijat-toimialaryhmän asiantuntija Matti Spolander.

- Etäisyydet viennissä alkavat olla aika pitkiä jo Keski-Eurooppaan. Varsinkaan valukomponenttien kaltaisia raskaita osia ei kovin kauas kannattavasti voi kuljettaa, Spolander huomauttaa.

- Semmoinen tuntuma on, että kasvu on hidastunut, mutta vaikea sanoa onko koko markkinan kasvu kääntynyt jo miinusmerkkiseksi.

Euroopan suurin kuorma-automerkki on Mercedes-Benz, mutta suomalaiset alihankkijat tekevät osia etupäässä ruotsalaiskuormureihin.

Ajoneuvovalmistuksen ja alihankinnan kokonaisliikevaihto Suomessa on noin 2,5 miljardia euroa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    2. 2

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    3. 3

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    4. 4

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    5. 5

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    6. 6

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    7. 7

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    8. 8

      Vahva euro huolestuttaa saksalaissijoittajia – luottamus talouteen heikkeni

    9. 9

      Affectosta 98 miljoonan euron ostotarjous – osake ponkaisi 27,5 %

    10. 10

      Harhaluulot ikääntyneistä jylläävät työelämässä – eivät sen sairaampia tai muutosvastaisempia kuin muutkaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    4. 4

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    5. 5

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    6. 6

      Seppälää haetaan konkurssiin

    7. 7

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    8. 8

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    9. 9

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    10. 10

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää